
Ak na októbrovej schôdzi parlamentu prejde zákon, ktorý navrhuje Slovenská národná strana, obchodné reťazce budú mať povinnosť platiť nový špeciálny odvod vo výške 2,5 percenta z čistého ročného obratu. Štátnej kase to má priniesť 150 miliónov ročne. Odvod sa má týkať tých predajcov, u ktorých aspoň desať percent obratu predstavuje predaj potravín.
Platbe sa vyhnú malí obchodníci, u ktorých neprekročí suma na odvod päťtisíc eur, a tiež tí, ktorí majú prevádzky len v jednom okrese.
Získané peniaze sa majú použiť na aktivity zvláštneho marketingového fondu, z ktorého by sa financoval odbyt poľnohospodárskych výrobkov a potravín slovenského pôvodu či reklamné kampane na ich podporu.
Ak zákonné opatrenie prejde, bude sa podľa prezidenta Zväzu obchodu Slovenskej republiky Martina Katriaka týkať všetkých nadnárodných reťazcov, ale aj väčšiny domácich obchodníkov. Zväz je návrhom prekvapený, podľa Martina Katriaka s nimi nikto o ňom nehovoril.
Proti návrhu je aj Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorá združuje reťazce ako Billa, Tesco, Terno, Lidl či Kaufland. Predkladatelia zákona sa s alianciou nebavili. „Akékoľvek dodatočné zdanenie vybranej skupiny podnikateľov na Slovensku považujeme za diskriminačné,“ tvrdí aliancia vo vyhlásení, ktoré poskytla Hospodárskym novinám.
Ak obchodník odvod nezaplatí v stanovenej lehote, mal by dostať pokutu vo výške 0,2 percenta zo súčtu posledných známych výnosov. Ak zaplatí odvod v nižšej výške, mohol by dostať pokutu 10 percent z dlžnej sumy odvodu.