Program Farmársky grant, ktorý má pripraviť malých slovenských farmárov na dodávanie do obchodov, pripravuje reťazec Tesco v spolupráci s Nadáciou Tesco a Združením mladých farmárov na Slovensku. Nadácia podporí vzdelávací program sumou 80-tisíc eur.
„Teší nás vysoký záujem slovenských farmárov a malých výrobcov potravín o vzdelávací program Farmársky grant, vďaka ktorému môžu profesijne ďalej rásť. Za predchádzajúce štyri roky sme vzdelávanie našich partnerov podporili sumou takmer 400-tisíc eur. Naším cieľom je byť dlhodobým partnerom slovenských farmárov, pomôcť im stať sa úspešnými dodávateľmi pre obchodné siete, zatraktívniť ich ponuku pre zákazníkov a pomôcť im tak uspieť v konkurencii. Tento rok sme v rámci Farmárskeho grantu pripravili jedinečnú novinku, takzvané on-site poradenstvo. Experti z rôznych oblastí poľnohospodárskej výroby poradia partnerom práve tam, kde vidia priestor na zlepšenie, a navyše priamo v ich prevádzkach,“ uvádza Veronika Bush, správkyňa Nadácie Tesco a riaditeľka komunikácie Tesca na Slovensku.
Producentom zapojeným do Farmárskeho grantu poradia v ich prevádzkach odborníci z oblasti hygieny, marketingu, cenotvorby, legislatívy či webdizajnu. Cieľom poradenstva bude upraviť a zlepšiť ich produkty vrátane balenia či marketingu tak, aby zodpovedali aktuálnym trendom na trhu a najmä očakávaniam zákazníkov.
„Cieľom projektu bude v piatich etapách podpora malých výrobcov potravín, aby sa mohli stať úspešnými dodávateľmi pre obchodné reťazce, a tak im umožnili zvyšovať atraktivitu ich produktov z pohľadu zákazníkov. Súčasťou tohto ročníka bude okrem návštev jednotlivých fariem či výrobní aj on-site poradenstvo, ktoré nám pomôže neskôr zhodnotiť ich pokroky v rámci našej spolupráce,“ povedal Milan Jurky, predseda Združenia mladých farmárov na Slovensku – ASYF.
V uplynulých ročníkoch si slovenskí farmári prehlbovali vedomosti v oblastiach hygieny, bezpečnosti, kvality, technologických procesov a nových podnikateľských zručností. V rámci série teoretických aj praktických vzdelávacích aktivít sa výrobcovia dozvedeli viac informácií o možnostiach spolupráce s reťazcom, o požiadavkách na kvalitu, bezpečnosť potravín aj spôsoboch, ako budovať značku a marketing.
Do grantového programu sa môžu prihlásiť malé a stredné firmy, živnostníci, samostatne hospodáriaci roľníci, odbytové a kolektívne združenia so sídlom na Slovensku.
„Mnohí farmári a výrobcovia dokážu vyrábať skutočne vynikajúce výrobky, ale nemajú skúsenosť s tým, ako dodávať pre obchod, aké požiadavky má reťazec, ako výrobok zabaliť, aký marketing mu urobiť, aké sú vhodné veľkosti balenia, ako by mala vyzerať web stránka. Pretože vieme, aké náročné je pre farmárov odísť zo svojej farmy, prinášame tento rok novinku a prichádzame my k nim. Dali sme dokopy skupinu odborníkov, ktorí prídu priamo k účastníkom a pomôžu im v tých oblastiach, v ktorých to potrebujú,“ uviedla Veronika Bush.
„Zatiaľ sa prihlásilo 25 farmárov. Chceme sa zamerať na tých, ktorí už majú nejaké skúsenosti. Majú svoje výrobky a robia napríklad predaj z dvora. Chceme, aby po skončení projektu skutočne dokázali dodávať do regionálnych predajní obchodného reťazca. Veríme, že sa nám takýmto spôsobom podarí dosiahnuť, aby sa menší poľnohospodári začali znova venovať aj spracovaniu svojich produktov,“ povedal Milan Jurky.