Na začiatku to bolo iba výdajné okienko. Každý, kto mal záujem, sa mohol zastaviť a kúpiť si kvasenú kapustu priamo z výroby. Pred pár rokmi dostala podniková predajňa samostatný priestor. A dnes je Kapustáreň obchod, kde rodinná firma predáva nielen svoje produkty, ale aj výrobky od malých lokálnych dodávateľov. Na jej regáloch zákazníci nájdu paštéty, koreniny, čaje, cestoviny či čokolády.
Príbeh Kapustárne siaha na začiatok 90. rokov. Manželia Kesjarovci chceli využiť dieru na trhu a začali spracovávať kapustu. Na začiatku bola kapacita výroby okolo troch ton kapusty. Momentálne sa toto číslo pohybuje na úrovni približne 1200 ton kapusty ročne. Tú firma nakupuje od slovenských dodávateľov i zo zahraničia. Z jej liniek následne vychádza kvasená kapusta, čalamáda, kapustový šalát, ale aj kvasené uhorky, feferónky či papriky plnené kapustou. Kapustáreň svoje produkty dodáva do veľkoobchodu, no zákazníci si ich môžu spolu s ďalšími výrobkami zakúpiť aj v rovnomennej predajni na okraji Bernolákova neďaleko Bratislavy.
Už pri vstupe do predajne návštevníkov privíta nezameniteľná vôňa kvasenej kapusty. Predajňa je totiž prepojená s výrobou, a tak zákazníci môžu nahliadnuť aj na miesto, kde sa spracováva a balí. Keby to niekomu nestačilo, v Kapustárni mu radi dajú svoje výrobky aj ochutnať. Najvyhľadávanejším produktom predajne je, samozrejme, kvasená kapusta a čalamáda. Niekto si raz za čas vezme kilové vedierko, iný však dokáže zjesť desať kíl kapusty mesačne. „Sami sme milovníkmi kapusty. Každý týždeň z nej máme niečo navarené alebo si iba tak zobneme zo suda,“ hovorí dcéra majiteľov Pavla Káčerová, ktorá má predajňu na starosti.
Predajú tony kvasených výrobkov
Nájdu sa aj takí zákazníci, ktorí si kapustu chcú naložiť sami. Aj preto má predajňa v ponuke hlávkovú a rezanú kapustu, a všetky ingrediencie potrebné na prípravu kvasenej kapusty i keramický súdok k tomu. Záujemcom o domáce nakladanie v predajni radi prezradia recept. „Nakladanie kapusty nie je žiadne tajomstvo. Ak potrebujú, dáme im radu, ako na to. Napríklad, že súdok nemôžu nechať na podlahovom kúrení a že na desať kíl kapusty ide 20 až 25 dekagramov soli. Každý si ju potom môže dochutiť podľa vlastných preferencií, či už jablkom, chrenom alebo čiernym korením,“ uvádza Peter Kováč, ktorý v Kapustárni pracuje štyri roky. Mali už aj takých návštevníkov, ktorí si síce kúpili keramický súdok, ale aj kvasenú kapustu z Kapustárne. V predajni im ju do súdka naložili a kupujúci sa následne mohli pochváliť, ako dobre kapustu naložili.
Najväčší dopyt po hlavnom produkte je počas jesene a zimy. Vtedy sa v predajni nezastavia a blokujú od šiestej ráno až do piatej poobede. Obchod si však na seba musí zarobiť aj mimo hlavnej kapustovej sezóny. Práve v lete pomáha prilákať spotrebiteľov do Kapustárne doplnkový sortiment. Z neho si obľúbili, napríklad paštéty, praclíky či slovenské čokolády. „Vieme, aké je ťažké preraziť, preto sme chceli na pultoch poskytnúť priestor malým výrobcom,“ vysvetľuje Pavla Káčerová.
Predajňa má dovedna okolo tisíc položiek. Medzi nimi sú počas sezóny napríklad aj jablká zo slovenských sadov, hlavne z Veselého pri Piešťanoch. Zákazníci majú na výber z piatich až siedmich odrôd. Tovar sa zvykne meniť. Majitelia stále hľadajú kvalitných lokálnych dodávateľov. A hoci dávajú prednosť tým zo Slovenska, niekedy sa nevyhnú ani zahraničným výrobcom, prevažne z Čiech a Moravy. „Je veľká škoda, že Slováci nevedia vyrobiť alebo zabaliť produkty tak dobre ako v Česku. Mali sme slovenského dodávateľa korenín, ale na výrobky nevedel dať čiarové kódy. To nám sťažovalo prácu. Teraz máme dodávateľa z Moravy a zákazníci si jeho koreniny pochvaľujú,“ vysvetľuje Peter Kováč.
Obchod ako psychologická poradňa
Koncept Kapustárne vraví, že na pultoch chce mať iné veci, než aké sa dajú bežne nájsť vo veľkých reťazcoch. Hlavne také, ktoré pochádzajú z malej výroby, sú kvalitné a prospešné pre zdravie. A spotrebitelia o nich majú veľký záujem. Keď prídu do predajne, porozhliadajú sa po nej a väčšinou nakúpia aj to, čo pôvodne možno ani neplánovali. „Koľkokrát sa nám stane, že zákazník povie: Išiel som len po kilo kapusty a pozrite, koľko peňazí som tu nechal,“ hovorí Peter Kováč.
Majitelia reagujú aj na dopyt zo strany zákazníkov. Tí si nejaký produkt vypýtajú a Kapustáreň ho objedná. Vzťah obchodníka so zákazníkom je tu totiž na osobnej úrovni. „Veľakrát sme pre nich psychológovia, vieme, aké majú choroby, čo ich trápi i čo ich teší. My si ich vypočujeme a oni sa k nám radi vracajú,“ uvádza Peter Kováč, ktorému sa odmeraný prístup predavačov v supermarketoch nepozdáva. Podľa jeho slov im zákazníci stále pribúdajú. Najlepšou reklamou sú pre nich referencie od ľudí, ktorí Kapustáreň navštívili a odporučia ju aj svojim známym. Predajňa však získala nových zákazníkov aj netradičným spôsobom. O Kapustárni sa dozvedeli po tom, čo Peter Kováč účinkoval v televíznej relácii, v ktorej sa hádajú povolania.
Milovníci kapusty z celého sveta
Keďže obchod leží pri hlavnom ťahu do Bratislavy, okrem Bernolákovčanov ju navštevujú aj ľudia, ktorí prechádzajú okolo. „Máme stálych zákazníkov napríklad aj z Michaloviec či z Česka. Keď idú raz za čas tadeto, vždy sa zastavia a nakúpia. Nedávno jedna pani cestovala za synom do Argentíny, tak mu prišla kúpiť čalamádu,“ uvádza. Profil zákazníka predajne sa nedá jasne zadefinovať. Sú to stáli i náhodní návštevníci, od mamičiek s deťmi až po dôchodcov. Najsilnejšiu klientelu však tvoria zákazníci v strednom veku.
Sú to ale ľudia, ktorí sú ochotní priplatiť si za kvalitnejšie produkty. „Slovenský spotrebiteľ sa už začína pozerať na potraviny inak. Niekedy možno nemal toľko peňazí, ale teraz sa pozerá na kvalitu. Radšej si kúpi sto gramov niečoho výživného než kilo nevýživného. Je to, samozrejme, iné na západe, inak by to bolo v nejakej hladovej doline. Vzhľadom k tomu, že sme pri Bratislave, však tento trend cítime,“ hovorí Peter Kováč.
Druhú predajňu zatiaľ nemajú v pláne. „Popri rozširovaní odberných miest vlastných produktov sa však snažíme neustále vyhľadávať ďalšie kvalitné lokálne produkty, ktoré by mohli našich zákazníkov zaujať,“ uzatvára Pavla Káčerová.
O Pavle Káčerovej
- 34 rokov
- zadaná
- s Kapustárňou vyrástla
- má rada šport a cestovanie
O obchode:
Kapustáreň – Predajňa kvasenej kapusty a produktov od malých výrobcov
Sídlo: Poštová 80, Bernolákovo
Počet zamestnancov: 4 v predajni, 4 vo výrobe
Otváracie hodiny:
Pondelok až piatok 6.00 – 17.00
Sobota 8.00 – 12.00
Nedeľa – zatvorené
Predajná plocha: 50 m2
Sortiment: cca 1000 položiek
Pavline bestsellery
1 tona
čalamády za týždeň
50 kusov
horkej čokolády plnenej kokosom Koller za mesiac
120 kusov
praclíkov z Čataja za mesiac
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk