
Pred vstupom do výroby čokoládovne Zora v Olomouci vládnu prísne bezpečnostné pravidlá. Topánky, plášť, sieťka na vlasy, štuple do uší, kefa na očistenie odevu, umývanie rúk. Až po absolvovaní pomerne zdĺhavého procesu sa dostávame dnu.
Vo výrobnej miestnosti je poriadne teplo a veľký hluk, ale všade naokolo cítiť čokoládovú vôňu. Na jednej z najnovších liniek v závode sa formy vypĺňajú bielou čokoládou, do ktorej stroj dávkuje plnku. Nie však hocijakú. Čokoládovňa Zora ako prvá na svete začala na jej výrobu používať nový druh cukru.
Deravý cukor
Závod v Olomouci patrí do portfólia spoločnosti Nestlé. Tá tri roky pracovala na tom, aby na trh priniesla cukor, ktorý by bol rovnako sladký, no bolo ho menej. Švajčiarski výskumníci napokon vymysleli produkt, ktorý obsahuje o 30 % menej cukru. Dosiahli to tak, že mu zmenili štruktúru. Kryštáliky sú porézne a prevzdušnené. Na jazyku sa rýchlo rozpúšťajú, a tak človek rýchlejšie vníma sladkú chuť. Ako inšpirácia na „prevzdušnený cukor“ výskumníkom poslúžila cukrová vata. Nejde pritom o žiadnu umelú náhradu, nový cukor sa vyrába prírodnou cestou.
Prvým výrobkom s použitím štruktúrovaného cukru v plnke sa stala tyčinka Milkybar Wowsomes. A práve tá sa vyrába v Zore. Českí zamestnanci na cukrovinke pracovali skoro rok. Štruktúrovaný cukor síce dostali ako hotový produkt, no museli vymyslieť ako ho uviesť „do praxe“. Tyčinka prišla na trh v marci. Je však určená iba pre britských zákazníkov.
Nákladnejšia výroba
Nestlé chce použitie nového cukru rozšíriť aj do iných výrobkov. Dá sa však aplikovať iba v produktoch, pri výrobe ktorých sa nepoužíva vodu. Tam by totiž svoju poréznosť cukor rýchlo stratil. „Teda nie do nápojov, zmrzliny či želé. Použiť sa však dá v plnkách, ale i v samotnej čokoláde,“ vysvetľuje vedúci vývoja nových výrobkov závodu Zora Miloš Uherek.
Nestlé sa momentálne zamýšľa nad tým, do ktorých produktov cukor ďalej použiť tak, aby to dávalo ekonomický zmysel. Výroba štruktúrovaného cukru je totiž drahšia ako výroba obyčajného. To sa odráža aj na cene produktov. Britské Tesco aktuálne ponúka tyčinku Milkybar s obyčajným cukromv cene 1,96 libry za sto gramov a Milkybar Wowsomes v cene 3,34 libry za sto gramov. „Na naše trhy by sa nejaký produkt s novým cukrom mohol dostať v horizonte dvoch rokov,“ uzatvára manažérka komunikácie Nestlé Česko Andrea Brožová.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk