
Je bez pochýb, že jedlo je tým, ktoré spotrebiteľov zaujíma ako jeden z top produktov. Ako ich však nalákať, aby si vybrali práve ten náš produkt či našu predajňu? Pozrime sa na to, aké rôzne stratégie komunikácie možno zvoliť. Možno vás niektorá inšpiruje pre váš produkt či prevádzku.
Podľa aktuálnych prieskumov nakupujú Slováci potraviny v klasických hypermarketoch (36 %), za nimi nasledujú supermarkety (24 %) a diskonty (19 %). Nikoho asi neprekvapí, že zákazníci prednostne chodia nakupovať do konkrétnej predajne čerstvé ovocie a zeleninu (71 %), čerstvé pečivo (69 %), čerstvé mäso (64 %) aj jogurty (62 %). Cez internet nakupuje potraviny 14 % Slovákov, príležitostne štvrtina. Dôvodom je nielen široký výber sortimentu, ale aj blízkosť k domovu či miestu zamestnania. Avšak jedným z hlavných kritérií sú priaznivé ceny a tiež akcie a zľavy.
Čo si však budeme hovoriť, len na skvelých, teda lacných, cenách produktov a zľavách stratégiu predaja a komunikáciu značky postaviť nemožno. A tak slovenské reťazce a nielen oni stavajú na tom, čo slovenského spotrebiteľa najviac zaujme – na slovenskosti a lokálnosti.
Z lásky k Slovensku ste mohli zachytiť v kampani Kauflandu, Najlepšie domáce potraviny v Coop Jednote, Slovenskú farmu v Bille a Týždeň slovenských potravín zasa v Lidli. Čo na tom, že reťazec nie je slovenský? Dôležité je, že komunikuje lokálne. Navyše, viaceré sa orientujú aj priamo na miestne komunity a podporujú ich. A zaberá to!
No nielen cez kampane či komunity sa dá efektívne komunikovať. Príkladom môžu byť potraviny Yeme, ktoré stavili nielen na zaujímavú grafiku a copywriting Martina Bajaníka, ale tiež na celkovú stratégiu odlíšiť sa od bežnej komunikácie. Vznikla tak platforma Skutočné potraviny, na ktorej môžete nájsť test o tom, či viete rozoznať skutočné potraviny, ale dozviete sa tiež všetko o lokálnych dodávateľoch.
V zahraničí sú ešte odvážnejší, a tak sa neboja vyjsť aj s trochu odlišnými kampaňami. Za všetko hovorí autíčková reklama z cestovín od Indomie Noodles, ktorá má podnietiť v deťoch ich kreativitu a tvorivosť. Vy, ako rodičia, im už len dodáte správne vyváženú stravu plnú živín, aby sa mohli rozvíjať všetkými smermi. No a nájdete ju práve v produktoch tejto spoločnosti.
Jedla sa za hranicami však nedržia len obchodné reťazce či dodávatelia potravín, ale aj iné spoločnosti. Vymeniť stehienko za hrušku (hlavná fotografia) radila ukrajinská 100 Rokiv Wight Loss Clinic, dizajnové štúdio Studio Rygalik sa zasa rozhodlo poukázať na plytvanie potravinami cez vizuál stolíka z tvrdých bagiet. Vďaka netradičnému konceptu získate želanú publicitu, a tým aj nových zákazníkov.
Najdôležitejšie z toho všetkého však je: poznať svoju cieľovú skupinu a vedieť, čo ju zaujíma. Vďaka tomu dokážete pripraviť formu a koncept komunikácie, ktorý ju osloví a bude motivovať k nákupu. Kreativite sa potom medze nekladú.