logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Analýza: Slovensko nie je potravinovo sebestačnou krajinou. Vývoz potravín je o tretinu nižší ako ich dovoz

14. augusta 2018
Správy 0
4037
Analýza: Slovensko nie je potravinovo sebestačnou krajinou. Vývoz potravín je o tretinu nižší ako ich dovoz

Slovensko nie je potravinovo sebestačnou krajinou. Vývoz potravín a poľnohospodárskych výrobkov je o tretinu nižší ako ich dovoz. Vyplýva to z analýzy, ktorú pripravilo Slovenské farmárske, družstvo, na základe údajov Štatistického úradu SR a európskeho štatistického úradu Eurostatu.

„Za posledných dvadsať rokov Slovensko nebolo ani raz potravinovo sebestačné. Vývoz totiž ani raz neprevýšil dovoz, a teda každý rok bolo saldo zahraničného obchodu vykázané ako záporné. V štatisticky najaktuálnejšom roku 2016 predstavoval tento deficit -1,25 miliárd eur, pričom dovoz agrovýrobkov a potravín v analyzovanom roku predstavoval čtyri miliardy eur a vývoz 2,75 miliardy eur. Export bol tak v porovnaní s importom nižší o cca tretinu,“ povedala Eva Sadovská, hlavná analytička Slovenského farmárskeho, družstva.

Na Slovensko sa dováža predovšetkým spracované a konzervované mäso a mäsové výrobky (vrátane hydinového mäsa), ktorých objem presahujúci 725 miliónov eur tvorí z celkového dovozu poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov takmer pätinu. Nasledujú sladkosti (kakao, čokoláda a cukrovinky) vo výške 325 miliónov eur, mliečne výrobky a syry vo výške 307 miliónov eur. Pomerne veľkým dovozcom je ale Slovensko aj v prípade ovocia a zeleniny, nakoľko v oboch prípadoch dovoz prevyšuje úroveň 200 miliónov eur.

Naopak, Slovensko je veľmi silným vývozcom obilnín, strukovín či olejnatých semien. V roku 2016 bol ich vývoz evidovaný v objeme 528 miliónov eur a z celkového vývozu poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov predstavoval takmer pätinu. Pomerne silný je na Slovensku aj vývoz sladkostí v objeme 328 miliónov eur a taktiež mliečnych výrobkov a syrov v objeme 232 miliónov eur. V prípade spracovaného a konzervovaného mäsa a výrobkov z mäsa (zahŕňajúc aj hydinu) vývoz zo Slovenska predstavuje 250 miliónov.

„Najväčší podiel na zápornej hodnote salda má spracované a konzervované mäso a mäsové výrobky, v prípade ktorých je vývoz o 475 milónov eur nižší ako dovoz. Inak povedané, vývoz je o dve tretiny nižší ako dovoz. Pomerne veľký nepomer medzi vývozom a dovozom je v prípade ovocia, nakoľko jeho dovoz je až šesťnásobne vyšší ako vývoz. A reč nie je iba o citrusoch či tropických plodoch, pretože tento pomer platí konkrétne práve aj pre slovenskú klasiku v podobe skupiny malvicových plodov, kôstkového ovocia, iného stromového či kríkového ovocia a orechov. V prípade zeleniny a melónov je dovoz až deväťnásobne vyšší ako vývoz. V prípade mliečnych výrobkov a syrov bol vývoz o štvrtinu nižší ako dovoz, v prípade sladkostí (kakao, čokoláda a cukrovinky) bol pomer takmer vyrovnaný,“ konštatovala Eva Sadovská.

Naopak, pozitívne saldo bolo evidované v prípade klasických poľnohospodárskych komodít, teda obilnín, strukovín a olejnatých semien. Vývoz v ich prípade presiahol dovoz o cca 400 miiónov eur, vývoz bol trojnásobne vyšší ako ich dovoz. Aj v prípade hospodárskych zvierat a produktov živočíšneho pôvodu (ako napríklad surové mlieko, vajcia či vlna) prevyšoval vývoz nad dovozom.

Európskym premiantom vo vývoze je Írsko

A ako sú na tom s potravinovou sebestačnosťou ostatné krajiny EÚ? „Na základe štatistík Eurostatu sa nám podarilo porovnať dovoz a vývoz potravín, nápojov a tabaku v jednotlivých ekonomikách EÚ. Najvýraznejšie kladné saldo dosiahlo v roku 2017 Írsko, kde export prevýšil import až o 57 %. Čistými exportérmi sú ale i Poliaci a Dáni, v ich prípade je vývoz o polovicu vyšší ako dovoz. Naopak, na opačnom konci pomyselného rebríčka sú Malta, Cyprus a Fínsko. Vývoz v týchto ekonomikách je až o dve tretiny nižší ako dovoz. Slovensko aj podľa tejto metodiky výpočtu má export potravín, nápojov a tabaku o vyše tretinu nižší ako import. Spomedzi krajín V4 je okrem Poľska čistým vývozcom aj Maďarsko. Česi naopak vykazujú deficit, kedy vývoz je o 14 percent nižší ako dovoz,“ povedala Eva Sadovská.

„Za zaujímavý považujeme aj prepočet salda, respektive deficitu potravinového zahraničného obchodu na jedného obyvateľa. Ten vychádza najvyšší v Holandsku (1 417 eur), v Dánsku (1 027 eur) a v Írsku (967 eur). Naopak, najnižšiu úroveň ukazovateľa dosahujú Luxembursko (-1 811 eur), Malta (-949 eur) a Cyprus (-840 eur). V prípade Slovenska sa jedná o úroveň -269 eur. Na jedného Čecha vychádza táto hodnota na úrovni -99 eur. V Poľsku prepočet salda na jedného obyvateľa krajiny predstavuje úroveň 248 eur, v Maďarsku 232 eur,“ uzavrela Eva Sadovská.

Zahraničný obchod potravín, nápojov a tabaku
2017 / mil. EUR vývoz dovoz rozdiel*
Írsko     12 698      8 069 57 %
Poľsko     26 076     16 676 56 %
Dánsko     17 084     11 181 53 %
Holandsko     73 790     49 586 49 %
Maďarsko      7 284      5 010 45 %
Španielsko     42 201     30 924 36 %
Litva      4 377      3 352 31 %
Belgicko     36 900     31 224 18 %
Bulharsko      3 144      2 771 13 %
Francúzsko     56 427     50 258 12 %
Taliansko     37 300     37 160 0 %
Lotyšsko      2 428      2 448 -1 %
Rakúsko     10 989     11 257 -2 %
Nemecko     68 935     78 101 -12 %
ČR      6 696      7 746 -14 %
Grécko      5 073      6 305 -20 %
Estónsko      1 108      1 436 -23 %
Rumunsko      4 930      6 596 -25 %
Slovinsko      1 707      2 519 -32 %
Portugalsko      5 951      8 997 -34 %
Chorvátsko      1 780      2 716 -34 %
SR      2 462      3 922 -37 %
Švédsko      8 382     14 219 -41 %
Luxembursko      1 139      2 209 -48 %
Veľká Británia     25 147     51 924 -52 %
Malta         241         678 -64 %
Cyprus         368      1 086 -66 %
Fínsko      1 535      4 590 -67 %
Zdroj: Eurostat
Pozn.: *o koľko viac alebo menej  krajina vyváža ako dováža

 

 

 

 

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera