logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Tesco po skúšobnom období naostro spúšťa Online Club, vernostný program pre online zákazníkov....
  • Technológie sa neustále vyvíjajú a sú prepojené so všetkým, čo robíme v osobnom, ale aj...
  • Časopis Tovar&Predaj nedávno predstavil inovované logo a jeho májovo-júnové vydanie vychádza...
  • Spoločnosť Terno real estate, ktorá prevádzkuje sieť potravín Terno a Kraj, spúšťa nový projekt...

Jakub Berčík: Veríte, že parenice si kupujeme aj podľa ich tvaru?

1. augusta 2018
Blog 0
2147
Jakub Berčík: Veríte, že parenice si kupujeme aj podľa ich tvaru?

Ako sa rozhodujeme pri nákupe parených syrov? Vedeli ste, že aj samotný tvar týchto výrobkov dokáže ovplyvniť náš výber?

Mlieko a mliečne výrobky sú bežnou súčasťou každodenných nákupov, a preto sa nad faktormi, ktoré nás ovplyvňujú pri ich výbere na mieste predaja, veľmi často nezamýšľame. Na základe dostupných prieskumov za najdôležitejšie faktory ľudia považujú pôvod výrobcu a cenu. Otázkou je, do akej miery sú tieto výpovede pravdivé, respektíve, či sa ľudia pri reálnom nákupe naozaj pozerajú na pôvod týchto výrobkov. Dotazníkový prieskum o tejto tematike bol realizovaný na Katedre marketingu a obchodu Fakulty ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre a zúčastnilo sa na ňom 748 ľudí (56 % žien a 44 % mužov) vo veku od 18 do 65 a viac rokov (pričom vekové rozloženie respondentov bolo nasledovné: 18 – 24 rokov = 32,4 %; 25 – 49 rokov = 33 %; 50 – 64 rokov = 18,9 %; 65 a viac = 15,8 %).

Z tohto prieskumu vyplýva, že až 57,2 % respondentov konzumuje mlieko aj mliečne výrobky. Len 11 % sa vyjadrilo, že konzumuje čisto mlieko, 16,4 % len mliečne výrobky a 15 % uviedlo, že nekonzumujú mlieko – najčastejšie (až 51,8 %) kvôli zdravotným problémom ako intolerancia na laktózu. K zaujímavým zisteniam patrí, že najčastejšia ľudia konzumujú mlieko priamo bez akejkoľvek úpravy (47,1 %). 37,6 % respondentov uviedlo, že konzumujú mlieko priamo (napr. pijú čisté mlieko), ale aj nepriamo v pripravovaných jedlách a pokrmoch (napr. našľahané mlieko v káve).

Z hľadiska tuku je najviac preferované mlieko s 1,5 % obsahom tuku (uvádza 35,3 % respondentov). Z mliečnych výrobkov ľudia najviac nakupujú maslo, tvaroh, bryndzu a kyslomliečne výrobky (jogurty či kefíry). Odlišná situácia je pri výbere parených syrov. Zamysleli ste sa niekedy pri nákupe parených syrov, čo všetko vás pri ich výbere ovplyvňuje?

Respondenti, ktorí uviedli, že konzumujú aj mliečne výrobky, odpovedali tiež na otázku týkajúcu sa parených syrov. Viac ako polovica z nich (55,3 %) uviedla, že konzumujú parené syry (údené 50,1 % a neúdené 49,9 %), pričom najčastejšie ich nakupujú v predajniach potravín, supermarketoch, hypermarketoch či diskontných predajniach. Vo všeobecnosti na základe pamäťových asociácií považujú respondenti za chutnejšie tie parené syry, ktoré boli vyrobené na farmách a družstvách (75,4 %).

Toto zistenie sa až tak úplne nezhoduje s laboratórnym testovaním, kde sa podarilo preukázať prostredníctvom slepého senzorického hodnotenia a tiež implicitného testovania emocionálnej odozvy na základe monitorovania výrazov tváre respondentov, že pri niektorých druhoch sa zdali chutnejšie práve syry vyrobené priemyselným spracovaním.

Z dotazníka vyplýva, že za kvalitnejšie parené syry z hľadiska zdravotnej nezávadnosti považujú ľudia tie, ktoré boli vyrobené na farmách a družstvách (53 %). Na základe mikrobiologických rozborov však bol v niektorých prípadoch zistený presný opak (pri syroch vyrobených na farmách s nedostatočnou hygienou sa už po niekoľkých dňoch vyskytli koliformné baktérie), a to napriek tomu, že boli ešte v rámci doby spotreby.

Oveľa zaujímavejšie je to, ako ovplyvňuje preferencie samotný tvar parených syrov – bez ohľadu na to, či sa jedná o údené alebo neúdené výrobky. Na základe testov s využitím mobilnej očnej kamery (Eye tracking glasses) sa podarilo preukázať, že na spotrebiteľský výber okrem tradičných senzorických znakov (farba, pach, textúra, ohybnosť a pod.) vo výraznej miere vplýva aj tvar parených syrov (väčšia/menšia parenica, tenšie/hrubšie nite).

Na základe tepelnej mapy na obrázku je možné vidieť, že najväčšiu pozornosť v rámci údených parených syrov pútala vzorka označená D v tvare menšej stočenej parenice. To spôsobilo, že respondenti si takýto typ parenice častejšie vybrali ako prvú voľbu pri hodnotení v porovnaní s ostatnými prevedeniami parených syrov. Taktiež celkový dojem bol pozitívnejší u tých výrobkov, ktoré sa javili vizuálne atraktívnejšie pre spotrebiteľov. Z toho vyplýva, že bez ohľadu na to, či sú parené syry vyrábané priemyselne alebo na farmách, celkový tvar týchto výrobkov má zásadný vplyv na naše preferencie.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7. –⁠ 8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera