
Až 94 percent Slovákov, ktorí v poslednom roku nakúpili na internete, malo s e-commerce dobrú skúsenosť. Vyplýva to z prieskumu, ktorý uskutočnili Slovenská asociácia elektronického obchodu a spoločnosť Nielsen Admosphere.
Zákazníci oceňujú hlavne široký výber, pohodlné prezeranie z domu alebo smartfónu a tiež lepšie ceny ako v kamenných obchodoch, 15 percent opýtaných považuje za rozhodujúci faktor pri nákupe rýchlosť a dobu dodania. Stúpa tiež vyzdvihnutie zásielky v blízkosti bydliska. „Dôležitým atribútom, ktorý zákazník zohľadňuje pri výbere on-line predajcu, je možnosť osobného vyzdvihnutia zásielky, napríklad cestou z práce alebo v blízkosti svojho bydliska,“ komentuje prieskum Alexander Jančo, riaditeľ spoločnosti Zásielkovňa.sk.
Iba 33 respondentov z celkového počtu 944 uviedlo, že s on-line nakupovaním nemali pozitívnu skúsenosť, pričom je to menej ako minulý rok. Medzi dôvodmi nespokojnosti s on-line nákupom boli hlavne zlá kvalita tovaru, nedostatočné informácie o nedostatkoch a rizikách výrobku či neschopnosť dodať výrobok v uvedenom termíne. Dve tretiny opýtaných (67 %) uviedli, že poznajú, že je internetový obchod seriózny a dôveryhodný podľa skúseností a odporúčaní iných používateľov.
„Z obrovskej konkurencie vyše 11-tisíc e-shopov pôsobiacich na slovenskom trhu profituje zákazník. Navyše dnes už do on-line retailu vstúpili takmer všetky kamenné siete, ktoré musia prispôsobovať svoj biznis model dravému trhu e-commerce. Darí sa tým, ktorí dodržiavajú sľuby dané zákazníkom. Samozrejmosťou pri úspešných e-shopoch sú užívateľsky prívetivý dizajn, viac spôsobov platby a dopravy a kvalitná zákaznícka podpora,“ uvádza Alexander Jančo.
Tí, ktorí nakúpili v tomto roku na internete, v e-shopoch minuli najčastejšie medzi 201 až 500 eurami, ale až 25 % respondentov tam minulo viac ako 500 eurov (v minulom roku to bolo 21 %). Kvalifikovaný odhad vychádzajúci z údajov cenových porovnávačov hovorí, že celkové tržby e-commerce za minulý rok atakovali hranicu jednej miliardy eur.