logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Aj keď si výroba a udržiavanie domáceho kvásku našli svojich priaznivcov už pred mnohými rokmi,...
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...

Ceny potravín na Slovensku rastú najrýchlejšie v EÚ. Zdraželi maslo, vajcia či mliečne výrobky

25. júla 2018
Správy 0
7844
Ceny potravín na Slovensku rastú najrýchlejšie v EÚ. Zdraželi maslo, vajcia či mliečne výrobky

Ceny potravín a nealkoholických nápojov na pultoch slovenských obchodov počas prvého polroka tohto roku medziročne vzrástli o 5,4 percenta, čo bol najvýraznejší nárast v rámci celej Európskej únie. V únii vzrástli ceny potravín a nealkoholických nápojov celkovo o dve percentá, v eurozóne o 1,7  percenta. Vyplynulo to z údajov, ktoré zverejnil Štatistický úrad Európskej únie Eurostat.

V raste cien sa za Slovenskom umiestnili Estónsko (nárast o 4 %), Rumunsko (o 3,9 %) a Maďarsko (o 3,9 %). Naopak, zlacňovanie potravín bolo v prvej polovici roka v Grécku (-0,4 %), na Cypre (-0,6 %) a v Írsku (-2 %). Aj napriek rýchlejšiemu medziročnému rastu Slovensko patrí aj naďalej medzi krajiny s najnižšími cenami potravín, v roku 2017 boli siedme najlacnejšie v rámci EÚ.

V prvom polroku 2018 si Slováci siahli hlbšie do vrecka najmä kvôli maslu a vajciam, ktoré boli medziročne drahšie v priemere o štvrtinu. Drahšie vyšiel aj nákup ovocia či viacerých mliečnych výrobkov, a to v oboch prípadoch o vyše desatinu. Naopak, za cukor Slováci zaplatili v obchodoch približne o 14 % menej ako v prvom polroku 2017. Lacnejšie ako pred rokom, a to asi o 6%, boli aj zemiaky.

Za drahšími vajcami stojí fipronilová kríza, za vyššími cenami masla a mliečnych výrobkov zasa maslová či mliečna kríza. Na cenové výkyvy v prípade ovocia a zeleniny vplývalo počasie a cenu cukru ťahal smerom nadol jeho prebytok v Európe, znásobený zrušením kvót v októbri 2017.

Po niekoľkých rokoch poklesu alebo iba stagnácie cien potravín sa na sklonku roka 2017 situácia zmenila a ceny potravín začali na Slovensku rásť. Najvýraznejšie tempo rastu bolo v úvode roka, prelom jari a leta priniesol spomalenie. Nákupy potravín a nealkoholických nákupov ukrajujú Slovákom z celkových výdavkov takmer pätinu. V rámci EÚ tento podiel predstavuje iba 12 percent.

„A čo bude vplývať na vývoj cien potravín v druhom polroku 2018? Doznievať budú efekty maslovej a fipronilovej krízy, ktoré na rast cien začali vplývať počas uplynulého roka. Uvidíme aj to, že ako sa nakoniec počasie prejaví na úrode u nás i vo svete. To ovplyvní vývoj cien agrokomodít a následne aj potravín na pultoch v našich obchodoch. Tak napríklad neskorší príchod jari, následné suchá a prívalové dažde nehrali tento rok slovenským poľnohospodárom do karát,“ uvádza Eva Sadovská, analytička Slovenského farmárskeho, družstva.

„V posledných mesiacoch sa tak trochu polemizuje aj o vplyve príplatkov za prácu v noci alebo cez víkend. Predpokladáme, že najprv príde k určitej pozorovacej fáze, po ktorej sa vyhodnotí dopad tohto opatrenia na hospodárenie tej ktorej firmy. A ak sa firmy rozhodnú podniknúť nejaké kroky, tak by sa mohlo jednať o skrátenie prevádzkových hodín, zrušenie práce cez víkend, úpravy platov alebo zvyšovanie cien výstupov. Nemožno vylúčiť, že práve posledné dve vymenované riešenia môžu mať dopad na cenový rast tovarov a služieb, potravín nevynímajúc,“ dodala Eva Sadovská.

 

Medziročný nárast / pokles cien potravín a nealkoholických nápojov
Krajina

 

priemer

1. polrok 2018

SR 5,4 %
Estónsko 4,0 %
Rumunsko 3,9 %
Maďarsko 3,9 %
Slovinsko 3,3 %
Poľsko 3,0 %
Veľká Británia 2,8 %
Nemecko 2,7 %
Litva 2,5 %
ČR 2,5 %
Švédsko 2,5 %
Belgicko 2,1 %
EÚ 2,0 %
Luxembursko 2,0 %
Fínsko 2,0 %
Rakúsko 1,8 %
eurozóna 1,7 %
Španielsko 1,6 %
Francúzsko 1,6 %
Bulharsko 1,2 %
Malta 1,1 %
Taliansko 1,1 %
Chorvátsko 1,0 %
Holandsko 1,0 %
Lotyšsko 1,0 %
Dánsko 0,9 %
Portugalsko 0,8 %
Grécko -0,4 %
Cyprus -0,6 %
Írsko -2,0 %
Zdroj: Eurostat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera