logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Ceny potravín na Slovensku rastú najrýchlejšie v EÚ. Zdraželi maslo, vajcia či mliečne výrobky

25. júla 2018
Správy 0
8116
Ceny potravín na Slovensku rastú najrýchlejšie v EÚ. Zdraželi maslo, vajcia či mliečne výrobky

Ceny potravín a nealkoholických nápojov na pultoch slovenských obchodov počas prvého polroka tohto roku medziročne vzrástli o 5,4 percenta, čo bol najvýraznejší nárast v rámci celej Európskej únie. V únii vzrástli ceny potravín a nealkoholických nápojov celkovo o dve percentá, v eurozóne o 1,7  percenta. Vyplynulo to z údajov, ktoré zverejnil Štatistický úrad Európskej únie Eurostat.

V raste cien sa za Slovenskom umiestnili Estónsko (nárast o 4 %), Rumunsko (o 3,9 %) a Maďarsko (o 3,9 %). Naopak, zlacňovanie potravín bolo v prvej polovici roka v Grécku (-0,4 %), na Cypre (-0,6 %) a v Írsku (-2 %). Aj napriek rýchlejšiemu medziročnému rastu Slovensko patrí aj naďalej medzi krajiny s najnižšími cenami potravín, v roku 2017 boli siedme najlacnejšie v rámci EÚ.

V prvom polroku 2018 si Slováci siahli hlbšie do vrecka najmä kvôli maslu a vajciam, ktoré boli medziročne drahšie v priemere o štvrtinu. Drahšie vyšiel aj nákup ovocia či viacerých mliečnych výrobkov, a to v oboch prípadoch o vyše desatinu. Naopak, za cukor Slováci zaplatili v obchodoch približne o 14 % menej ako v prvom polroku 2017. Lacnejšie ako pred rokom, a to asi o 6%, boli aj zemiaky.

Za drahšími vajcami stojí fipronilová kríza, za vyššími cenami masla a mliečnych výrobkov zasa maslová či mliečna kríza. Na cenové výkyvy v prípade ovocia a zeleniny vplývalo počasie a cenu cukru ťahal smerom nadol jeho prebytok v Európe, znásobený zrušením kvót v októbri 2017.

Po niekoľkých rokoch poklesu alebo iba stagnácie cien potravín sa na sklonku roka 2017 situácia zmenila a ceny potravín začali na Slovensku rásť. Najvýraznejšie tempo rastu bolo v úvode roka, prelom jari a leta priniesol spomalenie. Nákupy potravín a nealkoholických nákupov ukrajujú Slovákom z celkových výdavkov takmer pätinu. V rámci EÚ tento podiel predstavuje iba 12 percent.

„A čo bude vplývať na vývoj cien potravín v druhom polroku 2018? Doznievať budú efekty maslovej a fipronilovej krízy, ktoré na rast cien začali vplývať počas uplynulého roka. Uvidíme aj to, že ako sa nakoniec počasie prejaví na úrode u nás i vo svete. To ovplyvní vývoj cien agrokomodít a následne aj potravín na pultoch v našich obchodoch. Tak napríklad neskorší príchod jari, následné suchá a prívalové dažde nehrali tento rok slovenským poľnohospodárom do karát,“ uvádza Eva Sadovská, analytička Slovenského farmárskeho, družstva.

„V posledných mesiacoch sa tak trochu polemizuje aj o vplyve príplatkov za prácu v noci alebo cez víkend. Predpokladáme, že najprv príde k určitej pozorovacej fáze, po ktorej sa vyhodnotí dopad tohto opatrenia na hospodárenie tej ktorej firmy. A ak sa firmy rozhodnú podniknúť nejaké kroky, tak by sa mohlo jednať o skrátenie prevádzkových hodín, zrušenie práce cez víkend, úpravy platov alebo zvyšovanie cien výstupov. Nemožno vylúčiť, že práve posledné dve vymenované riešenia môžu mať dopad na cenový rast tovarov a služieb, potravín nevynímajúc,“ dodala Eva Sadovská.

 

Medziročný nárast / pokles cien potravín a nealkoholických nápojov
Krajina

 

priemer

1. polrok 2018

SR 5,4 %
Estónsko 4,0 %
Rumunsko 3,9 %
Maďarsko 3,9 %
Slovinsko 3,3 %
Poľsko 3,0 %
Veľká Británia 2,8 %
Nemecko 2,7 %
Litva 2,5 %
ČR 2,5 %
Švédsko 2,5 %
Belgicko 2,1 %
EÚ 2,0 %
Luxembursko 2,0 %
Fínsko 2,0 %
Rakúsko 1,8 %
eurozóna 1,7 %
Španielsko 1,6 %
Francúzsko 1,6 %
Bulharsko 1,2 %
Malta 1,1 %
Taliansko 1,1 %
Chorvátsko 1,0 %
Holandsko 1,0 %
Lotyšsko 1,0 %
Dánsko 0,9 %
Portugalsko 0,8 %
Grécko -0,4 %
Cyprus -0,6 %
Írsko -2,0 %
Zdroj: Eurostat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera