
Komplexný mix komunikácie pozostáva z využívania rôznych typov médií, nemusí to byť hneď len reklama v televízii. Aktuálne výskumy ukazujú, že zákazníci si informácie o vás vyhľadávajú predovšetkým na internete, no spoľahnú sa aj na svojich priateľov či známych. A sledujú recenzie a hodnotenia, ktoré o vás nájdu. A práve toto je ďalší, veľmi dôležitý kanál komunikácie – nechať sa chváliť. Nie však chváliť samého seba – pretože to nie je príliš uveriteľné -, ale nechať za seba prehovoriť iných. Ako na to?
Sociálne médiá pod palcom
Veľké značky to už pochopili a tak využívajú svetoznámych youtuberov a blogerov, aby otestovali ich produkty a o zážitky sa podelili so svojimi fanúšikmi. Najznámejším príkladom, ktorý si založil svoje meno práve cez spoluprácu s tretími stranami, je značka Apple. Samozrejme, aj takáto spolupráca čosi stojí.
Aj na Slovensku však máme osobnosti, ktoré oslovujú našich fanúšikov, a spolupráca s nimi môže mať rôzne podoby. Od plne platenej až po bártrovú. Iné to je, keď sa im produkt páči, niečím ich osloví, zaujme – v takomto prípade je to win-win spolupráca. Vy získate oddaného fanúšika, ktorý však prostredníctvom svojej pozitívnej recenzie osloví stovky až tisíce ďalších ľudí.
Nemusia to však byť len ľudia špecializujúci sa na sociálne médiá. Osloviť je možné priamo aj svojich zákazníkov. Akonáhle budú mať kontakt s vašou firmou, nechajte ich povedať o tom a napísať o vás recenziu. Na tom však, aby bola pozitívna, musíte už zapracovať sami. Nejde o nič iné – len o ľudský prístup. A interakcie, samozrejme.
Budujte strategické partnerstvá
Recenzie či hodnotenia, ktoré sa ukážu cez interakcie a vynesú vás na vyššie miesta vo vyhľadávačoch, môžete však získavať aj rôznymi ďalšími spôsobmi. Vytvorte na svojich stránkach tagy ako influencer, novinár, bloger, super cool a podobne a práve vďaka nim viete následne odsledovať, čo robí a kto je práve táto cieľová skupina. Sledujte, čo robí a zdieľajte, zdieľajte, zdieľajte. Práve týmto prostredníctvom si môžete vybudovať nové vzťahy, nadviazať spoluprácu s vašou značkou. Môžu oceniť vašu prácu na ich zviditeľnení cez vaše médiá a na oplátku urobiť čosi pre vás. Samozrejme, zaujímavý produkt, čo ich osloví, je už príjemným bonusom, ktorý môže vašu spoluprácu posunúť na inú úroveň.
Spolupracovať môžete aj s odborníkmi či novinármi z vášho odboru, ktorí sa vám môžu vyjadriť do článku pre médium či do vášho blogu, ktorý by mal byť pravidelný. Aj takto si môžete vybudovať kredit, no tiež ďalšie prospešné vzťahy. Nakoniec môže byť takáto spolupráca výhodná aj pre vás, pretože ak ich osloví tretia strana či médium, môže vás odporučiť ako odborníka, či zahrnúť informácie o vás do svojho vlastného obsahu.
Práve vyvážená zmes výstupov je kľúčom k úspechu vašej komunikácie a ich výber záleží od vašich cieľov a publika. Inteligentná kombinácia rôznych typov médií a komunikačných kanálov by mala byť zameraná na posilnenie celkového vplyvu budovania povedomia o vašej značke, no tiež na udržanie rozumnej miery nákladov na nich vynaložených. Základom je dobré plánovanie, ktoré je ideálne zveriť odborníkom z komunikačných agentúr. Odporučia vám správny mix vlastných, platených aj spontánnych výstupov, v ktorých dokážu ukázať emócie, hodnotný a zaujímavý obsah pre vašich zákazníkov, skrátka váš jedinečný, autentický príbeh.