Za posledných šesť rokov bolo na Slovensku zavretých desať pekární. Vplyvom najnovšieho sociálneho balíčka, ktorý zvyšoval príplatky za prácu v noci, cez víkendy či sviatky, tri pekárne avizovali hromadné prepúšťanie. Ďalšie hovoria o tom, že budú musieť znížiť kapacity alebo prestať zavážať nadnárodné reťazce. „Hovoríme iba o prvom mesiaci. Dopady sociálneho balíčka sa budú len stupňovať,“ hovorí podpredseda Rady pekárov SR Viktor Gumán.
Napríklad kilogramový chlieb stojí približne toľko, koľko stál v roku 2009. Cena bieleho rožka sa podľa Štatistického úradu drží už desať rokov na úrovni šesť centov. Pekári tak vyrábajú základné produkty do straty. Aj preto sa Rada pekárov SR, ktorá združuje všetky stavovské organizácie v pekárenskej výrobe na Slovensku, a Zväz obchodu Slovenskej republiky (ZO SR), ktorý zastupuje slovenských obchodníkov, rozhodli podpísať Memorandum o poctivom obchode. „Obchodníci združení v ZO SR vždy podporovali slovenských prvovýrobcov alebo spracovateľský priemysel a ponúkali ich výrobky aj v čase, keď neexistovala takáto spoločenská „objednávka“ a udržiavali s nimi vždy korektné obchodné vzťahy,“ uvádza prezident ZO SR Martin Katriak (na foto vľavo).
V duchu memoranda sa Rada pekárov SR zaväzuje vyvíjať maximálne úsilie pri transparentnom zdôvodnení predajnej ceny a cenových návrhov pekárenských výrobkov, konštantnú podporu slovenských obchodov a obchodných sietí vo vzťahu ku spoľahlivosti, kvalite a dostupnosti slovenských pekárenských výrobkov a vytvorenie spravodlivých obchodných podmienok pre všetkých odberateľov. Zväz obchodu SR bude podporovať a propagovať slovenských prvovýrobcov pekárenských výrobkov, spolupracovať pri tvorbe cenových dohôd a rešpektovať a dodržiavať ustanovenia platného Zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny.
„Toto nie je formálny úkon, práve naopak. Mala by byť vytvorená webová stránka, kde budú zverejnené kritéria poctivého obchodu, po dohode so Zväzom obchodu budeme označovať obchody logom Poctivý obchod a chceme aj spotrebiteľov informovať o tom, za akých podmienok pekári i iné odvetvia, vyrábajú a za akých svoje produkty predávajú. Spotrebiteľ sa bude môcť rozhodnúť, koho podporí,“ dodáva Viktor Gumán (na foto vpravo).
Podľa pekárov je základný problém, že niektoré zahraničné reťazce majú dominantné postavenie a akékoľvek zvýšenie nákladov je takmer nemožné pretaviť do cien. Ceny sú tak umelo držané na nízkej úrovni. Nadnárodné reťazce s tvrdeniami nesúhlasia. „Slovenská aliancia moderného obchodu sa nemôže vyjadrovať k cenovým politikám svojich členov, ale dôrazne sa ohradzuje voči tvrdeniu, že jej členovia umelo deformujú pultové ceny pekárenských výrobkov. Faktom je, že obchodníci výrobné náklady výrobcov reálne nepoznajú a ani ich nemajú ako zistiť. Sú obchodným tajomstvom každej spoločnosti a je slobodným rozhodnutím každého dodávateľa, ako ich premietne do konečnej ceny pre odberateľa,“ konštatuje Katarína Fašiangová, predsedníčka Slovenskej aliancie moderného obchodu.