V minulom blogu sme si povedali viac o systéme komunikácie skrývajúcim sa pod skratkou PESO, teda platené (paid), získané (earned), zdieľané či sociálne (shared/social) a nakoniec vlastnené (owned) médiá. Na optimálne oslovenie zákazníkov je vhodné a žiaduce využívať všetky, ale najlepšie je začať od seba.
Vedeli ste, že podľa výskumu, ktorý robila spoločnosť Forrester, počas takmer dvoch tretín nákupného cyklu vaši budúci zákazníci vyhľadávajú na získanie informácií o váš či vašich produktoch on-line vyhľadávače a hneď potom sa na skúsenosti s vami pýtajú svojich blízkych a známych? Takže internet a WOM efekt (word-of-mouth) hýbu svetom obchodu. Ľudia totiž radi uveria druhým ľuďom.
A aj potom, keď už o vás niečo zistia a získajú aj bližšie informácie o vašich produktoch alebo službách, opäť siahajú po on-line vyhľadávačoch. Aby si prečítali recenzie na vaše produkty, prípadne sa dozvedeli viac o vás z diskusií a článkov. Takže sa zase v podstate obracajú na ľudí.
Z tohto dôvodu je ideálne začať komunikovať od seba. Vlastnené či vlastné médiá sú totiž tie, ktoré dokážete mať pevne v rukách a pod kontrolou. Či už ide o vlastný firemný blog, web, firemné stránky na sociálnych médiách (od Facebooku až po LinkedIn), vlastný firemný časopis, katalógy alebo newsletter… Záleží len na vás a vašich možnostiach a kapacitách.
Čím viac, tým lepšie
Prečo čím viac, tým lepšie? Pretože okrem kontroly viete ich obsah aj najviac ovplyvňovať. Tu nemám na mysli šíriť dezinformácie, ale upozorniť na pozitíva, kladné stránky a benefity toho, čo ponúkam. Prečo sa predsa nepochváliť ocenením, ktoré môj produkt dosiahol? Prečo nepovedať, čím je lepší, ako konkurencia?
No aj tu je dôležité komunikovať pravidelne a na úrovni. Nenadarmo sa hovorí, že obal predáva. Iste, je dôležité mať zaujímavý a hodnotný obsah, ale aj to, ako bude doručený/odetý, ovplyvňuje proces rozhodovania zákazníkov. A aj s tým vám poradia odborníci z komunikačných agentúr.
Len vďaka prepracovanej komunikácii sa stane, že to budete práve vy, kto sa vďaka kvalitnému obsahu umiestni na poprednej, ak nie hneď prvej, pozícii, keď budú hľadať informácie napríklad na Google z vašej oblasti. Pretože aj Google vás bude vidieť ako experta. A to predsa ide. No keďže sa dá povedať, že online a WOM sú spojené nádoby, nabudúce si povieme viac o ľudskej stránke komunikácie.