
Predaj biopotravín na Slovensku rastie, ale stále tvoria len málo významnú časť nákupného koša. Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen presiahli tržby za biopotraviny v období od mája minulého roku do tohtoročného apríla 25 miliónov eur s medziročným rastom o osem percent. Veľký podiel majú bio potraviny v nákupnom košíku zloženom z výrobkov privátnych značiek, až 42 percent.
Bio segment v maloobchodných predajniach s potravinami a zmiešaným tovarom a v drogériách však napriek rastu stále tvorí len necelé percento (0,83 percenta) z celkového nákupného koša a jeho podiel sa za posledné roky zvyšuje iba mierne. Nielsen pritom skúmal bio segment balených potravín, to znamená bez takzvaných čerstvých potravín, ako sú chlieb, pečivo, ovocie, zelenina či mäso.
„Aj keď bio potraviny rastú v tržbách medziročne rýchlejšie ako celý kôš potravinárskych kategórií, ich vzostup sa za posledný rok oproti predošlému obdobiu spomalil, pod čo sa podpísal slabší úvod tohto roka. Tržby za celý potravinový kôš rástli za prvé štyri mesiace tohto roka o necelé štyri percentá, bio segment však len o 0,4 percenta,“ uviedla Mária Hukelová zo spoločnosti Nielsen.
Obratovo najvýznamnejšie bio segmenty sú v kategóriách detská hotová výživa, kde bio produkty tvoria až desatinu z celkových tržieb kategórie a dosiahli ročný obrat vo výške 2,7 milióna eur. Nasleduje trvanlivé mlieko a kuchynské oleje, obe kategórie s podielom bio segmentu osem perecent z tržieb a s celkovým obratom bio produktov okolo dvoch miliónov eur. Do top 5 kategórií sa zaradili aj jogurty a trvanlivé rastlinné mlieka.
Najväčšie zastúpenie bio produktov v rámci porovnávaných kategórií (to znamená kategórie s ročným obratom väčším ako pol milióna eur) je v trvanlivom rastlinnom mlieku, kde až 36 percent z celkových tržieb tejto kategórie putuje na bio produkty. Nasledujú detské kategórie: suchá strava s podielom bio 29 percent, detská hotová výživa s podielom 22 percent a v detskom sušenom mlieku si ukrajujú bio produkty 12 percent z obratu celej kategórie.
Bio privátky výrazne posilňujú
Kým podiel privátnych značiek z koša potravinárskych kategórií viac menej stagnuje na úrovni približne 22 percent, v bio segmente sa tržby za vlastné značky potravinárskych aj drogistických reťazcov tešia výraznému medziročnému nárastu o 26 percent. Už pred rokom generovali bio privátky viac ako tretinu z obratu celého bio potravinárskeho koláča, a v poslednom roku sa ich podiel vyšplhal až na 42 percent.
„Celkové lepšie postavenie privátnych značiek v bio segmente potvrdzuje fakt, že drahšie bio produkty sa pre spotrebiteľov stávajú cenovo lákavejšími pod hlavičkou privátky, kým v štandardných potravinových kategóriách značkové produkty výrazne viac promujú a cenovo sa približujú privátnym značkám,“ uviedla Mária Hukelová.