Do projektu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Chcem dodávať, ktorý mal dostať do reťazcov viac regionálnych výrobcov potravín, sa v prvej fáze zapojilo 166 lokálnych dodávateľov.
Lokálni výrobcovia potravín tak získali možnosť predávať svoje výrobky v okruhu do 50 kilometrov od svojej prevádzky. Majú pritom zjednodušené zmluvné podmienky, skrátené lehoty splatnosti faktúr i ďalšie výhody. Agrorezort projekt spustil s obchodnými reťazcami vo februári minulého roka.
„S veľkým potešením môžem konštatovať, že do projektu Chcem dodávať sa zapojilo až 166 dodávateľov. Naše najoptimistickejšie odhady pritom boli okolo stovky. Týmto číslom určite nekončíme. Ešte stále je tu priestor na rozšírenie počtu dodávateľov aj sortimentu,“ uviedol Milan Lapšanský, generálny riaditeľ sekcie potravinárstva a obchodu ministerstva pôdohospodárstva. Ďalší záujemcovia sa môžu hlásiť na e-mail chcemdodavat@land.gov.sk.
Od februára 2017, kedy bol projekt spustený, agrorezort vytipoval subjekty, ktoré boli najpripravenejšie a spĺňali základné podmienky obchodu, ako balenie, popisové etikety, EAN kód a vedeli zabezpečiť logistiku. Výrobca tiež musel vedieť svoj tovar zabaliť, označiť a doviezť. Dodávkami do veľkých obchodných sietí sa lokálnym dodávateľom výrazne otvorili možnosti ponúknuť tovar oveľa väčšej skupine spotrebiteľov.
„Obchodné reťazce združené v Slovenskej aliancii moderného obchodu dlhodobo podporujú slovenských producentov, malých aj veľkých. Potenciálnym dodávateľom ponúkajú zaujímavé obchodné príležitosti a možnosť s nimi rásť. Tí dodávatelia, ktorí už s reťazcami aktívne spolupracujú, spĺňajú základné požiadavky obchodníkov, ako sú bezpečnosť produktov, stabilná kvalita, požadovaný objem a dodávky načas, ako aj konkurencieschopnú cenu. Obchodníci sa snažia vychádzať v ústrety požiadavkám zákazníkov a iniciatívne vyvíjajú vlastné programy tak, aby im ponúkli na svojich pultoch čo najširší sortiment kvalitných a čerstvých potravín pochádzajúcich zo Slovenska,“ hovorí Katarína Fašiangová, predsedníčka Slovenskej aliancie moderného obchodu.
„Lokálne potraviny sú čerstvejšie, nemusia cestovať stovky kilometrov. Kúpou slovenských potravín tiež podporujeme lokálnu ekonomiku a zamestnanosť u nás doma. Za dva roky sme spustili viacero aktivít na podporu slovenských potravín. Medzi najúspešnejšie patrí práve projekt s názvom Chcem dodávať na podporu lokálnych slovenských výrobcov. Výrobcovia, ktorí sa do projektu zapojili, dokázali, že sú schopní na pulte doslova prevalcovať konkurenciu zo zahraničia. Len treba nabrať odvahu, zapojiť sa do projektu a začať spolupracovať,“ uviedla Gabriela Matečná, podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.