
Ktoré technológie a nové stratégie ovplyvnia, možno aj úplne prevrátia retailový trh v roku 2018? Diskutovalo sa o nich na konferencii National Retail Federation (NRF) Retail´s Big Show v New Yorku.
Prémiové doručenie
Ponuky spojené s doručením tovaru by mali vzrásť v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov. Tento trend je pozorovaný napríklad u nemeckého on-line hráča Zalando. V Belgicku testuje doručenie tam, kde sa práve zákazník nachádza, napríklad pred vchodom do školy. V Paríži a okolitých regiónoch sa tento internetový predajca spojil so start-upom Stuart, ktorý na žiadosť zákazníka zaistí vrátenie tovaru. „Poslíček dorazí k zákazníkovi domov, aby prevzal balíček s výrobkom, ktorý dotyčný chce vrátiť. Všetko je vybavené za 15 minút. Táto služba by sa mohla rýchlo stať novým štandardom,“ myslí si Yannick Franc, riaditeľ retailovej stratégie a internetového obchodu konzultačnej firmy Equancy, ktorý vystúpil na konferencii National Retail Federation (NRF) Retail´s Big Show v New Yorku.
Robotizácia skladov
Aby odpovedali na očakávania čím ďalej náročnejších spotrebiteľov a na svoje neustále rastúce aktivity, retaileri a internetové obchody investujú do logistiky. A v záujme zvýšenia produktivity stále viac z nich pristupuje k robotizácii. Jedným z príkladov je Cdiscount v Bordeaux, ktorý vďaka partnerstvu so spoločnosťou Exotec Solutions vyvinul malú flotilu robotov. Na druhej strane skupina Casino bude používať logistickú platformu a software britskej spoločnosti Ocado, ktorá je kráľom automatizácie v rámci potravinových internetových obchodov. Sklad poslednej generácie by mal začať slúžiť v parížskom regióne najneskôr do dvoch rokov. Monoprix je prvá značka francúzskej skupiny, ktorá bude klásť doraz na tieto technológie, aby zlepšila svoju aktivitu v e-commerce.
Rozšírená realita a virtuálny „nástroj“
Ikea, Amazon, ale i La Redoute a ďalší retaileri predstavili aplikácie rozšírenej reality, aby užívateľom umožnili vizualizovať konkrétny predmet v ich interiéri. Vďaka pokročilým technológiám, ktoré priniesli Apple a Google, sa tieto riešeni astávajú praktickými a príhodnými. Ďalším príkladom je skúsenosť športového obchodu Decathlon, ktorý vo virtuálnej realite umožnil zákazníkom dostať sa na obmedzenom priestorek väčšej ponuke stanov. Týchto pár príkladov by malo ukázať cestu, po ktorej je dobré sa v tomto roku vydať.
Umenie rozprávať príbehy
Obsah sa stal kľúčovým elementom stratégie tých obchodov, ktoré aktuálne majú schopnosť sa obracať priamo na spotrebiteľa. „Je potrebné ovládať ozajstný manažment obsahu, inak môžete posielať svojím zákazníkom protichodné odkazy. Rozvoj videa je dobrou pákou pre obchody za podmienky, že k tomu pristúpia zodpovedne,“ usudzuje Yannick Franc. Podľa neho si obchody musia zostaviť edičný kalendár, presne ako v redakcii. A pretože stále viac z nich pracuje s agentúrami, ktoré sa zaoberajú produkciou obsahu, niektorí premýšľajú o internalizácii týchto zdrojov.
Znásobenie počtu akvizít a partnerstiev
Rok 2017 bol poznamenaný istým počtom akvizícii, z ktorých prekvapila napríklad kúpa Whole Foods Amazonom. Táto koncentrácia kamenného a on-line sveta bude pokračovať i v tomto roku, a to formou akvizícií alebo partnerstiev podľa vzoru strategického spojenia medzi Alibabou a Auchanom v Číne. „Ale technologické akvizície už nestačia. Keď Walmart kupuje on-line špecialistu na módu Bonobos, nejde len o technológiu. Chce tiež pochopiť úplne nový trh a osvojiť si jeho kultúru. Tento typ aktivít bude pokračovať vo Francúzsku i v Európe,“ myslí si Xavier Faure, spoluzakladateľ spoločnosti Spring Invest, ktorý predstavuje investičný fond určený na inovácie v retaile. Rozvoj hlasového obchodu je predovšetkým otázkou rozhrania. Budú ale všetky tieto akvizície vhodné? „Prínosná je jedna z dvoch akvizícií,“ odpovedá Xavier Faure. „Každá skupina sa bude musieť zamýšľať nad svojimi slabosťami a tiež nad tým, akým smerom chce ísť ďalej.“
Hannah Beraud, tovarapredaj@atoz.sk
Ďalšie trendy, ktoré tento rok ovplyvnia retail si prečítate v časopise Tovar&Predaj 5 – 6/2018.