
Slovenské potraviny zažívajú takú malú renesanciu. Zákazníci sa na nich začali viac pýtať a vyhľadávať ich. A napriek tomu, že to obchodníci nejako zvlášť nekomunikujú, aj mnohé privátne značky sú vyrobené práve domácimi producentmi.
„Pri zaraďovaní výrobku pod privátnu značku CBA uprednostňujeme slovenských dodávateľov. V súčasnosti máme prevažnú väčšinu výrobkov pod privátnou značkou od slovenských dodávateľov. Tak pomáhame aj slovenskej ekonomike. Keby sa takto správali všetci účastníci trhu, česť výnimkám, bola by určite väčšia spokojnosť aj zo strany slovenských výrobcov,“ konštatuje predseda predstavenstva CBA SK Pavol Mikušiak.
Napríklad Billa Slovensko uviedla na trh v roku 2013 privátnu značku Slovenská farma. „Je našou najsilnejšou privátnou značkou z hľadiska počtu výrobkov. Toto označenie je garanciou stopercentného slovenského pôvodu. Aktuálne je takto v predajniach Billa označené napríklad ovocie a zelenina a mäso. Nakupovať značku Slovenská farma učíme aj našich zákazníkov. Na jej podporu sme vlani pripravovali aj niekoľko kampaní,“ uvádza hovorkyňa rakúskej siete Kvetoslava Kirchnerová.
Cez privátne značky Billa putuje produkcia slovenských výrobcov aj do Česka a Rakúska. Zákazníci na týchto trhoch si tak môžu kúpiť slovenskú bryndzu, salámy, klobásy, čerstvé šťavy, bagety či mliečne produkty. Z non-food kategórií sú to papierové produkty či dámska hygiena. Medzi najväčších vývozcov vo farbách Billy patria spoločnosti Tauris, Rajo, McCarter, Metsa Tissue, Celltex, Bryndziareň a syráreň Zvolenská Slatina, Fekollini a ďalšie.
Počet slovenských produktov predávaných pod privátnymi značkami má rastúcu tendenciu aj v sieti Lidl. „Našim dodávateľom ponúkame možnosť exportovať svoje výrobky pod privátnymi značkami aj do iných krajín. V minulom obchodnom roku využilo túto možnosť 48 slovenských producentov a ich export prostredníctvom Lidl Slovenská republika dosiahol takmer 45 miliónov eur. Oproti predošlému roku išlo o dvadsaťpercentný nárast. Slovenskí výrobcovia exportovali viac ako 200 druhov výrobkov do dvanástich európskych krajín,“ tvrdí hovorca reťazca Tomáš Bezák.