
Dopyt po opaľovacej kozmetike na Slovensku rastie. Za posledných dvanásť mesiacov sa v maloobchodných predajniach potravín a drogériách predalo viac ako jeden milión kusov opaľovacej kozmetiky, ktorá zahŕňa prípravky na opaľovanie, po opaľovaní aj samoopaľovacie produkty. Spotreba tak zaznamenala medziročný nárast o 16 %. Tržby vzrástli o vyše 20 % na 5,5 milióna eur ročne.
Predaj opaľovacej kozmetiky sa tak výrazne odlišuje od celého drogistického košíka, ktorý medziročne zaznamenal objemový rast len 1,8 % a v maloobchodných tržbách 4,6 %. Ceny opaľovace kozmetiky pritom medziročne vzrástli o 4 %.
Najsilnejším mesiacom je v predajoch jún, nasledujú júl a august. V júni sa pritom podľa Márie Hukelovej zo spoločnosti Nielsen predá až jedna tretina celoročných nákupov. Zaujímavosťou je však rastúci trend nákupu v sezónne slabých mesiacoch november až február – kým pred tromi rokmi tvorila spotreba počas týchto mesiacov 1,9 % z celoročnej spotreby, pred dvomi rokmi 2,5 % a minulý rok 3,4 %. Podľa spoločnosti Nielsen to svedčí o tom, že jesenné a zimné zájazdy do exotických, slnečných krajín si získavajú u slovenských turistov stále väčšiu obľubu.
Dominujú prípravky na opaľovanie
Z pohľadu hlavných segmentov dominujú prípravky na opaľovanie, ktoré tvoria viac ako 80 % z tržieb celej opaľovacej kozmetiky. Ich tržby rástli o takmer 20 %, avšak najrýchlejšie rástli menšie segmenty. Kým na prípravky na opaľovanie minuli slovenskí spotrebitelia o štvrtinu viac, tak najmenší segment samoopaľovacích prípravkov, ktorého tržby tvoria len okolo 3 % z koláča opaľovacej kozmetiky, rástol najdynamickejšie v porovnaní s dvomi väčšími segmentmi (+42 %).
Najviac preferovaný ochranný faktor pri produktoch na opaľovanie je faktor 30, nasledujú ho v top trojke faktor 20 a 50/50+. A práve tretí najpredávanejší faktor 50 a faktor 50+ dokázali medziročne narásť najvýraznejšie, a to až takmer o tretinu.
Faktory z hľadiska hodnotového podielu:
1. Faktor 30 (28 %)
2. Faktor 20 (21 %)
3. Faktor 50/50+ (20 %)
4. Faktor 6 (13 %)
5. Faktor 15 (8 %)
6. Faktor 10 (8 %)
7. Ostatné (2 %)
Dominantným miestom nákupu sú drogérie
Najvýznamnejším miestom maloobchodného nákupu sú drogérie, kde sa realizuje viac ako polovica všetkých nákupov opaľovacej kozmetiky. Počas posledného roka zinkasovali až o viac ako 0,5 milióna eur viac než predchádzajúci rok, čo predstavuje nárast o 22 %. Opaľovacej kozmetike sa darí aj na trhu hypermarketov a supermarketov. V predajniach nad 400 m2 došlo k nárastu tržieb o 344 tisíc eur a na druhej strane, najmenej významný predajný kanál malých predajní do 400 m2 zaznamenal menší nárast o 31 tisíc eur.