
Od dnešného dňa začalo v celej Európskej únii platiť Všeobecné nariadenie o ochrane údajov známe pod označením GDPR. Aj mnohí slovenskí obchodníci začali oslovovať svojich zákazníkov s tým, aby im znovu dali súhlas s užívaním a uchovávaním ich osobných údajov.
Deje se tak najčastejšie prostredníctvom e-mailov. Spoločnosti žiadajú súhlas so zasielaním newsletterov, noviniek a podobne. Prebieha tiež preregistrácia do vernostných systémov obchodníkov.
Podľa advokáta Petra Kůtu z advokátnej kancelárie KMV však nové európske nariadenie nepredstavuje veľkú revolúciu a firmy sa ho nemusia prehnane obávať. Niektoré aktivity podľa neho dokonca ani je nutné robiť. „Ak mala firma súhlas podľa súčasnej právnej úpravy, nepotrebuje už zákazníkov znovu oslovovať a registrovať. Maximálne ich môže napríklad prostredníctvom e-mailu poučiť o novom nariadení a nových právach, ktoré nájdu napríklad na webových stránkach spoločnosti,“ uviedol advokát.
Nariadenie GDPR platí pre všetky krajiny Európskej únie a dotkne sa nielen firiem, ale aj štátnych orgánov. Jeho hlavným cieľom je sprísniť ochranu osobných údajov. Ľudia majú nad svojimi osobnými údajmi získať lepšiu kontrolu, dostali napríklad právo požiadať o odstránenie osobných údajov, ktoré o nich firmy zhromažďujú. Spoločnosti tiež už nemôžu o zákazníkoch zhromažďovať také údaje, ktoré už nevyžívajú.
Za nedodržanie nových pravidiel hrozia vysoké pokuty, ich skutočná výška bude závisieť od miery previnenia. Horná hranica je stanovená na dvadsať miliónov eur alebo vo výške do štyroch percent z celkového svetového obratu.