
Už prvé jarné lúče povzbudzujú mnohých ľudí k tomu, aby vytiahli a oprášili svoje grily. Aj keď stále platí, že grilovacia sezóna je najsilnejšia počas letných mesiacov, v súčasnosti sa predlžuje v prípade dobrého počasia aj do konca októbra. A keďže nejde o klasické každodenné varenie, ľudia si počas nej veľmi radi priplatia aj za kvalitnejšie produkty. Nezanedbateľným trendom sa stáva zdravé stravovanie.
Mäso, mäsové výrobky, koreniny a omáčky. To sú hlavné kategórie potravín, ktoré nesmú za teplého počasia chýbať na žiadnom grile. Z grilovačky sa za posledné obdobie stala obľúbená spoločenská udalosť a istým spôsobom fenomén. Aj to je dôvod, prečo niektorí výrobcovia prirovnávajú jej význam k Vianociam a Veľkej noci. „Grilovacia sezóna sa za posledné roky vyprofilovala ako jedna z troch najsilnejších sezón celého roka. Sústreďujú sa na ňu nielen obchodné reťazce, ale aj spotrebitelia, ktorí každoročne očakávajú širokú ponuku grilovacích produktov počnúc od potravín až po grily a grilovacie pomôcky,“ uvádza marketingová riaditeľka spoločnosti Johann Kotányi Andrea Kollárová. A aj keď stále platí, že najsilnejšie obdobie pre produkty spojené s grilovačkou je leto, záujem o nich sa výrazne zvyšuje aj počas ďalších mesiacov. „Stále sa dá hovoriť o sezóne, avšak tá sa výrazne predĺžila od apríla do konca októbra, kedy pozorujeme nárast záujmu o naše grilovacie produkty,“ konštatuje Michal Feitl, výkonný riaditeľ spoločnosti F.W. Tandoori.
Rastúci záujem o produkty, ktoré ku grilovačke neodmysliteľne patria, potvrdzujú aj čísla spoločnosti Nielsen. „Celá kategória stolových omáčok v období od januára do decembra 2017 oproti predchádzajúcim 12 mesiacom rastie v hodnote o 6,9 percenta,“ vysvetľuje konzultant spoločnosti David Vajčner s tým, že dve tretiny stolových omáčok sa vlani predalo vo fľaške. Za korenie sa podľa Nielsenu vlani utratilo na slovenskom maloobchodnom trhu viac ako 32 miliónov eur, čo tvorí 1,9 tisíc ton korenia vrátane čierneho korenia. „Najpredávanejším druhom, čo sa týka objemu, bola vlani zmes bylín a korenia, nasledovaná sladkou paprikou a rascou,“ uvádza konzultantka spoločnosti Rita Vachková.
Klasika i experiment
Na griloch ešte stále nesmie chýbať klasika, ale Slováci chcú ochutnávať aj menej typické produkty. „K tradičným produktom patrí špekáčik. Jeho sezóna je v podstate celoročná, pretože existuje množstvo receptov, ako si pripraviť tento produkt aj mimo grilu. V priebehu leta sú zákazníci naklonení spestriť si gril párty aj netradičnými produktmi s novými príchuťami a v rôznych tvaroch,“ tvrdí Michal Tkadlec, marketingový manažér spoločnosti MP Krásno. Spotrebitelia tak vítajú rôzne varianty balení podľa hmotnosti, či už rodinné balenia, alebo po jednej porcii, ktorá napríklad pri grilovacích klobáskach predstavuje dve nožičky.
To, že zákazníci sú ochotní experimentovať, potvrdzujú viacerí výrobcovia. V súčasnosti k tomu prispievajú aj obľúbené programy o varení. „Takmer každé grilovanie sa zakladá na obľúbenej klasike, ako sú steaky, rebierka a hydinové mäso. Mnohí spotrebitelia však čím ďalej tým viac radi experimentujú a inšpirujú sa receptami z televíznych programov a časopisov, dobrými radami a receptami od výrobcov či autentickými jedlami, ktoré vyskúšali na dovolenke v zahraničí. Veľký vplyv na súčasné stravovanie majú aj svetové trendy,“ pokračuje Andrea Kollárová.
Zdravá strava ide aj na gril
Zdravé stravovacie návyky sú nepochybne tými trendmi, ktoré prinášajú aj na grily viac zeleniny a ovocia. „Trend zdravej výživy sa prenáša aj do grilovania v podobe vegetariánskych burgerov, bezmäsitých špízov so zeleninou a syrom alebo grilovanej zeleniny či syrov. Spotrebitelia kladú vyšší dôraz na kvalitu použitých surovín, vrátane kategórie korenín a pochutín,“ myslí si Andrea Kollárová.
Takýmto požiadavkám zákazníkov sa výrobcovia snažia prispôsobiť. „Uvádzame na trh nové rady výrobkov bez konzervantov, bez palmového tuku, posilňujeme naše bezlepkové portfólio a podobne,“ hovorí PR manažér spoločnosti Hamé Petr Kopáček. To platí aj pre sortiment mäsa. „Čím ďalej tým viac sa kladú požiadavky na vysoký podiel mäsa a menej prídavných látok, takzvaných éčok. Tomu prispôsobujeme aj náš sortiment na gril, predovšetkým pri novinkách,“ tvrdí Michal Tkadlec. MP Krásno v tejto grilovacej sezóne uvádza na trh napríklad Rošťácke špekáčiky, ktoré sú vyrobené z bravčového a hovädzieho mäsa a neobsahujú lepok či Grilovaciu klobásku Pepper, ktorá je pikantná a obsahuje 80-percentný podiel mäsa.
Obal i zloženie predáva
Reflektujúc na aktuálny svetový trend zdravej výživy spoločnosť Johann Kotányi predstavuje v tomto roku nový rad koreninových zmesí Kotányi Veggy. „Ide o vyvážené zdravé zmesi bez soli, pozostávajúce iba z korenín, byliniek a sušeného ovocia, zeleniny a kvetov. Sú ideálne na vegetariánske a vegánske jedlá, ale je možné ich použiť aj na iné druhy jedál s mäsom. V rámci grilovacej sezóny sa hodia na prípravu vegetariánskych burgerov, grilovanej zeleniny, do šalátov a dipov,“ uvádza Andrea Kollárová. Hamé chystá novinky v podobe omáčok ostrejšej chute.
Petr Kopáček hovorí, že podľa ich skúseností je pri nákupnom správaní spotrebiteľov rovnako dôležitá ako zloženie výrobkov aj cena a tiež znalosť a skúsenosť s výrobkom. Podľa Michala Tkadleca hrá veľkú úlohu i obal, na ktorom je až nutnosťou vyobraziť prvky spojené s grilovaním a pohodou vo voľnom čase.
Nejde o bežné varenie, a tak mnohí pri tejto príležitosti siahnu do peňaženky hlbšie ako zvyčajne. „K dobrej grilovačke nepochybne patria kvalitné a čerstvé suroviny. Spotrebiteľ je mnohokrát ochotný zaplatiť viac, pretože nejde o každodenné varenie, ale o emóciu a zážitok, ktorý chce z grilovania dosiahnuť. A vtedy cena nie je rozhodujúcim faktorom,“ uzatvára Andrea Kollárová.
Číslo:
83,7 % Slovákov použilo za posledných 12 mesiacov koreniacu zmes a marinádu.
31,7 % Slovákov jedlo za posledných 12 mesiacov omáčku k mäsu či dresing do šalátov.
Zdroj: MEDIAN SK, MML-TGI, 3.+4./2017
Z praxe:
„Grilovanie sa stalo fenoménom.“
Pri podstatnej časti spotrebiteľov sledujeme určitý trend príklonu k zdravšiemu životnému štýlu, k modernému aktívnemu spôsobu života. Slovenskí spotrebitelia taktiež vyhľadávajú nové chute, experimentujú s nimi. Veľa Slovákov varí, a preto kupujú produkty, ktoré môžu využiť na ďalšie varenie. Je viditeľný trend moderných praktických obalov.
Petr Kopáček, PR manažér, Hamé
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 3–4/2018.