
Časy, keď sa na školských laviciach a kancelárskych stoloch objavovali hlavne lacné písacie potreby z čínskeho dovozu, sú preč. Pomer kvality a ceny dnes zohráva dôležitejšiu úlohu než kedykoľvek predtým. A hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že perá vytláča digitálny vek, nie je to tak. Aj tento segment dokáže ísť s dobou a neustále prinášať novinky, ktoré pri svojej práci vyhľadávajú deti i dospelí.
Obavy staršej generácie o to, že deti v budúcnosti už nebudú vedieť písať rukou a celý ich svet sa posunie do virtuálneho priestoru, sa zatiaľ ukazujú ako neopodstatnené. Pred časom z ministerstva školstva zaznelo, že vzdelávanie s pomocou digitálnych technológií vníma rezort ako súčasť klasického vzdelávania, netreba sa ale obávať, že odstráni knihy alebo prestane učiť deti písať rukou a perom. „Doposiaľ sa toto vyjadrenie potvrdilo. V rámci tejto kategórie a vplyvu digitalizácie na ňu sme nezaznamenali žiadne extrémne výpadky v samotnom predaji našich výrobkov,“ súhlasí riaditeľ spoločnosti Centropen SR Anton Šlapka.
Pero má písať plynulo
A práve pri učení je veľmi dôležité, aké pero či ceruzku žiak do ruky chytí. Spoločnosť Stabilo už niekoľko rokov spolupracuje s nezávislým inštitútom motoriky písania „Schreib motorik Institut“. Výsledky ich výskumov z oblasti motoriky a ergonómie písania sa snaží zapracovať a využiť na modernizáciu svojich produktov. „Našim cieľom je pomôcť naučiť deti rýchlo, čitateľne a bez námahy písať, čo je veľmi dôležitý základ pre ich neskoršie úspechy vo vzdelávaní a práci,“ uvádza country manažérka Petra Vachtová. Firma sa zároveň snaží zvýšiť povedomie verejnosti o význame grafomotoriky, ergonómie písania či správneho držania ceruzky.
Spoločnosti si uvedomujú dôležitosť ručného písania, ale aj tak dokážu reagovať na aktuálny trend digitalizácie. Centropen do svojho sortimentu pridal napríklad takzvaný „Tablet pen“. Súčasťou pera je aj špeciálne gumové zakončenie, ktoré je určené na prácu s tabletom či múdrym telefónom. Podobne je na tom aj Stabilo. „Ako výrobca tradičných písacích potrieb máme mnoho príležitostí, ako skombinovať analógový a digitálny svet,“ hovorí Petra Vachtová. Dôkazom je pero Digipen, ktoré dokáže prenášať rukou napísaný text do digitálnej podoby.
Ako to už u detí býva, pri ich výbere školských a písacích potrieb hrá hlavnú úlohu to, ako produkt vyzerá. „Dynamickosť je charakteristická črta pre školu. Tu môžeme pozorovať najmä rýchle zmeny v požiadavkách na rôzne tvary, farby, obrázky, ktoré pramenia z momentálnych trendov určované poväčšine filmovým priemyslom. V niektorých extrémnych prípadoch vidíme, že to, čo bolo včera takzvane cool, tak dnes to už neplatí,“ konštatuje Anton Šlapka. A tak Centropen do svojho sortimentu pridáva nové škály odtieňov pier i atramentov. Iné je to podľa Antona Šlapku pri dospelých zákazníkoch. „Kancelária je v tomto konzervatívnejšia a uchyľuje sa viac k svojej preferovanej značke a overenej kvalite. Doby lacného tovaru z východu sú minulosťou a pomer kvalita/cena jednoznačne naklonil váhy na našu stranu.“
Pomôcky vyhľadávajú kreatívni dospelí
Na druhej strane, medzi dospelými sa vytvorila silná skupina zákazníkov, ktorá sa cez maľovanky pre dospelých či rôzne formy kreatívnej výroby snaží odbúrať nahromadený stres. „Preto Centropen prichádza s novinkou pre rok 2018. Ide o farebné linery Happy liner, ktoré sú určené nielen na vyfarbovanie maľovanok, ale i na bežnú prácu v kancelárii či pri štúdiu. Máme pripravený i ďalší zaujímavý projekt v tejto kreatívnej oblasti, ale ten v tomto momenteešte nebudeme prezrádzať,“ hovorí Anton Šlapka.
Nejde pritom iba o písacie potreby. Projekty DIY (teda Do it Yourself, čo v preklade znamená Urob si sám) si vyžadujú rôzne druhy a farby papierov, fólií, lepiacich pások, lepidiel, pečiatok, atramentov či nožníc. „Produkty Stabilo vyhľadávajú kreatívci, pretože sa hodiana nové trendy, ako je napríklad handlettering (ozdobné písmo), sketchnotes (kreslené poznámky), Bullet Journal (vlastný diár) alebo na akúkoľvek vlastnú umeleckú tvorbu. I v digitálnom svete majú písacie potreby svoje čaro,“ hovorí Petra Vachtová.
Podľa Daniela Hartla, marketingového manažéra spoločnosti Druchema, ktorá ponúka sortiment lepidiel Herkules, je trend DIY zatiaľ z celkového hľadiska skôr okrajový, ale rozhodne zaujímavý a neustále rastúci. „Je pravda, že sa rozširuje priestor, ktorý si dospelí hľadajú na relaxáciu a uvoľnenie. Do neho veľkou mierou patrí práve tvorivá práca s papierom v podobe maľovanok, kreslenia a kreatívneho spracovávania papiera, kde nájde svoje uplatnenie i lepidlo,“ uvádza.
S lepidlami sa má pracovať ľahko a bezpečne
Daniel Hartl v segmente lepidiel zároveň sleduje príklon k nákupu lepiacich tyčiniek. „Pri tom stále zostáva veľmi stabilný, a to i s trvalým rastom, predaj klasických tekutých lepidiel. Prisudzujeme to reflexii zákazníkov na rozširovanie produktového portfólia zavedenej značky, ktorá má tradíciu, pravdaže kde boli rezervy práve v rozsahu produktovej škály a spôsoboch ponuky a predaja.“
Druchema sa pri svojich inováciách snaží reflektovať očakávania zákazníkov, a to predovšetkým prvok dizajnu a vzhľadu. „Veľký dôraz kladieme na ergonómiu a tvar aplikátorov na presnú, bezpečnú a ľahkú prácu. Súčasne s kvalitnou tesnosťou proti vysychaniu, na čo sú zákazníci pozorní.Druhý prvok je v kvalite samotného lepidla, ktoré musí spĺňať pomerne náročné očakávania spojov, rýchlosti schnutia lepu, súčasne dostatočný časový priestor na drobné korekcie polohy spojovaných plôch,“ dodáva Daniel Hartl. Spoločnosť Druchema pripravuje ďalšie rozšírenie produktov v skupine Herkules zamerané predovšetkým na využitie pre školské a výtvarné potreby. Plánuje tak väčšie zameranie na podporu malých užívateľov.
Z praxe:
„Najväčšou sezónou je stále Back To School.“
Počas sezóny Back To School sú obchodníci schopní najviac predať a zároveň je zákazník ochotný najviac utratiť. V ponuke vidíme prepracovanejšie formy vystavených produktov, širšiu ponuku. Do obchodov viac prenikajú informácie o dôležitosti správneho úchopu, vplyv úchopu na fungovanie mozgu a podobne. Zákazník hľadá pre svoje deti to najlepšie. Dôraz sa kladie na vystavenie, prezentáciu produktov, dostupnosť informácií a dizajn.
Petra Vachtová, country manažérka, Stabilo
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 3–4/2018.