
Absolútnym víťazom a držiteľom titulu Mastercard Obchodník roka 2017 sa stalo, rovnako ako v predošlých štyroch rokoch, kníhkupectvo Martinus. Maloobchodný reťazec Lidl získal druhý rok za sebou najvyššie ocenenie v kategórii Obchodník s potravinami a ovládol i kategóriu Mastercard Cena verejnosti 2017, v ktorej hlasovala verejnosť.
Celkový víťaz aj víťazi v jednotlivých sortimentných kategóriách boli určení na základe výsledkov reprezentatívneho výskumu spoločnosti GfK Czech na vzorke 1 500 respondentov z celej Slovenskej republiky. Hodnotenými parametrami bolo spontánne menovanie predajne (top of mind), počet nakupujúcich a miera ich vernosti predajni, dôvera zákazníkov a spokojnosť s vybranými parametrami (sortiment, kvalita, personál, služby, usporiadanie).
„V rámci súťaže Mastercard Obchodník roka oceňujeme slovenských obchodníkov a posudzujeme kvalitu ich ponuky, rozsah sortimentu alebo vzťahy so zákazníkmi. Kategórie ocenenia prechádzajú každý rok vývojom a jednou z tohoročných noviniek je kategória Millennials Obchodník roka. Víťazom sa stal obchodník, ktorý je populárny medzi generáciou Y, a zároveň ho mladí respondenti v porovnaní s ostatnými vnímajú odlišne. Stala sa ním spoločnosť New Yorker,“ povedal Josef Machala, Mastercard rewards program leader.
Ďalšou tohoročnou novinkou bolo rozdelenie odborovej kategórie Obchodník s odevmi a obuvou na dve samostatné kategórie. „O rastúcom záujme spotrebiteľov vyjadriť svoj názor a podporiť tak obľúbeného obchodníka svedčí i počet hlasujúcich v kategórii Cena verejnosti. Tento rok sa do hlasovania zapojilo 111 442 ľudí, čo je o 31 tisíc viac ako vo vlaňajšom ročníku súťaže,“ dodal Machala.
Lidl vyhral i vďaka loajalite zákazníkov
Cenu v kategórii Mastercard Obchodník s potravinami 2017 vyhral vďaka vysokej úrovni spontánnej znalosti medzi zákazníkmi a ich lojalite Lidl Slovenská republika, na druhom mieste sa umiestnil Kaufland a na treťom mieste je Tesco.
Víťazom kategórie Obchodník s drogériou a parfumériou sa stala spoločnosť dm drogerie markt, druhé miesto získala Teta Drogerie a tretie 101 Drogerie. Zákazníci pozitívne hodnotili najmä splnenie svojich očakávaní pri nákupe.
Ocenenie v kategórii Mastercard Obchodník s odevmi vyhrala spoločnosť Reserved, na druhom mieste sa umiestnilo H&M a na treťom Pepco. Spoločnosť Reserved bola hodnotená v rámci sortimentnej skupiny najlepšie v parametroch ochota odporučiť predajňu, porovnanie s konkurenciou a splnenie očakávaní.
Víťazom kategórie Obchodník s obuvou sa stala spoločnosť Deichmann. Na druhom stupni sa umiestnilo CCC a tretí obsadil Rieker. Deichmann zvíťazil vďaka vysokej lojalite a dôvere zákazníkov.
Víťazom v kategórii Obchodník so športovými odevmi a potrebami sa stalo Sportisimo. Na druhom mieste sa umiestnil Decathlon a na treťom SportsDirect.
Kategóriu Obchodník s elektronikou ovládol opäť Nay, na druhom mieste skončila Alza.sk a na treťom mieste Mall.sk. Nay je medzi zákazníkmi veľmi známy a sú k nemu lojálni.
Cenu Obchodník s knihami získal Martinus, na druhom mieste Panta Rhei a treťom bux.sk/Media klub. Kníhkupectvo Martinus sa teší vysokej dôvere zákazníkov.
Víťazom v kategórii Mastercard Obchodník pre dom, záhradu a chovateľov 2017 sa stalo OBI, na druhom mieste sa umiestnil Hornbach a na treťom Super ZOO. Silnou stránkou reťazca je lojalita jeho zákazníkov.
Cenu Mastercard Obchodník s nábytkom a bytovými doplnkami 2017 získala opäť IKEA. Na druhom mieste je Jysk a tretí sa umiestnil Merkury Market. IKEA v kategórii zvíťazila vďaka vysokej lojalite a dôvere zákazníkov.
Mileniálov obchodníci sledujú
Mastercard inicioval vznik novej kategórie Millennials Obchodník roka 2017, pretože zákazníkov v tejto vekovej kategórii (20 – 30 let) obchodníci veľmi sledujú. Súčasne je veľký rozdiel medzi vnímaním obchodníkov u mladých respondentov v porovnaní s ostatnými. Do hodnotenia vstupovali preto obchodníci, ktorí sa v kategórii Millennials umiestnili na 1. – 3. mieste v jednotlivých odborových kategóriách. Víťazom sa potom stal obchodník, ktorý mal najväčší pozitívny rozdiel medzi hodnotením všetkými respondentami a mileniálmi – je ním New Yorker.
V kategórii Mastercard Cena verejnosti 2017 zvíťazila spoločnosť Lidl Slovenská republika, rovnako ako v predchádzajúcich štyroch rokoch. Prvé miesto jej zabezpečilo 62 973 hlasov, na druhom mieste je dm drogerie markt s 46 191 hlasmi a Panta Rhei s 42 608 hlasmi na treťom mieste. Zákazníci hlasovali prostredníctvom internetových stránok www.obchodnik-roka.sk a sms správ od 8. januára do 31. marca 2018. Do hlasovania sa zapojilo celkovo 111 442 ľudí, 107 094 hlasovalo prostredníctvom internetových stránok a 4 348 poslalo súťažnú sms. Celkovo hlasujúci udelili v ankete 871 662 platných hlasov.
Prehľad víťazov ocenení Mastercard Obchodník roka 2017
Absolútny víťaz | Martinus |
Mastercard Obchodník s potravinami 2017 | Lidl Slovenská republika |
Mastercard Obchodník s drogériou a parfumériou 2017 | dm drogerie markt |
Mastercard Obchodník s odevmi 2017 | Reserved |
Mastercard Obchodník s obuvou 2017 | Deichmann |
Mastercard Obchodník so športovými odevmi a potrebami 2017 | Sportisimo |
Mastercard Obchodník s elektronikou 2017 | Nay |
Mastercard Obchodník s knihami 2017 | Martinus |
Mastercard Obchodník pre dom, záhradu a chovateľov 2017 | OBI |
Mastercard Obchodník s nábytkom a bytovými doplnkami 2017 | IKEA |
Mastercard Millennials Obchodník roka 2017 | New Yorker |
Mastercard Obchodník roka 2017 – Cena verejnosti | Lidl Slovenská republika |
Prehľad výsledkov hlasovania v kategórii Mastercard Cena verejnosti 2017
Zdroj: www.obchodnik-roka.sk, graf zobrazuje prvých 15 miest
V prípade záujmu o ďalšie informácie kontaktujte, prosím:
Ogilvy Public Relations:
Lucie Pavlů, tel. +420 602 302 502, e-mail: lucie.pavlu@ogilvy.com
Milan Kříž, tel. +420 602 266 316, e-mail: milan.kriz@ogilvy.com