
Z mínusu do plusu – dá sa to pri kríze dokázať? Je možné elegantne z krízy vykľučkovať, striasť sa jej? Alebo z nej dokonca vyťažiť? Odborníci vám povedia, že akonáhle kríza prepukne, už sa z nej dostať nedá. Dá sa iba vyriešiť ju. No tí, ktorí toto všetko pochopili už dávnejšie, vedia, že aj na krízu sa dá pripraviť, ba čo viac – predísť jej. Základom je (ako som to už spomínala viackrát) komunikácia. Otvorená komunikácia s verejnosťou, zákazníkmi, partnermi, zamestnancami aj médiami – no nielen počas, či po kríze, ale sústavne.
Nevyhnutné je udržiavať všetky existujúce vzájomné vzťahy, budovať ich a tak postupne stavať dobrú povesť značky, firmy aj zamestnancov. A pripraviť sa pritom na krízu – zmapovať si potenciálne riziká, naplánovať taktiky reakcií a riešení, vybrať krízový tím, skrátka pripraviť celý krízový manuál. S tým súvisí aj pozorovanie vývoja situácie na našom trhu či oblasti podnikania a najmä sledovanie trendov.
Príkladom môže byť narazenie na negatívny trend vývoja a prijatie takých riešení, ktoré zabránia zbytočným reštrikciám a reguláciám na trhu. Napríklad: vieme, že je ešte povolené predávať výrobky, ktoré obsahujú isté množstvo látok, ktoré však na organizmus nepôsobia výlučne pozitívne (napríklad priveľa cukru). Účinným opatrením bude, že už vopred znížime ich množstvo a začneme takéto výrobky predávať. Tým dokážeme predísť legislatívnym obmedzeniam v budúcnosti, ktoré by ich zakázali predávať a ešte z toho môžeme pre našu firmu urobiť jedinečný pozitívny benefit, vďaka ktorému získame popularitu a jedinečné postavenie na trhu.
Druhým príkladom môže byť prijatie účinných opatrení v situácii, ak nám odchádzajú napríklad už po 2 mesiacoch od nástupu do práce zamestnanci. Čo robiť v takejto situácii? Preskúmať dôvody, prečo je to tak a súčasne zlepšiť motiváciu, aby boli ochotní u nás zostať pracovať. No a ruka v ruke s tým – pripraviť súčasne účinné riešenia starostlivosti, edukácie a rozvoja. Práve to môže spočiatku mínusový status dostať do plusu a nakoniec z neho vyťažiť aj benefity pre našu značku.
Zo všetkých týchto dôvodov je jasné, že je dôležité a nevyhnutné začať budovať dôveru a reputáciu hneď teraz. Nečakať, kedy kríza vypukne, kedy začnú zákazníci odchádzať. Ako sa dá ešte viac posilniť dôvera zákazníkov v značku, o tom si povieme nabudúce.