
Medzi zákazníkmi sú najobľúbenejšie predajne potravín, ktoré držia trvale výhodné ceny alebo ponúkajú zľavy a akčné ponuky. Dôležitá je pre spotrebiteľov tiež dostupnosť predajne alebo široký sortiment. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Mastercard pri príležitosti vyhlásenia súťaže Mastercard Obchodník roka 2017.
„Podľa 46 % opýtaných patria medzi najdôležitejšie kritériá pri výbere predajne potravín cenové faktory. Či už ide o výhodné akčné ceny alebo dlhodobo priaznivé ceny. Uviedli to ako najdôležitejší faktor výberu predajne zákazníci reťazcov Lidl a Kaufland. Ďalej spotrebitelia oceňujú predovšetkým výhodnú polohu, hlavne u predajní COOP a Billa, alebo široký sortiment v prípade reťazca Tesco,“ konštatoval Josef Machala, Mastercard rewards program leader. „Päticu najdôležitejších dôvodov na výber predajne dopĺňa ponuka kvalitného a čerstvého tovaru,“ dodal Machala.
Účastníci prieskumu majú pomerne jasno v tom, čo očakávajú od ideálneho obchodu s potravinami. Hlavnou vlastnosťou je priaznivá celková cenová úroveň, a to nezávisle od rôznych akčných zliav. Druhou požiadavkou je, aby bol tovar čerstvý. Tieto dva parametre medzi piatimi najdôležitejšími vlastnosťami predajne menovali takmer dve tretiny opýtaných. S pomerne veľkým odstupom nasledujú široký sortiment, výhodné akcie alebo čistota a poriadok v predajni. Požiadavky na ideálnu predajňu sa v jednotlivých skupinách zákazníkov líšia len minimálne, s výnimkou vyššej dôležitosti cenových faktorov pre menej majetných, veľké rodiny a obyvateľov malých sídiel.
Výskum sa uskutočnil vo februári 2018 na reprezentatívnej vzorke 1500 respondentov internetovej populácie SR metódou on-line dopytovania.