
Európska únia zakáže predávať v jednotlivých členských štátoch rovnaký výrobok, ale v rozdielnej kvalite a zložení. Na dvojakú kvalitu potravín upozorňovali v poslednom čase hlavne mladšie členské krajiny, ktoré žiadali riešenie problému na celoeurópskej úrovni. Únia im vyhovela, predaj takých výrobkov bude považovať za nekalú obchodnú praktiku s hroziacim finančným postihom.
Európska únia chce zmeniť smernicu o nekalých obchodných praktikách, medzi ktoré zaradí i dvojakú kvalitu potravín. Smernica má byť schválená za dva roky, potom ju ešte musia do vlastných zákonov prijať jednotlivé členské štáty. To ale môže trvať aj roky.
„Smernica poskytne vnútroštátnym orgánom nástroj, o ktorý žiadali, a umožní im prijať potrebné opatrenia k ukončeniu praxe dvojakej kvality potravín,“ uviedla eurokomisárka pre spravodlivosť a ochranu a práva spotrebiteľa Věra Jourová. Potraviny a ďalšie výrobky predávané v rozličných krajinách EÚ budú posudzovať národné kontrolné orgány. Ak sa dvojaká kvalita preukáže, výrobcovi budú hroziť finančné postihy, ktoré môžu byť až vo výške štyroch percent z ročného obratu spoločnosti.
V mladších členských krajinách Európskej únie prebehlo v poslednej dobe niekoľko prieskumov, ktoré mali dokázať odlišnú kvalitu výrobkov predávaných na západných a východných trhoch. V slovenskom prieskume sa napríklad zistilo, že bravčová šunka predávaná v Rakúsku mala 91,9 percenta mäsa, čo bolo o 6,5 percenta viac ako v šunke, ktorú ponúkali v slovenských obchodoch. Rybie prsty predávané na Slovensku mali nižšiu gramáž a výrobok bol menej súdržný ako ten, čo predávali v Rakúsku.
Zákaz dvojakej kvality potravín je súčasťou rozsiahlejších zmien, ktoré majú zlepšiť postavenie spotrebiteľa. Ten by mal tiež získať napríklad právo odstúpiť od zmluvy uzavretej cez internet či prostredníctvom telefónu do štrnástich dňov. Ďalej bude obchodník povinný jasne uviesť cenu výrobku. Spotrebitelia tiež získajú právo domáhať sa spravodlivosti s pomocou hromadných žalôb. Nové zámery Európskej únie získali označenie The New Deal for Consumers.