
V marci predstavila nový koncept potravín Kraj. Ten pripravila pre spoločnosť Terno tak, aby okrem bežných potravín ponúkal zákazníkom aj výrobky malých producentov z regiónov Slovenska i sveta, ale aj zdravšie alternatívy klasických potravín. „Sama sa snažím zdravo stravovať, pretože je dôležité, čo jeme,“ hovorí riaditeľka, ktorá má za sebou niekoľkoročné skúsenosti v maloobchode. V slovenskom reťazci je dva roky.
Do maloobchodného sveta vstúpila Zuzana Cseriová pred osemnástimi rokmi. Vtedy Ahold na Slovensku rozbiehal sieť predajní Hypernova a ona sa za krátky čas vypracovala z department manažérky čerstvých a trvanlivých potravín do tímu, ktorý otváral pobočky na slovenskom trhu. „Mala som na starosti layout predajní, ako aj skladbu sortimentu. Bola to prvá z mnohých skúseností, ktorými som si preskákala.“ Každá z nich ju podľa jej slov niečo naučila. A stala sa práve preto, aby ju niekam posunula.
Po troch rokoch v Aholde prišla ponuka zo spoločnosti Nestlé, kde bola Zuzana Cseriová zodpovedná za tím key accountov a predaj výrobkov švajčiarskeho producenta u nás. „Švajčiari sú presní ako ich hodinky. Niekedy to bolo ťažkopádne ako moloch, ale aspoň každý presne vedel, čo má robiť.“ Odtiaľ si odniesla zmysel pre dobre nastavené procesy.
Krízový manažment na skúšku i v praxi
Od výrobcu potravín viedli jej kroky do veľkoobchodu. Metro má však tri cieľové skupiny, a to horecu, maloobchod i koncových zákazníkov. „Bola to veľká škola. Metro bolo tým reťazcom, ktorý sledoval trendy v zahraničí a presadzoval ich tu novátorským spôsobom. Naučila som sa hrať s maržami a profitom, aby bolo všetko v poriadku. A v neposlednom rade ma to naučilo efektívne optimalizovať sortiment v spolupráci s Bain&Company,“ hovorí Zuzana Cseriová, ktorá tam pôsobila päť a pol roka. Práve v Metre ju zastihol krízový rok 2008. Pod vedením poradenskej spoločnosti McKinsey&Company pracovala na postupoch krízového manažmentu.
Ten si v praxi vyskúšala až na ďalšej profesijnej zastávke. „V Baumaxe potrebovali krízového manažéra, ktorý by firmu a hlavne nákupné oddelenie postavil na nohy a revitalizoval. Potrebovali, aby sa dvihla cena spoločnosti, ale v tom čase som nevedela, že sa ju chystajú predať.“ Práve túto skúsenosť považuje vo svojom kariérnom i osobnom živote za najväčšiu. Prišla do zle fungujúcej firmy, ktorú bolo treba pozviechať. „Musela som polovicu tímu prepustiť. Skončila som z toho v nemocnici, pretože som to prežívala viac, ako som mala. Ale usporiadala som si priority. Práca síce je dôležitá, ale sú veci, na ktoré nemám dosah.“ Napokon sa jej podarilo z totálne demotivovaného kolektívu vytvoriť kolektív, ktorý zrazu chodil do práce rád a na konci slovenského príbehu Baumaxu plakal.
Smer Terno a Kraj
Odpredaj hobby marketu znamenal zlom aj pre Zuzanu Cseriovú. Ako silno systematický a procesný človek ostala bez práce. Chcela si dopriať po ťažkom období pauzu. Avšak ponuky prichádzali. Takmer sa upísala rakúskemu reťazcu Billa. Keď sa podpis zmluvy odďaľoval kvôli tomu, že nebolo jasné, či bude pracovať na centrále vo Viedni alebo na Slovensku, do hry vstúpilo Terno. „Z Terna som mala ponuky už aj predtým, ale nikdy som na stretnutie nešla. Pred dvomi rokmi však headhunter vedel, ako ma má presvedčiť. Stačila jedna otázka, a to či chcem rutinu alebo výzvu. V tom momente som povedala, že výzvu.“ A tak sa Zuzana Cseriová ocitla v spoločnosti Terno.
A Terno pre ňu výzvou určite je . „Táto firma je o výzvach. Keď som sem prišla, nemali sme soľ, ocot, toaletný papier. Najprv som teda musela presvedčiť dodávateľov, aby nám opäť začali voziť tovar. Najťažšou úlohou bolo a stále je firmu zastabilizovať. Zaviesť procesy, aby všetko fungovalo tak, ako má.“ V Terne sa Zuzana Cseriová istým spôsobom vrátila k Hypernove, ktorú tento slovenský reťazec pred časom odkúpil, no väčšinu žlto-modrých hypermarketov zavrel a značka z trhu zmizla.
„Už keď som v Hypernove pred rokmi pracovala, páčilo sa mi, ako sú predajne vystavané. Ale už vtedy neboli také úspešné, ako sa čakalo.“ Z prieskumov, ktoré si dali vypracovať, vyplynulo, že Slováci nemajú radi vysvietené predajne, pretože im pripadajú arogantné a drahé. „Keď sme začali pracovať na koncepte Kraj, vedeli sme, že nechceme niečo luxusné, pretože sa zákazník zľakne.“ Kraj chce teda ponúkať bežné potraviny za primerané ceny, ale aj regionálne a bio potraviny. Prvá predajňa tejto značky bola otvorená v Devínskej Novej Vsi. Čoskoro by mali pribudnúť ďalšie.
Ako sa dnes Zuzana Cseriová pozerá na svoje rozhodnutie dať prednosť Ternu pred Billou? „Malo sa to stať a podľa mňa preto, aby som mohla postaviť tento koncept Kraj. Takúto možnosť by som v zahraničnej spoločnosti nikdy nemala.“
Čísla:
18 rokov v retaile
25 ročná dcéra, ktorá vyštudovala medzinárodné vzťahy vo Veľkej Británii
2 roky v Terne
Pracovný deň Zuzany Cseriovej
Deň začínam jogou a meditáciou. Do práce prichádzam medzi ôsmou a deviatou hodinou. Najprv si nechávam pol hodinu na to, aby som si usporiadala myšlienky. Potom mám naplánované mítingy s ľuďmi z oddelení, za ktoré som zodpovedná, aby sme si povedali, čo sme urobili a čo je pred nami. Nasleduje návšteva predajní a práca na konceptoch. V práci sa snažím končiť o šiestej večer, ale samozrejme, keď je to potrebné, ostávam do ôsmej. Vždy v pondelok a piatok mám v práci vyčlenený čas pre seba, aby som sa zamyslela nad ďalšími krokmi, zhodnotila vývoj a študovala nové trendy. Počas víkendov už nepracujem.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
Článok nájdete aj v časopise Tovar&Predaj 3 – 4/2018.