
Emócie sú síce fajn, dotvárajú človeka aj firmu, ale nie v prípade krízy. Prvou správnou reakciou preto je: potlačiť emócie. Udržte si chladnú hlavu, nestrácajte nervy. Je dôležité zhodnotiť vecne a jasne aktuálnu situáciu. A následne sa racionálne sa rozhodnúť a prijať potrebné a účinné kroky či opatrenia.
Aj tu však pomôže otvorená komunikácia a uvedenie vecí na pravú mieru. Je potrebné informovať v potrebnej miere všetky zainteresované strany (zamestnancov, verejnosť, médiá, príbuzných…). Povedať fakty a povedať ich čo najskôr. Dohady a špekulácie totiž riešiť krízu nepomôžu, skôr môžu vzrastať obavy, negatívne emócie. Informujte však koordinovane a systematicky. No niekedy je naozaj vhodné nereagovať vôbec alebo si zvoliť ambasádorov značky – teda tretie strany, ktoré zareagujú za nás.
Práve chladná hlava môže zabrániť tomu, aby sme na potenciálnu krízu zareagovali prehnane. Môže sa totiž spustiť vlna kritiky, ktorú sa nám nepodarí zvrátiť. Najmä v dobe fake news môžu vzniknúť fanúšikovské stránky, diskusné skupiny, falošné weby a fóra, ktoré sa budú pokúšať očierniť naše meno. Nepravdivé správy o našich výrobkoch, službách a aktivitách tak môžu zahltiť internet. Navyše, negatívne informácie sa šíria oveľa rýchlejšie.
Nezabudnite, kríza vždy zanechá po sebe straty, niekedy, bohužiaľ, nevratné. Najúčinnejším liekom na jej liečbu je prevencia. Predvídanie, precvičovanie, reagovanie, komunikácia. To, ako si s ňou poradiť, je len na vás a vo vašich rukách – začať však treba už teraz. Ak si neviete rady, neváhajte sa obrátiť na špecialistov, ktorí vám pomôžu. Majú totiž praktické skúsenosti s tým predstaviť si nepredstaviteľné, mnohí z nich už nejednu krízovú situáciu riešili. Vedia, na čo sa pripraviť, aj to, ako aplikovať špecifické podmienky pre toho ktorého klienta a účinne reagovať. Dobrý obchodník, predavač, firma je totiž dobrý komunikátor. A ten by mal byť pripravený na všetko. A práve v tom ako, s kým a kedy komunikovať vám poradia komunikačné a PR firmy.
Tipy:
- Verte si.
- Komunikujte otvorene.
- Nenechávajte nevyriešené žiadne, ani tie najdrobnejšie problémy.
- Nepodceňujte konkurenciu.
- Budujte dobré vzťahy so všetkými vašimi partnermi, s médiami, aj so zamestnancami.
- Dávajte o sebe vedieť aj v dobrých časoch.
- Informujte svojich partnerov priebežne.
Ďalšie dobré tipy máme pre vás pripravené v našom pokračovaní.