
Deväť z desiatich Slovákov si pravidelne či aspoň občas kupuje výrobky privátnych značiek, ich podiel na tuzemskom trhu je však zatiaľ len 22 percent. Rastový potenciál je preto veľký, zaznelo na kongrese Samoška v Košiciach.
Najčastejšie sa privátne značky nakupujú v kategóriach mlieko a mliečne výrobky, trvanlivé potraviny či mrazené výrobky, naopak najmenej v kategóriach piva a alkoholických nápojov, detskej stravy a detskej kozmetiky či krmiva pre zvieratá, povedala Jana Magicová, group account manager v spoločnosti Nielsen. V najsilnejších kategóriach tvorí podiel privátnych značiek až dve tretiny.
„Prečo si zákazníci výrobky privátnych značiek kupujú? Na prvom mieste je cena, ktorú uviedlo 94 percent Slovákov. Nasledujú dostupnosť tovaru (87 percent) a kvalita (77 percent),“ konštatoval Pavol Zajac, senior consultant, retailer services v spoločnosti Nielsen. Slováci kupujú privátne značky najčastejšie v reťazci Lidl (77 %), v Kauflande (66 %), Tescu (63 %), dm drogérii (57 %) a v Coope (49 %).
Čím výraznejší podiel majú privátne značky na trhu, tým menej sa v obchodoch uplatňujú zľavy. Na Slovensku majú výrobky predané v zľavách a promóciach až 56-percentný podiel na tržbách, zatiaľ čo podiel privátnych značiek je len 22 %. Ako upozornili odborníci zo spoločnosti Nielsen, v Rakúsku či Nemecku je podiel privátnych značiek oveľa väčší, zľavy nie sú až tak časté. Zákazník tak môže dlhodobo nakupovať výrobky privátnych značiek za výhodnejšiu cenu a nemusí čakať na promócie.