logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Diskont Lidl má na Slovensku aktuálne 174 predajní, poslednú otvoril v Martine. Ide o štvrtý...
  • Nové automatizované predajne Coop 24/7 pribudli v Šuranoch a Sládkovičove. Táto správa si v...
  • V posledných rokoch sme svedkami dynamického rozvoja predajných konceptov, ktoré prepájajú...
  • Domáci reťazec Coop Jednota získal v súťaži Mastercard Obchodník roka 2024 ocenenie v kategórii...

Jakub Berčík: Za všetkým sú emócie. Kam sa uberajú trendy vo výskume trhu?

14. marca 2018
Blog 0
2480
Jakub Berčík: Za všetkým sú emócie. Kam sa uberajú trendy vo výskume trhu?

Tradičné výskumné nástroje zahŕňajúce aj dotazníkové prieskumy poskytujú čoraz menej relevantné informácie. Dôvodov je viac, do značnej miery sem patrí aj uponáhľaná doba, v ktorej žijeme, ľudia totiž v týchto prieskumoch v podstate buď nemajú čas riadne sa zamyslieť nad tým, čo sa ich osoba vykonávajúca prieskum pýta, neporozumejú otázke alebo len jednoducho nechcú odpovedať pravdivo, najmä ak ide o citlivé otázky, respektíve odpovedajú tak, ako to od nich spoločnosť očakáva.

Na druhej strane, na mnohé otázky respondenti ani nemôžu odpovedať pravdivo, pretože ľudský mozog prijíma v každej milisekunde obrovské množstvo informácii, ktoré následne filtruje, takže si človek všetky tieto aspekty svojho rozhodovania nedokáže naplno uvedomiť a napokon reálne zhodnotiť.

Nie sú informácie ako informácie

Pri strategických rozhodnutiach v prípade malých a stredných podnikov môžu byť výsledky prieskumov neodrážajúce skutočnú realitu priam likvidačné. Naopak, väčšie spoločnosti sa dokážu z takýchto prieskumov poučiť, ako to bolo napríklad v prípade spoločnosti Coca-Cola v roku 1985. Výsledky, ktoré značka zrealizovala prostredníctvom tradičného marketingového prieskumu, jasne potvrdili, že svet chce New Coke. A tak ju vyrobili. Produkt však skončil ako prepadák a bol stiahnutý z predaja…

V prípade dotazníkového prieskumu o automatizovaných bankomatoch (angl. ATM), uskutočneného pred ich zavedením, sa viac ako 80 % austrálskych spotrebiteľov vyjadrilo, že automatizované bankomaty používať nebudú. Dnes napriek tomu viac ako 80 % Austrálčanov používa práve ATM. V ďalšom prieskume realizovanom v Poľsku, keď sa ľudí opýtali jednoduchú otázku, na základe ktorej sa mali vyjadriť, ktorú voľnočasovú aktivitu (napr. kino, divadlo alebo operu) preferujú, v prípade klasických dotazníkov prevažovala na základe odpovedí najviac opera (93 %), potom kino (91 %) a nakoniec divadlo (89 %). Na základe implicitného (podvedomého) merania išlo práve v prípade opery o najviac neúprimnú odpoveď.

Relatívne novou oblasťou, ktorá posúva výskumné možnosti vpred, je neuroekonómia a neuromarketing. Cieľom týchto interdisciplinárnych analýz je lepšie pochopenie princípov ekonomického rozhodovania a správania zákazníka či spotrebiteľa v ekonomických procesoch, napríklad pri nákupe, sporení a investovaní prostredníctvom metód, ktoré sa používajú v medicíne a psychológii. V porovnaní s klasickými ekonomickými teóriami prináša neuroekonomický prístup zásadne nový pohľad na komplexný rozhodovací mechanizmus človeka, ktorý je výsledkom prelínania sa mnohopočetných premenných. Zohľadňuje sa pri ňom vplyv emočných, sociálnych, kognitívnych a ďalších faktorov na ekonomické správanie jedinca v rôznych trhových situáciách. Zjednodušene povedané, cieľom neuroekonómie je skonštruovať model rozhodovania, ktorý nie je obmedzený len na ekonomické/racionálne myslenie, ale je realistickejší.

Emócie verzus racionalita

Tento model sa prikláňa skôr k výrokom Antónia Damasia, ktorý tvrdí, že emócie nie sú v protiklade s racionalitou, ale tvoria jej súčasť. Obe tieto oblasti sú úzko prepojené dôsledkom štruktúry nášho mozgu. Rozhodovanie človeka v rôznych trhových situáciách je tak výsledkom oboch zložiek. Spotrebiteľ sa rozhoduje pri kúpe tovaru alebo pri sporení na základe toho, čo mu prinesie najvyšší možný úžitok a čo je racionálne, ale deje sa to na pozadí určitej emócie (napríklad strachu, že nebude mať dostatočné množstvo peňažných prostriedkov) alebo pozitívneho pocitu, ktorý mu kúpa daného tovaru prinesie.

Komu môže tento typ informácií efektívne prospieť?

Neuromarketingový výskum poskytuje možnosti nielen pre obchodníkov, marketérov, politikov, neziskové organizácie či reklamné a výskumné agentúry, ale aj pre výrobcov pri tvorbe samotných produktov a ich značiek či obalov. V dnešnom náročnom podnikateľskom prostredí firmy, ktoré nevyužívajú poznatky z týchto nových typov inovatívnych výskumov, len ťažko dokážu obstáť v boji s konkurenciou, ktorá tieto informácie vlastní a investuje do ich získavania.

Mnoho ľudí si mýli tieto výskumné formy s podprahovými technikami a myslí si, že je to niečo, na čo v konečnom dôsledku doplatí opäť spotrebiteľ (sklame sa kúpou, nenaplní sa jeho očakávanie a pod.). Neuroekonómia a neuromarketing sú však len nástroje získavania spätnej väzby a lepšieho pochopenia spotrebiteľov, pričom cieľom je síce pomôcť firmám, výsledkom toho je však lepšie naplnenie potrieb a želaní spotrebiteľov. To znamená, že v konečnom dôsledku sú spokojné obe strany, s tým, že rozhodnutie je vždy v rukách konzumenta.

Bez odborníkov to nejde

Neuroekonómia a neuromarketing spájajú v sebe poznatky z psychológie, marketingu, neurovedy aj informačných technológií, ale interpretácia výsledkov získaných dát si vyžaduje odborníkov. Práve z tohto dôvodu je vo svete známych už niekoľko negatívnych prípadov, kedy sa nezodpovední poskytovatelia takýchto výskumov chceli rýchlo obohatiť na úkor relevantnosti výsledkov, ktoré boli vytvorené bez konzultácie s expertmi na spomínané oblasti.

Zároveň treba podotknúť, že ani výsledky neuroekonómie a neuromarketingu nie sú neomylné, pretože sú limitované poznaním ľudského mozgu. Poskytujú však častokrát oveľa presnejšie výsledky, ako tradičné výskumné formy (napríklad dotazník alebo skupinové rozhovory), a preto je možné očakávať, že sa stanú bežnou súčasťou každodenného života vo viacerých oblastiach, aj keď možno pod iným názvom. Ďalší rozvoj týchto disciplín závisí predovšetkým od rozvoja technológií a možností dokázať komplexne spracovať získané dáta z neuromaketingových meraní, čo je v dnešnej dobe jednou z kľúčových podmienok inovácií v marketingovom výskume a využitia dát v čo najpresnejšej miere.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

15. 5. 2025, galavečer Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka, Bratislava

Laboratórium automatizácie otvorené: kongres Eastlog 2025 namieša ten správny kokteil

Desať najlepších udržateľných prípadových štúdií z Česka a Slovenska bude predstavených na aprílovom Sustainability Summite

20. – 21. 5. 2025, veľtrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27. – 31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Obchod očami Matúša Šutku, vedúceho regionálnych expanzných kancelárií spoločnosti Lidl Slovenská republika: Najmenší obchod máme v Terchovej

6. mája 2025

Obchod očami Renáty Peťovskej, riaditeľky sekcie obchodu a rozvoja maloobchodnej siete Coop Jednoty Slovensko: Značka Tomu ver prináša potraviny pre všetkých

7. apríla 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok