logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Aliancia moderného obchodu: Štát chce na náš úkor regulovať obchodné vzťahy

13. marca 2018
Správy 0
1875
Aliancia moderného obchodu: Štát chce na náš úkor regulovať obchodné vzťahy

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) nesúhlasí s návrhom novely zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorý Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR poslalo do medzirezortného pripomienkového konania. Tvrdí, že zákon neprimerane vstupuje do obchodných vzťahov a diskriminačne reguluje obchod.

Aliancia hovorí o tom, že návrh zákona predstavuje tvrdú cenovú reguláciu a zasahuje do ústavného práva podnikať a slobodne tvoriť cenu tovaru. „Návrh napríklad zakazuje odberateľom kupovať potraviny za nižšiu kúpnu cenu, ako sú výrobné náklady, avšak odberateľ nemá objektívnu možnosť náklady vynaložené na výrobu potraviny zistiť a jedinou možnosťou je úplná dôvera v tvrdenia dodávateľa, čo môže byť v praxi zneužívané zo strany dodávateľov. Odberateľ je tak objektívne znevýhodňovaný,“ konštatuje aliancia.

V súčasnosti zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch podľa aliancie, ktorá združuje reťazce Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco, presne stanovuje, ktoré konanie sa považuje za priame alebo nepriame znevýhodnenie jedného z účastníkov obchodného vzťahu. Novela má túto zásadu rušiť.

„Ústava SR dokonca jasne definuje zásadu Žiadny trestný čin bez zákona. To znamená, že protiprávnym konaním má byť iba také konanie, ktoré je výslovne upravené v zákone. Návrh novely zákona v jeho aktuálnom znení zavádza takzvanú generálnu klauzulu, ktorá je formulovaná široko a nejednoznačne, umožňuje preto značnú mieru svojvôle Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR,“ upozorňuje Slovenská aliancia moderného obchodu. Ako dopĺňa, zákon by umožnil ministerstvu na základe vlastnej úvahy označiť akékoľvek konanie obchodníka za neprimerané. Návrh zákona tak spôsobuje právnu neistotu, pretože obchodníci nebudú vedieť vyhodnotiť, či ich konanie je alebo nie je neprimeranou podmienkou.

„Návrh zákona tiež zakazuje takzvaný logistický bonus, čo je finančné alebo nefinančné plnenie za poskytnutie logistickej služby. Najmä pre malých a regionálnych výrobcov tak bude ekonomicky neúnosné dodávať tovar vo vlastnej réžii jednotlivo do všetkých predajní obchodných reťazcov, v ktorých dnes predávajú svoje výrobky. Alebo budú musieť za prepravu svojich výrobkov do jednotlivých predajní zaplatiť vyššiu cenu tretej strane,“ tvrdí aliancia.

V súčasnosti reťazce vykonávajú audity kvality na svoje vlastné náklady. „Návrh zákona výrazne sťažuje odberateľom možnosť vykonávať kontroly kvality a čerstvosti výrobkov. Audity, aj tie priebežné, môžu odberatelia zrealizovať iba so súhlasom dodávateľa, a to v primeranom rozsahu. Ide o právne nejasný pojem, čím sa sťažuje pozícia odberateľa. Ak nebude dodávateľ súhlasiť, odberateľ bude mať problém získať vzorky a odbery a skontrolovať kvalitu,“ vymenuváva aliancia ďalšiu nevýhodu zákona.

Návrh tiež podľa SAMO núti obchodníka pri vybraných potravinách zaplatiť za niečo, na čo ešte nedostal faktúru a ani iný riadny daňový doklad pre odvedenie DPH. Návrh totiž viaže splatnosť kúpnej ceny na moment dodávky potravín aj v prípade nedodania faktúry alebo dodania podľa zákona nesprávnej faktúry, čo je v rozpore so zákonom o DPH. V prípade, že by sa obchodníci riadili novým predpisom, prípadná daňová kontrola by takýto postup považovala za porušenie zákona sankcionovaný pokutou.

Ministerstvo pôdohospodárstva si od prijatia zákona sľubuje obmedzenie praktík, ktoré nepovažuje za férové vo vzťahu medzi dodávateľom a odberateľom tovaru. Podľa ministerstva ide hlavne o nevyvážené zmluvné vzťahy či jednostranné znižovanie cien. Podľa obchodných reťazcov je však zákon zásahom do slobodného podnikania, vzťahy s dodávateľmi považujú v súčasnosti za normálne.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera