Ak sa od budúceho roku naozaj zníži daň z pridanej hodnoty na plienky a detskú výživu vrátane umelého mlieka z dvadsiatich na desať percent, ako to sľubuje vláda, pomôže to slovenskému obchodu, pretože Slováci menej prestanú nakupovať v prihraničí. Tvrdí to Slovenské združenie pre značkové výrobky.
„Sme presvedčení, že navrhované opatrenie bude mať pozitívny efekt na nákupné správanie Slovákov, a tak pozitívne ovplyvní výber daní na Slovensku,“ hovorí výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher.
Podľa marketingových analýz členov združenia sú priemerné ročné výdavky na detské plienky vo výške 500 eur. V prípade detskej výživy vrátane dojčenského mlieka pre dieťa vo veku od šesť do osemnástich mesiacov je to priemerne 650 eur. Znížením sadzby DPH z dvadsiatich na desať percent by sa výdavky rodín na tieto položky mohli znížiť o približne sto eur.
Detská výživa a plienky, ktoré vládna koalícia uvažuje zaradiť na zoznam produktov s nižšou sadzbou DPH, majú už dnes nižšiu sadzbu v susedných krajinách (Česká republika, Maďarsko, Rakúsko, Poľsko), čo zvyšuje motiváciu Slovákov k väčším, rodinným nákupom v zahraničí.
Združenie poukazuje na to, že Slovensko má najvyššiu daň z pridanej hodnoty na potraviny v regióne a jednu z najvyšších v Európskej únii. „Keďže evidujeme zlepšujúcu sa situáciu vo výbere daní na Slovensku, považujeme za najvyšší čas vážne sa zaoberať plošným znížením dane z pridanej hodnoty na potraviny, aby sa tak eliminovali dôvody pre cezhraničné nákupy, ako aj využívanie on-line platforiem, ktoré u nás neodvádzajú dane,“ dodáva Ľubomír Tuchscher.