
Aby výrobcovia i obchodníci využili druhé najsilnejšie obdobie roka, snažia sa osloviť zákazníka rôznymi spôsobmi. Vsádzajú na pútavé obaly a letákové akcie. Všeobecne sú v tento predsviatočný čas spotrebitelia viac naklonení aj menej „zdravým“ produktom, ktoré bežne nekonzumujú a zároveň si ochotne priplatia za niečo extra, teda potraviny, aké zvyčajne do košíkov nevkladajú.
V týždňoch pred Veľkou nocou možno už tradične pozorovať rôzne typické výrobky pre toto obdobie. Z lepšieho predaja sa tešia najmä výrobcovia čokoládových a sezónnych cukroviniek, slaných pochutín, alkoholických nápojov čimajonézy. Záujem je aj o čerstvú zeleninu a ovocie, nechýbajú ani vajíčka a typické mäsové produkty, akým je napríklad veľkonočná šunka.
K tradičnej Veľkej noci patria koláče
Fakt, že sa v slovenských domácnostiach na sviatky pečie, potvrdzuje aj nárast predaja čokolády na varenie, džemu, múky, masla či tukov na pečenie. Súčasťou nákupov býva aj vanilkový cukor, droždie alebo prášok do pečiva. V tomto období je zjavným spotrebiteľským trendom rastúci záujem o kvalitnejšie, a teda aj finančne náročnejšie produkty. „Pri džemoch uprednostňujú nakupujúci kvalitné Extra džemy,“ hovorí Viera Dvořáková, marketingová manažérka spoločnosti Hamé Slovakia. „Na pečenie sú ideálne práve termostabilné ovocné náplne marhuľa a višňa, ktoré obsahujú malé kúsky ovocia. Nové ovocné náplne obsahujú menej cukru a počas pečenia z cesta nevytekajú,“ dopĺňa. Domácnosti si dnes vypomáhajú aj hotovými polotovarmi, akým je napríklad hotové cesto, no nakupujú aj suché pečivo, linecké a čajové koláčiky.
Pre mnohých výrobcov cukroviniek je Veľká noc očakávaným obdobím roka, kedy zaznamenávajú zvýšené tržby. V spoločnosti Chocoland sa to odráža nielen v predajoch, ale najmä vo výrobnom procese. „Samozrejme, vyrábame tradičné a štandardné výrobky pre slovenských zákazníkov, ale aj mnoho privátnych zahraničných kolekcií na kľúč,“ objasňuje Attila Virág, konateľ spoločnosti Chocoland. Vyrábajú a následne exportujú čoraz viac dutých vajíčok a zajačikov, sladké kalendáre, ale aj mnoho ďalších čokoládových výrobkov rozmanitých tvarov. Záujem je o veľkonočné špeciálne balenia nielen čokoládových figúrok, ale aj najrôznejších cukroviniek.
Obal je veľmi dôležitý nielen pre slovenského, ale aj pre exportného zákazníka. „Uvedomujeme si, že je to jediný nástroj, ktorý nám umožňuje zaujať ho a prvotne osloviť. Preto sme už v minulom roku začali s modernizáciou takmer všetkých veľkonočných obalov a v tomto roku v tom pokračujeme,“ približuje Attila Virág. Je to spôsob, ktorým sa snažia pritiahnuť aj mladších a menej tradičných spotrebiteľov. „Okrem klasických produktov v podobe zajačikov a kraslíc sme pridali aj veselé kačky, barančekov a lienky spolu s ďalšími čokoládovými novinkami. Odvážne sme stavili nielen na barančekov s melancholickou atmosférou, ale i na bláznivé moderné dizajny,“ dopĺňa.
Za kvalitné údeniny si Slováci ochotne priplatia
Do veľkonočných obalov sa „oblečú“ aj mäsové výrobky. Výrobca MP Krásno prichádza na trh s novinkou, limitovanou veľkonočnou edíciou salámy Napoli, práve v obale s veľkonočnou tematikou. „Prinášame aj ďalšiu novinku, vhodnú pre toto obdobie, a tou sú fermentované trvanlivé tyčinky Párty sticks,“ predstavuje Michal Tkadlec, marketingový manažér MP Krásno. „Budú v praktickom vrecúšku pripomínajúcom novinový papier, takže sa dajú ponúknuť návštevám alebo konzumovať ako snack pri celodenných výletoch. Údeniny nesmú na tradičnom trhu chýbať a najväčším benefitom menších predajní je pultový predaj čerstvých výrobkov. Tradiční spotrebitelia ocenia ich krájanie priamo pred zákazníkom. „Ako výhodu pre obchodníkov môžeme chápať aj zaradenie balených údenín do svojho sortimentu,ktoré sú určenéna samoobslužný predaj priamo z regálu,“ myslí si Michal Tkadlec.
So sviatkami jari sa spájajú aj tradičné pokrmy, ktoré si spotrebitelia nechcú odoprieť a sú teda ochotní urobiť výnimku vo svojom obvyklom stravovaní. Týka sa to aj vyznávačov zdravého stravovania. Počas sviatkov sa skôr nechajú nahovoriť na obľúbené údené mäsá, šunky či trvanlivé údeniny. Podľa výrobcov je zároveň badateľný dopyt po kvalitných výrobkoch s vysokým obsahom mäsa. Do popredia sa dostáva aj podiel soli a tuku. „Ľudia viac sledujú celkové nutričné hodnoty potravín a za kvalitné potraviny sú ochotní si priplatiť,“ myslí si Michal Tkadlec.
K typickému veľkonočnému menu patria na Slovensku aj šaláty. Preto je v období Veľkej noci zvýšený dopyt po majonézach a tatárskych omáčkach, kečupoch či sterilizovanej zelenine. Podľa Viery Dvořákovej si spotrebitelia pri nákupe kečupu viac všímajú samotný podiel paradajok a množstvo cukru vo výrobku. Lahôdkové šaláty si spotrebitelia pripravujú buď doma, alebo ich nakupujú v potravinách. No častejšie siahajú po ľahších šalátoch s vyšším obsahom zeleniny. K overenej klasike patrí: treska, zemiakový, vlašský či parížsky šalát. Pri ich príprave je aktuálnym trendom využívanie zdravších olejov, ktoré sú dobrým zdrojom omega-3 mastných kyselín.
Videorecepty a akčné zóny motivujú k nákupu
Výrobcovia sa snažia z veľkonočného obdobia vyťažiť čo najviac, preto volia rôzne formy podpory predaja. Už tradične sú to letákové akcie, no pozornosť pritiahne aj dočasne znížená cena, najmä pri výrobkoch, ako sú džemy, lekváre, ovocné náplne, rybie konzervy a kečupy. „Ovocné náplne na pečenie pod značkou Hamé, ale aj majonézy a tatárske omáčky podporujeme formou kampane v tlači a taktiež on-line,“ hovorí Viera Dvořáková. V Hamé sa osvedčili aj videorecepty, ktoré ďalej prezentujú na sociálnych sieťach a na webových portáloch. Attila Virág je presvedčený, že správanie spotrebiteľov sa nezmenilo a stále ich lákajú ponuky umiestnené v akčných zónach, kam tento sezónny tovar určite patrí. „Povedal by som, že za posledné obdobie sa výrazne zvýšila ochota spotrebiteľov utrácať väčšie sumy peňazí v rámci impulzívnych kategórii,“ dodáva.
V prípade cukroviniek sa chute zákazníkov veľmi nemenia a stále sú najobľúbenejším sortimentom čokoládové figúrky a vajíčka, prípadne s nejakou chutnou náplňou. „My ich robíme ešte príťažlivejšie tým, že investujeme do kvalitnej mliečnej a tiež belgickej čokolády. Produkty z belgickej čokolády sa nám dobre predávali aj bez ďalšej viditeľnej kampane,“ chváli sa Attila Virág. Preto pred Veľkou nocou nerobili ani žiadne špeciálne promo. „Všetky karty sme stavili na podporu a kampane v priebehu roka, ktoré okrem produktu zviditeľňovali aj logo a potom z toho ťažili aj naše veľkonočné výrobky,“ uzatvára.
Názor z praxe:
„Pritiahnite pozornosť zákazníka k veľkonočným produktom.“
Veľkonočný tovar sa tradične ponúka v regáloch, prípadne formou paletového vystavenia. Menšie obchodné prevádzky môžu tentodruh tovaru ponúkať aj v stojanoch ako druhotné umiestnenie. Vhodné je použiť wobbler, shelfstopper, podlahovú nálepku – kde upozornia zákazníka na tieto produkty.
Viera Dvořáková, marketingová manažérka, Hamé Slovakia
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2018.