logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Toaletný papier tvorí takmer polovicu kategórie

24. februára 2018
Publicistika 0
3267
Toaletný papier tvorí takmer polovicu kategórie

V slovenských domácnostiach výrazne ustupuje dvojvrstvový toaletný papier a štandardom sa stávajú tri vrstvy. Vlhčené utierky na tvár, odličovacie tampóny či tampóny napustené odlakovačom si rýchlo získavajú nových fanúšikov. Spotrebitelia za toaletný papier, kuchynské rolky a hygienické vreckovky utratili na slovenskom maloobchodnom trhu od novembra 2016 do októbra minulého roka viac ako 87 miliónov eur.

Objem aj hodnota predaného tovaru tejto kategórie v medziročnom porovnaní vzrástli, pričom trend rastu bol zaznamenaný vo všetkých troch segmentoch papierových výrobkov, informuje agentúra Nielsen. Analýza spoločnosti Retail Zoom taktiež priniesla zistenia, podľa ktorých sa trhu s papierenským tovarom naozaj darí, lebo kategória v sledovanom období, od januára do novembra 2017, v porovnaní s predchádzajúcim rokom narástla o 16 % v hodnote (vo vybraných drogériách Teta, dm a 101 drogerie). Viviana Kučerová, konzultantka tejto firmy, potvrdzuje, že 19 % všetkých predajov v hodnote sa uskutočnilo v cenovej zľave. „Najviac rastúcimi segmentmi boli utierky na tvár, lebo tie rástli o 33 percent, vlhčené utierky zaznamenali vzostup o 29 percent a predaj kuchynských roliek sa zvýšil o 27 percent,” dopĺňa. Pozitívny vývoj potvrdzuje aj rastúca spotreba hygienického papiera v dm drogerie markt. Za ostatný rok sa zvýšila o viac ako 17 % a v predchádzajúcom období o 9 %. Podľa Márie Šimonovičovej, sortimentnej manažérky spoločnosti dm drogerie markt, je najsilnejšou podkategóriou toaletný papier a najrýchlejším tempom rastú kuchynské rolky.

Zákazníci preferujú bielu farbu

Toaletný papier nakupujú všetci a bez dvoch percent tvorí presnú polovicu hodnoty predajov kategórie. Prieskum agentúry Median ukázal, že štvrtina slovenských spotrebiteľov minie 5 až 6 kusov toaletného papiera mesačne a 15 % dokonca 10 až 12 kusov. Medziročne sa jeho predaj zvýšil o 12 % a podľa údajov spoločnosti Retail Zoom sa viac ako tretina všetkých predajov v hodnote realizovala cez cenové zľavy. Ľudia majú čoraz väčší záujem o drahšie a kvalitnejšie produkty, myslí si Mária Šimonovičová: „V dm drogerie markt nakupujú najčastejšie 3-vrstvový toaletný papier, výrazne však rastie segment 4-vrstvového a vlhčeného toaletného papiera, čo naznačuje, že stále viac zákazníkov uprednostňuje prémiovejšie výrobky.“ Podľa nej nakupujúcich priťahujú aj rôzne inovácie a najmä cenovo výhodné balenia.

„Najpredávanejšou značkou toaletného papiera je Tento s podielom 25 percent v hodnote, nasleduje Zewa s hodnotovým podielom päť percent a trojicu uzatvára značka Harmony s podielom dve percentá,” objasňuje Viviana Kučerová. Po klasickej bielej či sivej farbe toaletného papiera je najpredávanejšou farbou žltá, po ktorej nasleduje tiež oranžová a ružová farba. Na trhu je však zjavný návrat k bielemu toaletnému papieru, pretože podľa agentúry Nielsen záujem o farebný papier sa medziročne znížil, zatiaľ čo biely toaletný papier posilnil.

„Aj predaj kuchynských roliek rástol v drogériách veľmi dynamicky, v roku 2017 to bolo o 27 percent v hodnote,“ približuje Viviana Kučerová. Podľa údajov agentúry Nielsen sa 57,6 % hodnoty predajov papierových kuchynských utierok uskutočnilo v rámci veľkých rodinných nákupov v hyper- a supermarketoch, v drogériách to bolo iba 8,6 %.

V dm drogerie markt dominuje v oblasti papierového tovaru vlastná značka, ktorá tvorí asi 80 % predaja. Podľa Márie Šimonovičovej sa im osvedčili limitované edície pri toaletnom papieri, vreckovkách alebo aj kuchynských utierkach: „Zmenený motív na obale alebo priamo na výrobku je pre zákazníkov veľkým lákadlom. Počas roka sa nám veľmi osvedčila limitovaná edícia vlastnej značky XXL box servítky a pre jeho veľký úspech sme sa rozhodli zaradiť ho do stáleho sortimentu.”

Kategória rastie a zákazníci si čoraz viac všímajú prémiovejšie produkty. Vidno to aj pri vreckovkách, kde zákazník nekupuje už len typické balenia, ale vyhľadáva čoraz častejšie aj boxy. „Podiel boxov na celkovom predaji vreckoviek v dm prekročil 50 percent,“ vysvetľuje Mária Šimonovičová. Median uvádza, že až 86 % slovenských spotrebiteľov si za ostatný rok kúpilo hygienické vreckovky a pätina spotrebuje aspoň dve balenia do mesiaca. Aj v tomto segmente preferujú zákazníci neparfémované vreckovky, ktoré tvoria 91,4 % hodnotových predajov, podiel papierových vreckoviek s vôňou je zvyšných 8,6 %. „Najväčší záujem mali spotrebitelia o trojvrstvové vreckovky, ktorých sa za ostatných 12 mesiacov predala takmer jedna miliarda kusov a v hodnote tvorili viac ako polovicu predajov,“ spresňuje Rita Vachková, konzultantka spoločnosti Nielsen.

Vatu už takmer úplne nahradili odličovacie tampóny

Výrobca papierového sortimentu Celltex už niekoľko rokov pozoruje rast odbytu kozmetických odličovacích tampónov, a to aj v oblasti privátnych značiek. „Evidujeme i rastúci záujem o vatové tyčinky, ktoré sme konkrétne v roku 2016 inovovali, majú väčší návin bavlny a pevnejšiu plastovú paličku,“ opisuje Štefan Klimák, obchodný riaditeľ spoločnosti Celltex. „Úprimne musíme priznať, že už niekoľko rokov klesá odbyt vaty, či už vyrobenej z viskózy alebo bavlny,“ pokračuje vo vymenúvaní nových trendov. Väčšie opodstatnenie i spotrebu nájdu v zdravotníctve a účel ich použitia v domácnosti sa pomaly vytráca. „Zákazníci sa viac sústreďujú na špeciálne vatové výrobky v rôznych kvalitatívnych parametroch a baleniach, napríklad tampóny, tyčinky, vlhčené obrúsky na odličovanie,“ dodáva.

Segmentom v rámci papierenského tovaru, ktorý má určite budúcnosť, sú vlhčené utierky na tvár. Napríklad dm drogerie markt ponúka v tomto roku novinku, a to mentolové kozmetické utierky. Slovenské ženy si uvedomili ich výhody a najmä komfort, ktoré ponúkajú, nielen pri večernom odličovaní tváre. Ich predaj vo vybraných drogériách rástol enormným tempom, o 33% v hodnote. No dôvodom môže byť aj skutočnosť, že utierky na tvár sú v drogériách najmenej podporovaným segmentom v rámci všetkých papierových hygienických potrieb. Podľa údajov spoločnosti Retail Zoom sa len 9% predajov v hodnote uskutočnilo v cenovej zľave.

Pomerne rýchlo sa stali obľúbenou novinkou, napríklad pri ceste na dovolenku, navlhčené tampóny. Ženy si už nemusia baliť fľaštičky s odličovacím tonikom, odlakovače ani balíčky vatových tampónov. Navlhčené odličovacie tampóny sú pripravené v efektívnom balení, v uzatvárateľnej dóze. „Napustené pleťovým tonikom jemne a dôkladne čistia pleť a sú vhodné aj na odličovanie citlivých očí,” vysvetľuje Irena Malá, PR manažérka spoločnosti Hartmann – Rico. Na výber sú dva druhy: aloe vera a morské riasy. Na rovnakom princípe fungujú aj vatové tampóny napustené odlakovačom.

 

Názor odborníka:

„Spotrebitelia sa vracajú k bielej farbe.“

Trojvrstvový toaletný papier tvorí najviac predajov v hodnote až 72 percent. Zákazníci drogérií preferujú biely toaletný papier, ktorý v minulom roku generoval až 84 percent všetkých predajov v hodnote. V cenovej zľave sa najčastejšie vyskytovali značky Kleenex a Tento, a v promo akciách zároveň generovali najväčší podiel svojich predajov v hodnote.

Viviana Kučerová, konzultantka, Retail Zoom

 

Dôležitosť papierových výrobkov

(podľa hodnoty predaja)

Toaletný papier  48 %

Vlhčený toaletný papier  8 %

Hygienické vreckovky  12 %

Utierky na tvár  15 %

Kuchynské rolky  14 %

Vlhčené utierky  3 %

Zdroj: Retail Zoom, 01/17 – 11/17

 

TOP 5 výrobcov v kategórii toaletný papier

(podľa hodnoty predaja za obdobie 11/16 – 10/17 v abecednom poradí a bez privátnych značiek)

Metsa Tissue SA

Moracell Italy

SCA Hygiene

SHP Group

Velvet Care

Zdroj: Nielsen

 

TOP 5 výrobcov v kategórii papierové kuchynské utierky

(podľa hodnoty predaja za obdobie 11/16 – 10/17 v abecednom poradí a bez privátnych značiek)

Melittrade

Metsa Tissue SA

MoracellI taly

Paloma

SHP Group

Zdroj: Nielsen

 

TOP 5 výrobcov v kategórii hygienické vreckovky

(podľa hodnoty predaja za obdobie od 11/16 do 10/2017 v abecednom poradí a bez privátnych značiek)

Kimberly Clark

Melitrade

Metsa Tissue SA

SCA Hygiene

SHP Group

Zdroj: Nielsen

 

Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk

Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2018.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera