logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Správa o otvorení talianskeho supermarketu Cortelazzi v Bratislave zaujala v novembri čitateľov...
  • V najväčšom prieskume spotrebiteľskej dôvery si Slováci po ôsmy raz zvolili značky, ktorým veria...
  • Už v prvom štvrťroku budúceho roka by všetky predajne Fresh Plus, ktoré patria spoločnosti...
  • Prezidentom Zväzu obchodu SR je od decembra Filip Kasana, podpredseda predstavenstva Coop...

Spotrebitelia nakúpili menej cestovín

24. februára 2018
Publicistika 0
51778
Spotrebitelia nakúpili menej cestovín

Odborníci na výživu tvrdia, že tanier cestovín je zdraviu prospešný. Napriek tomu táto potravina zaznamenala na trhu mierny pokles. Hoci predaj cestovín v hodnote rástol, objem predaných výrobkov je v medziročnom porovnaní nižší. Výrobcovia si všimli stúpajúci záujem o ryžové cestoviny, no predaj ryže je tiež v červených číslach. Podobne sa na trhu vodilo aj strukovinám.

Cestoviny nakupuje aspoň raz za rok 95 % opýtaných a viac ako tretina slovenských spotrebiteľov si ich dopraje aspoň raz do týždňa, pričom jedna pätina ešte častejšie, uvádza agentúra Median. Iba 1,5 % priznalo že ich nekonzumujú vôbec. Podľa údajov Združenia cestovinárskeho a cukrovinkárskeho priemyslu, ako aj Medzinárodnej organizácie cestovín, sa za ostatných 20 rokov produkcia cestovín vo svete zvýšila takmer o 57 % z 9,1 na 14,3 milióna ton. Lídrom trhu v oblasti produkcie aj konzumácie cestovín je, pochopiteľne, Taliansko. Na Slovensku je ale trend konzumácie tejto potraviny, rovnako ako ryže a strukovín, už menej pozitívny.

Výrobcovia cestovín flexibilne reagujú na vývoj trhu

„V kategórií cestovín sa na slovenskom maloobchodnom trhu predalo od novembra roku 2016 do októbra minulého roka za viac ako 46,1 milióna eur, čo je o 1,6 percenta viac ako v predchádzajúcom období. V objeme však predaj cestovín klesol, a to o jedno percento,” hovorí Lucie Vrbská, konzultantka spoločnosti Nielsen. Nielsen uvádza, že na predaji cestovín podľa hodnoty predaja sa najviac podieľalo týchto päť výrobcov (v abecednom poradí, bez privátnych značiek): Erce, Europasta SE, Július Šuvert Fritex, Mlynsko-pekárensky a cestovinársky kombinát a Panzani.

David Vojáček, obchodný riaditeľ spoločnosti Japavo, potvrdzuje klesajúci záujem o klasické bezvaječné a vaječné cestoviny. Zaznamenal aj menší dopyt po privátnych značkách. „Naopak narastá nám predaj kvalitnejších semolínových cestovín a špeciálnych cestovín,“ upozorňuje a dodáva: „Naša firma zareagovala na vývoj na trhu nákupom úplne novej veľkokapacitnej výrobnej technológie, s ktorou sa budeme zameriavať práve na výrobu kvalitnejších semolínových cestovín.“ Nová výrobná technológia im umožní vyrábať kvalitnejšie a efektívnejšie a vďaka investícii viac ako 80 mil. Kč chcú zákazníkom ponúknuť aj ďalšie druhy cestovín, ktoré v súčasnosti v portfóliu nemajú.

Cestovinám ako takým, samozrejme, patrí veľmi silná pozícia v predajniach všetkých formátov nielen na modernom trhu, ale aj v tradičnom obchode. Jaroslav Tobiáš, riaditeľ spoločnosti Ideál Slovakia, je presvedčený, že ponuka cestovín na našom trhu je veľmi široká a nikde v okolitých krajinách nie je toľko značiek a dodávateľov. „Tí, čo sa nedostanú do medzinárodných sietí, presvedčia slovenského tradičného obchodníka a ten má potom úplne iný sortiment a ponuku, ako je v supermarketoch a hypermarketoch.“ Potom sa stáva, že významná, tradičná značka cestovín má veľký nárast na modernom trhu a na tradičnom jej predaj klesá. „Alebo je ponuka cestovín známej značky v slovenskom obchode v super akciovej cene, ale je fyzicky nedosiahnuteľná v regáli,” upozorňuje Jaroslav Tobiáš na chyby, ktoré sa dajú často pozorovať v menších predajniach.

Pokles predaja ryže brzdil záujem o kvalitnejšie produkty

Ryža je na Slovensku stále veľmi obľúbená príloha a nakupuje ju takmer 30 % slovenských konzumentov, najčastejšie 2 až 3-krát do týždňa, uvádza prieskum agentúry Median. Táto kategória, predstavujúca hodnotu predaja vo výške 23,2 mil. eur, zaznamenala za ostatných 12 mesiacov pokles hodnoty predaja o 5,1 %. „Darilo sa jej teda podobne ako cestovinám a v objeme poklesol jej predaj o 1,1 percenta,” približuje Lucie Vrbská, konzultantka spoločnosti Nielsen. Podľa nej pokles brzdili rastúce segmenty, ako sú jazmínová ryža, ryža basmati a ryža arborio. Oproti vývoju ceny v kategórii strukovín sa pri ryži znížila cenová hladina o 4,1 %.

Od typickej slovenskej kuchyne sa aj naši spotrebitelia pomaly presúvajú k ľahšej, zdravej strave a jednou z možností voľby je ázijská kuchyňa. Potvrdzuje to aj stúpajúci záujem o naturálnu a basmati ryžu či tenké ryžové rezance do polievky ako náhrada pšeničných. Na dopyt po stále obľúbenejšej japonskej kuchyni reagovala aj spoločnosť F.W. Tandoori, keď na trh uviedla dva druhy japonských rezancov: Ramen a Udongrezance. „Rezance sú už predvarené a ich príprava je teda veľmi rýchla,” hovorí Adriana Matýsková, obchodná zástupkyňa tejto firmy. Rastúci trend v spotrebe ázijských potravín, najmä pokiaľ ide o ingrediencie na suši, thajské a vietnamské jedlá zaznamenali aj v e-shope ponúkajúcom ázijské potraviny. „Držíme sa konceptu ´jedlo ako liek´ a ponúkame ľuďom kvalitné značky, naturálne a bezlepkové produkty, výrobky bez glutamanu sodného či produkty pochádzajúce z nemodifikovaných zdrojov,” vysvetľuje Nguyen Thanh Cuong z e-shopu Foodland.sk.

Bude sa dariť bio a funkčným variantom

Keďže konzumentov v radoch celiatikov, alergikov aj ľudí s intoleranciami pribúda, rozširuje sa aj ponuka špeciálnych potravín. Slovenské cestoviny ocenili na prestížnom potravinárskom veľtrhu Gulfood v Dubaji, a to konkrétne produkt organických proteínových cestovín, ktorý bol hodnotený ako inovatívny a telu prospešný výrobok. Spoločnosť Max Sport ho uviedla na trh pred dvomi rokmi a výnimočnosť ich cestovín spočíva v tom, že sú bezlepkové a bio. „So 42-percentným podielom rastlinných proteínov sú prvým produktom svojho druhu na trhu vyrobeným iba zo strukovína vody,” vysvetľuje Róbert Palka, komerčný riaditeľ spoločnosti Max Sport. „Pritom dokážu fungovať ako plnohodnotná náhrada klasických cestovín,” dodáva.

Aj o strukoviny sa v ostatnom čase prejavil menší záujem na slovenskom maloobchodnom trhu. V období od 11/16 do 10/17 tvoril ich predaj v hodnote 7,8 mil. eur, no v medziročnom porovnaní poklesla kategória strukovín o 0,6 % v hodnote a o 5,3% v objeme predaja. „Cenová hladina vzrástla o päť percent, a to najmä z dôvodu rastu cien bielej fazule a šošovice,“ spresňuje Lucie Vrbská. Najviac sa na trhu darilo hnedej šošovici, ktorá predstavuje 31,3 % objemu a 31,3 % hodnoty predajov kategórie. Druhý najvýznamnejší segment – biela fazuľa klesá v hodnote (-5,3 %), aj v objeme predaja (-7,4 %).V rámci tejto kategórie sú v relatívnom vyjadrení rastu predaného objemu najrýchlejšie rastúcimi segmentmi čierna šošovica, maslová a čierna fazuľa.

Najčastejšie sa nakupuje v akciových cenách

Podľa výrobcov sa pri cestovinách a najmä nových produktoch osvedčila podpora predaja formou ochutnávok. Ak sú pripravené al dente, konzumenti to určite ocenia. V budúcnosti sa očakáva, že s narastajúcim ekonomických štandardom a kúpyschopnosťou obyvateľstva sa budú spotrebitelia zameriavať na kvalitnejšie a drahšie výrobky aj v tejto oblasti. Zatiaľ však zostáva pravidlom, že až príliš prihliadajú na výhodnú cenu. „Najväčší nárast predaja je stále v akciách a vidno, že množstvo zákazníkov nakupuje práve podľa akcií, lebo sa to ihneď odrazí na zvýšenom predaji,“ vysvetľuje David Vojáček. V susednom Česku zaznamenali aj veľký rozvoj v e-commerce, kde zákazníci nakupujú čoraz viac cez internet aj potraviny. Dá sa teda predpokladať, že tento trend bude onedlho zahŕňať aj slovenskú klientelu.

 

Z praxe:

„Podiel ryže, cestovín a strukovín by v budúcnosti mohol rásť.“

Veľkú službu v tomto ohľade robia školské jedálne, ktoré musia dodržiavať zdravý jedálny lístok a obmedzovať kalorické jedlá. To znamená, že do potravinového koša zaraďujú viac ryže a strukovín, často na úkor knedlí a sladkostí.

Adriana Matýsková, obchodná zástupkyňa, F.W. Tandoori

 

Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk

Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 1 – 2 /2018.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Kontroly SOI odhalili vážny problém. Cigarety si kúpi každé tretie dieťa

K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len klasické cigarety, ale stále častejšie siahajú po e-cigaretách či nikotínových vrecúškach. Potvrdili to aj aktuálne kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží prebiehali po celom Slovensku. Tie odhalili vážny problém. Cigarety či iné produkty určené na fajčenie si […]

Slovensko bez ohorkov? Tabakové spoločnosti vytvárajú systém, ktorý má znížiť negatívne vplyvy odpadu z ich výrobkov.

Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom nakladaní s týmto druhom odpadu, ale i podpora inovatívnych spôsobov jeho využitia. To sú ciele novovzniknutej spoločnosti SPAK-EKO, a.s., ktorá zastrešuje aktivity tabakových spoločností zamerané na znižovanie vplyvu odpadu z ich výrobkov na životné prostredie. Vytvorenie špecializovanej spoločnosti má pomôcť naplniť prísne požiadavky, ktoré prináša nová […]

Sodastream je opäť bližšie k zákazníkom, kúpiť sa dá už aj v predajniach Billa

V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne bombičky. Spoluprácou BILLA rozšírila svoje portfólio udržateľného tovaru, SodaStream dostupnosť svojich výrobkov a služieb. Od novembra pribudol k viac než 1000 autorizovaným predajcom SodaStream nový partner. V sieti potravín BILLA si zákazníci môžu spolu s bežným nákupom zakúpiť aj prístroj SodaStream, […]

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike Umelá inteligencia už nie je konceptom neurčitej budúcnosti, ale reálnym nástrojom s každodenným využitím aj v plánovaní a riadení logistických procesov. Poodhaliť potenciál tejto technológie bolo cieľom, ktorý si stanovil tohoročný prestížny logistický kongres SLOVLOG. O dôležitosti a aktuálnosti hlavnej témy 16. ročníka kongresu svedčí aj fakt, že počet účastníkov, ktorí […]

ELESKO aktivuje vínom básnikov

Vinárstvo ELESKO vstúpilo na slovenský trh s vínami v roku 2009. Vlastní a starostlivo obrába vinohrady v Malokarpatskej vinohradníckej oblasti a vo Vinohradníckej oblasti Tokaj na ploche 150 hektárov. V porovnaní s domácou i medzinárodnou konkurenciou sa môže pochváliť jedným z najmodernejších vinárskych parkov v strednej Európe. Charakterizuje ho kvalita, za ktorou stojí výroba vína založená na spracovaní zdravého […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

30. 11. 2023, galavečer Dôveryhodné značky, Bratislava

20. – 21. 3. 2024, kongres Samoška, Košice

25. 4. 2024, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

Profily

Obchod očami

Obchod očami Štefana Mácsadiho, predsedu predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky: Bratislavský zákazník vyhľadáva akciový tovar menej

8. novembra 2023

Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu: Obchodníci infláciu tlmili

19. októbra 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera