Odborníci na výživu tvrdia, že tanier cestovín je zdraviu prospešný. Napriek tomu táto potravina zaznamenala na trhu mierny pokles. Hoci predaj cestovín v hodnote rástol, objem predaných výrobkov je v medziročnom porovnaní nižší. Výrobcovia si všimli stúpajúci záujem o ryžové cestoviny, no predaj ryže je tiež v červených číslach. Podobne sa na trhu vodilo aj strukovinám.
Cestoviny nakupuje aspoň raz za rok 95 % opýtaných a viac ako tretina slovenských spotrebiteľov si ich dopraje aspoň raz do týždňa, pričom jedna pätina ešte častejšie, uvádza agentúra Median. Iba 1,5 % priznalo že ich nekonzumujú vôbec. Podľa údajov Združenia cestovinárskeho a cukrovinkárskeho priemyslu, ako aj Medzinárodnej organizácie cestovín, sa za ostatných 20 rokov produkcia cestovín vo svete zvýšila takmer o 57 % z 9,1 na 14,3 milióna ton. Lídrom trhu v oblasti produkcie aj konzumácie cestovín je, pochopiteľne, Taliansko. Na Slovensku je ale trend konzumácie tejto potraviny, rovnako ako ryže a strukovín, už menej pozitívny.
Výrobcovia cestovín flexibilne reagujú na vývoj trhu
„V kategórií cestovín sa na slovenskom maloobchodnom trhu predalo od novembra roku 2016 do októbra minulého roka za viac ako 46,1 milióna eur, čo je o 1,6 percenta viac ako v predchádzajúcom období. V objeme však predaj cestovín klesol, a to o jedno percento,” hovorí Lucie Vrbská, konzultantka spoločnosti Nielsen. Nielsen uvádza, že na predaji cestovín podľa hodnoty predaja sa najviac podieľalo týchto päť výrobcov (v abecednom poradí, bez privátnych značiek): Erce, Europasta SE, Július Šuvert Fritex, Mlynsko-pekárensky a cestovinársky kombinát a Panzani.
David Vojáček, obchodný riaditeľ spoločnosti Japavo, potvrdzuje klesajúci záujem o klasické bezvaječné a vaječné cestoviny. Zaznamenal aj menší dopyt po privátnych značkách. „Naopak narastá nám predaj kvalitnejších semolínových cestovín a špeciálnych cestovín,“ upozorňuje a dodáva: „Naša firma zareagovala na vývoj na trhu nákupom úplne novej veľkokapacitnej výrobnej technológie, s ktorou sa budeme zameriavať práve na výrobu kvalitnejších semolínových cestovín.“ Nová výrobná technológia im umožní vyrábať kvalitnejšie a efektívnejšie a vďaka investícii viac ako 80 mil. Kč chcú zákazníkom ponúknuť aj ďalšie druhy cestovín, ktoré v súčasnosti v portfóliu nemajú.
Cestovinám ako takým, samozrejme, patrí veľmi silná pozícia v predajniach všetkých formátov nielen na modernom trhu, ale aj v tradičnom obchode. Jaroslav Tobiáš, riaditeľ spoločnosti Ideál Slovakia, je presvedčený, že ponuka cestovín na našom trhu je veľmi široká a nikde v okolitých krajinách nie je toľko značiek a dodávateľov. „Tí, čo sa nedostanú do medzinárodných sietí, presvedčia slovenského tradičného obchodníka a ten má potom úplne iný sortiment a ponuku, ako je v supermarketoch a hypermarketoch.“ Potom sa stáva, že významná, tradičná značka cestovín má veľký nárast na modernom trhu a na tradičnom jej predaj klesá. „Alebo je ponuka cestovín známej značky v slovenskom obchode v super akciovej cene, ale je fyzicky nedosiahnuteľná v regáli,” upozorňuje Jaroslav Tobiáš na chyby, ktoré sa dajú často pozorovať v menších predajniach.
Pokles predaja ryže brzdil záujem o kvalitnejšie produkty
Ryža je na Slovensku stále veľmi obľúbená príloha a nakupuje ju takmer 30 % slovenských konzumentov, najčastejšie 2 až 3-krát do týždňa, uvádza prieskum agentúry Median. Táto kategória, predstavujúca hodnotu predaja vo výške 23,2 mil. eur, zaznamenala za ostatných 12 mesiacov pokles hodnoty predaja o 5,1 %. „Darilo sa jej teda podobne ako cestovinám a v objeme poklesol jej predaj o 1,1 percenta,” približuje Lucie Vrbská, konzultantka spoločnosti Nielsen. Podľa nej pokles brzdili rastúce segmenty, ako sú jazmínová ryža, ryža basmati a ryža arborio. Oproti vývoju ceny v kategórii strukovín sa pri ryži znížila cenová hladina o 4,1 %.
Od typickej slovenskej kuchyne sa aj naši spotrebitelia pomaly presúvajú k ľahšej, zdravej strave a jednou z možností voľby je ázijská kuchyňa. Potvrdzuje to aj stúpajúci záujem o naturálnu a basmati ryžu či tenké ryžové rezance do polievky ako náhrada pšeničných. Na dopyt po stále obľúbenejšej japonskej kuchyni reagovala aj spoločnosť F.W. Tandoori, keď na trh uviedla dva druhy japonských rezancov: Ramen a Udongrezance. „Rezance sú už predvarené a ich príprava je teda veľmi rýchla,” hovorí Adriana Matýsková, obchodná zástupkyňa tejto firmy. Rastúci trend v spotrebe ázijských potravín, najmä pokiaľ ide o ingrediencie na suši, thajské a vietnamské jedlá zaznamenali aj v e-shope ponúkajúcom ázijské potraviny. „Držíme sa konceptu ´jedlo ako liek´ a ponúkame ľuďom kvalitné značky, naturálne a bezlepkové produkty, výrobky bez glutamanu sodného či produkty pochádzajúce z nemodifikovaných zdrojov,” vysvetľuje Nguyen Thanh Cuong z e-shopu Foodland.sk.
Bude sa dariť bio a funkčným variantom
Keďže konzumentov v radoch celiatikov, alergikov aj ľudí s intoleranciami pribúda, rozširuje sa aj ponuka špeciálnych potravín. Slovenské cestoviny ocenili na prestížnom potravinárskom veľtrhu Gulfood v Dubaji, a to konkrétne produkt organických proteínových cestovín, ktorý bol hodnotený ako inovatívny a telu prospešný výrobok. Spoločnosť Max Sport ho uviedla na trh pred dvomi rokmi a výnimočnosť ich cestovín spočíva v tom, že sú bezlepkové a bio. „So 42-percentným podielom rastlinných proteínov sú prvým produktom svojho druhu na trhu vyrobeným iba zo strukovína vody,” vysvetľuje Róbert Palka, komerčný riaditeľ spoločnosti Max Sport. „Pritom dokážu fungovať ako plnohodnotná náhrada klasických cestovín,” dodáva.
Aj o strukoviny sa v ostatnom čase prejavil menší záujem na slovenskom maloobchodnom trhu. V období od 11/16 do 10/17 tvoril ich predaj v hodnote 7,8 mil. eur, no v medziročnom porovnaní poklesla kategória strukovín o 0,6 % v hodnote a o 5,3% v objeme predaja. „Cenová hladina vzrástla o päť percent, a to najmä z dôvodu rastu cien bielej fazule a šošovice,“ spresňuje Lucie Vrbská. Najviac sa na trhu darilo hnedej šošovici, ktorá predstavuje 31,3 % objemu a 31,3 % hodnoty predajov kategórie. Druhý najvýznamnejší segment – biela fazuľa klesá v hodnote (-5,3 %), aj v objeme predaja (-7,4 %).V rámci tejto kategórie sú v relatívnom vyjadrení rastu predaného objemu najrýchlejšie rastúcimi segmentmi čierna šošovica, maslová a čierna fazuľa.
Najčastejšie sa nakupuje v akciových cenách
Podľa výrobcov sa pri cestovinách a najmä nových produktoch osvedčila podpora predaja formou ochutnávok. Ak sú pripravené al dente, konzumenti to určite ocenia. V budúcnosti sa očakáva, že s narastajúcim ekonomických štandardom a kúpyschopnosťou obyvateľstva sa budú spotrebitelia zameriavať na kvalitnejšie a drahšie výrobky aj v tejto oblasti. Zatiaľ však zostáva pravidlom, že až príliš prihliadajú na výhodnú cenu. „Najväčší nárast predaja je stále v akciách a vidno, že množstvo zákazníkov nakupuje práve podľa akcií, lebo sa to ihneď odrazí na zvýšenom predaji,“ vysvetľuje David Vojáček. V susednom Česku zaznamenali aj veľký rozvoj v e-commerce, kde zákazníci nakupujú čoraz viac cez internet aj potraviny. Dá sa teda predpokladať, že tento trend bude onedlho zahŕňať aj slovenskú klientelu.
Z praxe:
„Podiel ryže, cestovín a strukovín by v budúcnosti mohol rásť.“
Veľkú službu v tomto ohľade robia školské jedálne, ktoré musia dodržiavať zdravý jedálny lístok a obmedzovať kalorické jedlá. To znamená, že do potravinového koša zaraďujú viac ryže a strukovín, často na úkor knedlí a sladkostí.
Adriana Matýsková, obchodná zástupkyňa, F.W. Tandoori
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 1 – 2 /2018.