
Nespochybniteľným trendom v oblasti čistiacich prostriedkov je snaha o dosiahnutie maximálnej efektivity a zjednodušenie používania pomôcok na čistenie a upratovanie. Ľudia majú čoraz menej času nielen na upratovanie domácnosti, a preto sa im výrobcovia snažia ponúkať stále rýchlejšie riešenia. Čím viac sa čistenie a upratovanie zjednoduší, tým viac času získajú pre seba a svoju rodinu.
Spotreba čistiacich prostriedkov a prípravkov na upratovanie na slovenskom trhu rastie. V uplynulom roku dosiahol predaj čistiacich prostriedkov viac ako 240 miliónov eur. „V porovnaní s minulým rokom vzrástol predaj o 5 percent a keď sa pozrieme na rok 2015, dokonca o 9,5 percenta v predanej hodnote,“ približuje Karolína Vondráčková, konzultantka spoločnosti Nielsen. Najväčší nárast zaznamenali v segmente čistiacich prostriedkov na rúry (+44 %), univerzálne čistiace prostriedky rástli o 13 % a predaj čističov na podlahy sa zvýšil o 12 %. Naopak, badateľne menší záujem sa prejavil pri leštiacich čističoch určených na podlahy, ktoré medziročne klesli o 15 %.
Čističe sa predávajú v zľave
Podľa prieskumu spoločnosti Retail Zoom je v kategórii čističov najväčší záujem o čistiace prostriedky určené do WC, ktoré tvoria až 45 % predajov v hodnote a táto kategória je zároveň najviac promovanou v rámci čistiacich prostriedkov do domácnosti. Viac ako polovica predajov WC čističov v kusoch bola realizovaná cez cenové zľavy. „Ďalším významným segmentom sú viacúčelové čistiace prostriedky, ktoré tvoria 31 percent predajov a zaznamenali 12-percentný medziročný nárast,“ informuje Viviana Kučerová, konzultantka spoločnosti Retail Zoom.
Jednoduchý WC blok umiestnený do nádržky na vodu z trhu mizne. Nahradili ho závesné košíky, prípadne WC gély, ktoré si spotrebiteľ priamo dávkuje do toaletnej misy. Spoločnosť Retail Zoom ale zaznamenala v segmente WC čističov a blokov pokles, na ktorom sa podieľali všetky hlavné značky. „Najpredávanejšou značkou je Bref, ktorá v sledovanom období dosiahla hodnotový podiel 62 percent, ale predaje tejto značky medziročne poklesli o pol percenta,“ spresňuje Viviana Kučerová. Na druhom mieste je Domestos, ktorý zaznamenal medziročný výrazný pokles, a to o 19 %. Najviac promovanou značkou v sledovanom období bol Duck Toilet. Spoločnosť Henkel aktuálne v tomto segmente prichádza na trh s úplne novým radom Bref 10x Effect s technológiou Color Indicator. „Vďaka nej gél pod vodnou hladinou zmení farbu, len čo začne proces čistenia. Je to náš najsilnejší WC čistič bojujúci aj proti najodolnejším nečistotám, akými sú napríklad hrdza či vodný kameň,“ vysvetľuje Petr Bezányi, marketingový manažér Laundry & Home Care spoločnosti Henkel.
Najpredávanejšími značkami v segmente viacúčelových čistiacich prostriedkov sú: Savo, Cif a Domestos, všetky s hodnotovým podielom 12 %, informuje prieskum spoločnosti Retail Zoom. Nasleduje Ajax a Sanytol s jedenásťpercentným podielom. Petr Bezányi je presvedčený, že Slováci si potrpia na kvalitu. Vyberajú si prostriedky, ktoré splnia ich očakávania, najmä čo sa týka čistoty a vône a zároveň vítajú, ak je prostriedok univerzálny. Prekvapujúco, v kategórii čističov sú Slováci veľmi otvorení novinkám. „Naši zákazníci pozitívne prijímajú novinky a limitované edície. Pri uvádzaní nových produktov na slovenský trh vždy očakávame lepší predaj v porovnaní s inými krajinami,“ zdôrazňuje zaujímavý fakt.
Čapovaná drogéria je ekologickejšia
Na nákup čistiacej drogérie si zákazníci vyberajú vo viac ako polovici prípadov hypermarkety alebo supermarkety, vychádza z prieskumu spoločnosti Nielsen. Niektorí výrobcovia by privítali, keby sa zo strany spotrebiteľov zvýšil záujem o čapovanú drogériu, pretože ide o ekologický variant, ktorým by sa ušetrili náklady na obaly, dopravu a teda by sa znižovali aj emisie. Zatiaľ sa na trhu neujal ani kapsulový predaj koncentrátov či už na umývanie riadu, alebo špeciálnych a univerzálnych čističov. Ich použite je pritom veľmi jednoduché, kapsula sa umiestni do fľašky, doleje vodou a rozpustí.
„Umiestnenie a podpora produktov v predajni je veľmi dôležitá,“ upozorňuje Petr Bezányi. A ani menší obchodníci by na to určite nemali zabúdať. Súčasný spotrebiteľ podľa neho veľmi dobre reaguje na prehľadné a viditeľné vystavenie v regáli, ktoré mu ušetrí čas pri výbere správneho produktu. „Vyšším tržbám vždy pomôže aj dodatočné vystavenie v predajni v rámci akčnej zóny alebo priamo pri pokladni,“ dodáva. Rovnako dôležitá je dôkladná edukácia predavača, ktorý by mal poznať benefity produktu a zákazníkovi ich zodpovedne vysvetliť. Martina Jirovcová, marketingová manažérka spoločnosti Leifheit CZ, doplňuje: „Veľké množstvo produktov je potrebné popísať a vyskúšať. Zákazníci sa občas obávajú, či budú vedieť ako s produktom zaobchádzať a či vôbec funguje.“ Výrobcovia očakávajú, že v budúcnosti sa posilní aj predaj elektrických pomocníkov na upratovanie.
V kategórii čistiacich prostriedkov siahajú nakupujúci aj po privátnych značkách, ktoré ponúka väčšina reťazcov. Rast čistiacich prostriedkov zaznamenali aj v sieti predajní dm drogerie markt, kde dominuje predajvlastnej značky, ktorá tvorí viac ako 35 % predajov. „To svedčí, že zákazníci naďalej vyhľadávajú účinné čistiace prostriedky za výhodnú cenu,“ myslí si sortimentná manažérka Mária Šimonovičová. Stále väčšej obľube sa u nich tešia ekologické čistiace prostriedky, ktoré za ostatný rok narástli o štvrtinu a veľký záujem zaznamenali aj pri dezinfekčných čističoch. V dm drogerie markt je pomer univerzálnych a špeciálnych čistiacich prostriedkov vyrovnaný, no univerzálne čističe rástli rýchlejšie ako špeciálne. „V našich predajniach sú najobľúbenejšou formou tekuté čističe. Stále viac zákazníkov využíva aj univerzálne utierky na každodennú údržbu domácnosti,“ dodáva Mária Šimonovičová.
Mikroutierky sa dostávajú do popredia
V oblasti pomocníkov upratovania, teda čistiacich pomôcok, sa na svetovom trhu objavila novinka, ktorou je super mop set. Hovorí sa o ňom ako o najpohodlnejšom systéme na umývanie podláh, aký vôbec existuje, lebo dokáže odstrániť špinu, vlasy aj chlpy. „Žiadny konkurenčný výrobok neodstráni všetky nečistoty. Mopy sa väčšinou len prepláchnu vo vedre a odstredí sa voda, ale nemajú mechanizmus na vypranie mopu,“ vysvetľuje Daniela Kunášová z portálu supermop.sk. Aj Mop Vileda Ultramax prešiel mnohými vylepšeniami. Podľa Jiřího Krechlera, trade marketing manažéra spoločnosti Freudenberg Home and Cleaning Solutions, je najviditeľnejšou zmenou zdokonalený žmýkací kôš, ktorý mop efektívne vyžmýka. „Má vylepšený umývací návlek mopu a výhodou je aj prispôsobiteľná dĺžka teleskopickej tyče,“ vymenúva ďalšie prednosti.
Čoraz obľúbenejšie sú mikroutierky, ktoré nahradili pravé či umelé jelenice a iné materiály. Jiří Krechler je presvedčený, že v kategórii handričiek, špongií a rukavíc je pozorovateľný rast privátnych značiek hlavne na úkor produktov a značiek, ktoré sa so svojimi cenami a kvalitou privátnym značkám približujú. „Kvalitnejšie produkty s pridanou hodnotou však aj napriek tomu rastú a pomáhajú zvyšovať hodnotu kategórií. Príkladom môže byť naša handrička z mikrovlákien Actifibre s technológiou aktívnej absorpcie, ktorá si veľmi rýchlo našla svojich spotrebiteľov,“ dopĺňa.
Z praxe:
„Spotrebitelia ocenili výhody mikrovlákna.“
V minulých rokoch nedostávali handričky z mikrovlákna príliš veľa priestoru kvôli vyššej cene, avšak postupom času spotrebitelia zistili, že výhody tohto materiálu výrazne prevyšujú na prvý pohľad vyššiu cenu. Ide o trvanlivosť, schopnosť odstraňovať nečistoty, často bez potreby použitia chemických prostriedkov na dosiahnutie dokonalého výsledku upratovania pri menšej časovej náročnosti.
Jiří Krechler, trade marketing manažér,Freudenberg Home and Cleaning Solutions
Podiel v hodnote predaja čistiacich prostriedkov podľa použitia
(vo vybraných drogériách Teta, dm a 101 drogerie)
WC čističe 45 %
Viacúčelové 31 %
Do kúpeľne 10 %
Na potrubie 8 %
Na podlahu 3 %
Do kuchyne 3 %
Zdroj: Retail Zoom, 01/17 – 11/17
Najpredávanejšie značky WC čističov a blokov
(vo vybraných drogériách Teta, dm a 101 drogerie)
Bref 62 %
Domestos 12 %
Duck Toilet 7 %
Savo 2 %
Fixinela 1 %
Ostatné 16 %
Zdroj: Retail Zoom, 01/17 – 11/17
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2018.