logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...
  • Packeta spustila službu, vďaka ktorej budú zákazníci vedieť presný čas doručenia zásielky....

Trendy v retaile 2018: S požadovanou vyššou kvalitou a pohodlím porastie význam technológií

22. februára 2018
Správy 0
3091
Trendy v retaile 2018: S požadovanou vyššou kvalitou a pohodlím porastie význam technológií

Na jednej strane môže obchodníkov tešiť, že nezamestnanosť klesá, mzdy rastú a spotrebitelia sú ochotní míňať. Na druhej strane ale sami zápasia s nedostatkom pracovnej sily a náročnejšími požiadavkami zákazníkov. Už dávno to nie je iba o najnižšej cene. Obchod musí ponúkať spotrebiteľom kvalitu a pohodlie, vrátane najnovších technológií.

Nedostatok pracovnej sily, modernizácia obchodnej siete, vylepšenie ponuky sortimentu idigitálne služby. Aj toto sú výzvy, ktoré budú stáť tento rok pred obchodníkmi na Slovensku. Pozrite si ich prehľad očami obchodníkov.

Bez zamestnancov to proste nepôjde

Keď Coop Jednota Trnava na začiatku roka zrušila nedeľný predaj vo svojich 25 prevádzkach, predseda predstavenstva Bohuslav Uváčik to v stanovisku na Facebooku odôvodnil aj nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Nájsť a udržať si kvalitného zamestnanca je momentálne jedna z najväčších výziev, pred akými obchodníci stoja. Viacerí z nich už spustili projekty duálneho vzdelávania, snažia sa prilákať pracovníkov vyššími platmi i rôznymi výhodami. „Za posledné dva roky sme zvýšili kolegom mzdy o osemnásť percent a aj v tomto roku budeme poskytovať atraktívne benefity pre zamestnancov. Do ich profesijného rastu investujeme prostredníctvom školení a tréningov a snažíme sa, aby v pracovnom pomere zotrvali aj s ohľadom na stabilitu a atmosféru v pracovných tímoch v obchodoch,“ vysvetľuje Lucia Poláčeková, PR manažérka spoločnosti Tesco Stores SR.

Hľadanie ľudí označili za problém mnohí oslovení obchodníci. „Najviac nás trápi nedostatok pracovnej sily a tiež profesionalita personálu, preto pre našich zamestnancov v tomto smere pripravujeme intenzívne školenia. Jednak, aby sa mohli profesionálne rozvíjať, jednak, aby mali možnosť interne rásť pri pripravovanej expanzii,“ hovorí konateľ spoločnosti Delia potraviny Jozef Berko. Reťazec chce totiž v tomto roku otvoriť 15 nových predajní.

Predajne budú nové i krajšie

Ak chcú reťazce expandovať, kvalitní pracovníci sú nevyhnutnosťou. A slovenské reťazce chuť rásť rozhodne majú. Sieť maloobchodu sa u nás nestále zhusťuje. Na konci roka 2016 bolo podľa Štatistického úradu SR na Slovensku vyše 14-tisíc maloobchodných jednotiek s viac ako 20 zamestnancami. To je nárast o viac ako tisíc prevádzok oproti záveru roka 2015. Otvárať nové a redizajnovať súčasné predajne majú obchodníci v pláne aj v tomto roku.

Spoločnosť Terno pripravuje dokonca nový koncept s názvom Kraj. Má ísť o spojenie bežných potravín s výrobkami od regionálnych producentov a širokého sortimentu zdravej výživy. „Už koncom prvého štvrťroka sa môžu zákazníci tešiť na prvý supermarket v Devínskej Novej Vsi v Bratislave. O pár týždňov neskôr otvoríme druhú predajňu supermarketového formátu v novej Petržalskej tržnici na Bratskej ulici. Následne sa pustíme do pilotnej prevádzky Kraj v segmente convenience. Popri remodelingu budeme tento rok otvárať aj nové predajne,“ informuje marketingová a PR riaditeľka Anna Buzinkay. Zároveň dopĺňa, že súbežne pracujú aj na vylepšení značkyTerno. Redizajn tak čaká desiatky predajní.

Mohutnú rekonštrukciu obchodov odštartoval vlani aj sieť Kaufland. Pokračovať v nej chce aj ďalej. „Hlavnou myšlienkou inovácií je skvalitnenie nákupu našich zákazníkov, zvýšenie praktickosti pri ich nákupe, väčší nákupný priestor, ale aj lepšia a efektívnejšia orientácia na predajni. Rozšírili sme oddelenie ovocia a zeleniny, odstránili stredovú uličku, pridávame pulty s mäsom a samoobslužné predajne,“ vymenúva novinky na predajnej ploche hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovenská republika Lucia Langová.

Platím, ale nie za hocičo

Vynovené prevádzky sú jedným z nástrojov, ako pod svoju strechu nalákať zákazníkov. Do popredia sa dostáva zážitok z nakupovania a pohodlie spotrebiteľov. Kúpna sila síce rastie, ale ochota zákazníkov míňať ide ruka v ruke aj s vyššími nárokmi. Nakupujúci tak za svoje peniaze požadujú aj vyššiu kvalitu. Ich preferencie sú náročnejšie i v tom, čo si do nákupného košíka položia. Obchodníci v snahe vyhovieť ich požiadavkám revidujú a zlepšujú sortiment. Výrobky od domácich či regionálnych výrobcov zaraďujú do svojej ponuky aj reťazce, pre ktoré to nebolo doposiaľ prioritou. Na najvyššom stupni však stojí požiadavka čerstvosti.

„Zákazník kladie čoraz väčší dôraz na čerstvosť a kvalitu v porovnaní s cenou, pričom uprednostňuje menšie, no častejšie nákupy,“ hovorí Vladimír Jusko, vedúci ekonomického oddelenie spoločnosti GVP, ktorá sa tomuto trendu tiež prispôsobuje. „Teší nás narastajúci záujem o čerstvé mäso a výrobky z našej mäsovýroby Naša domáca chuť, preto ju v tomto roku posilníme. V sídle firmy aktuálne prebieha rozsiahla výstavba – rozšírenie skladových priestorov a výstavba nového expedičného skladu mäsa.“

Vyskladať sortiment podľa očakávaní zákazníkov sa snaží aj reťazec Lidl. „Chceme im ponúknuť všetko, čo potrebujú pre svoj každodenný život. Budeme rozširovať ponuku produktov pre mladé rodiny, pričom rozširujeme a rebrandujeme ponuku potravinových i nepotravinových výrobkov pre najmenších pod našou privátnou značkou Lupilu,“ vysvetľuje hovorca spoločnosti Lidl Slovenská republika Tomáš Bezák.

Digitalizácie budú vládnuť všetkým a všade

Predajne už nie sú iba miestom nákupu, ale aj miestom zážitku. Zákazníci chcú čas, ktorý v nich strávia, využiť efektívne. To stavia obchodníkov pred výzvu, ako správne využiť technológie, ktoré sa v maloobchode núkajú. „Už nejaký ten rok je tu trend digitalizácie, ktorý i u nás preniká do všetkých oblastí a určite bude jedným z hlavných trendov, ktoré nasledujeme i v tomto roku. Či už hovoríme o rozšírenom servise pre zákazníkov vo forme on-line nakupovania a komunikácie alebo vo forme grátis wifi v našich predajniach pre zákazníka, respektíve optimalizácie interných pracovných procesov,“ uvádza rezortná vedúca nákupu a marketingu spoločnosti dm drogerie markt Jana Poláčková. Sieť sa momentálne pripravuje na spustenie e-shopu na Slovensku.

Kamenný a on-line predaj pritom musí byť prepojený, aby zákazníci nemali pocit, že ide o dve rozdielne predajne. Synergie, ktoré sa dajú ich spojením dosiahnuť, sú veľké.„V tomto roku plánujeme pokračovať v doterajšej stratégii pevnejšieho prepojenia internetového a kamenného sveta našej siete. V predajniach  budeme ďalej rozširovať a optimalizovať pracoviská pre osobné vyzdvihnutie zásielok a pre vybavovanie rezervácií. Budeme ďalej rozširovať funkcionalitu e-shopu a rozširovať naše služby,“ uzatvára marketingový manažér spoločnosti Nay František Vámošia dodáva, že chcú posunúť komfort, rýchlosť a kvalitu vybavenia zákazníckych objednávok ďalej.

 

Názor odborníka:

„Snahu o dobrý štandard bude komplikovať nedostatok zamestnancov.“

V tomto roku bude maloobchod na Slovensku stáť pred troma veľkými výzvami. Prvou je súperenie obchodu v poskytovaných predajných službách. Súčasný tlak na zákaz nedeľného predaja, diskusie o povinnosti separácie plastových obalov, zrýchlenie pohybu kupujúcich v pokladničných zónach, vysporiadanie sa klasického obchodu s tlakom e-commerce a ďalšie prinesú výzvy, v ktorých sa nadnárodné obchodné reťazce vďaka aplikácii svojich osvedčených know-how budú razantne posúvať lepšie ako domáci obchodníci.

Druhou výzvou je zabezpečenie kvality ľudských zdrojov, myslím tým zamestnancov, ktoré napriek jemne rastúcim mzdám, blížiacim sa k priemerným hodnotám v hospodárstve, budú angažovane dynamizovať svoju prácu v predajnom priestore. Snahu o dobrý štandard bude sčasti komplikovať nedostatok zamestnancov a nutnosť v blízkej budúcnosti zamestnávať importovaný personál zo zahraničia.Tretia výzva smeruje k domácemu obchodu, aby lepšie znižoval marketingové i technologické rozdiely, ktoré sú v nadnárodnom obchode dominantnejšie. Veľkosť ponúkaného sortimentu, jeho kvalita i čerstvosť bude zárukou, že i väčšie formáty domáceho obchodu budú schopné konfrontácie s konkurenciou.

Ľubomír Drahovský, analytik obchodu, TERNO – agentúra pre prieskum trhu

 

Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk

Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2018.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera