
Na jednej strane môže obchodníkov tešiť, že nezamestnanosť klesá, mzdy rastú a spotrebitelia sú ochotní míňať. Na druhej strane ale sami zápasia s nedostatkom pracovnej sily a náročnejšími požiadavkami zákazníkov. Už dávno to nie je iba o najnižšej cene. Obchod musí ponúkať spotrebiteľom kvalitu a pohodlie, vrátane najnovších technológií.
Nedostatok pracovnej sily, modernizácia obchodnej siete, vylepšenie ponuky sortimentu idigitálne služby. Aj toto sú výzvy, ktoré budú stáť tento rok pred obchodníkmi na Slovensku. Pozrite si ich prehľad očami obchodníkov.
Bez zamestnancov to proste nepôjde
Keď Coop Jednota Trnava na začiatku roka zrušila nedeľný predaj vo svojich 25 prevádzkach, predseda predstavenstva Bohuslav Uváčik to v stanovisku na Facebooku odôvodnil aj nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Nájsť a udržať si kvalitného zamestnanca je momentálne jedna z najväčších výziev, pred akými obchodníci stoja. Viacerí z nich už spustili projekty duálneho vzdelávania, snažia sa prilákať pracovníkov vyššími platmi i rôznymi výhodami. „Za posledné dva roky sme zvýšili kolegom mzdy o osemnásť percent a aj v tomto roku budeme poskytovať atraktívne benefity pre zamestnancov. Do ich profesijného rastu investujeme prostredníctvom školení a tréningov a snažíme sa, aby v pracovnom pomere zotrvali aj s ohľadom na stabilitu a atmosféru v pracovných tímoch v obchodoch,“ vysvetľuje Lucia Poláčeková, PR manažérka spoločnosti Tesco Stores SR.
Hľadanie ľudí označili za problém mnohí oslovení obchodníci. „Najviac nás trápi nedostatok pracovnej sily a tiež profesionalita personálu, preto pre našich zamestnancov v tomto smere pripravujeme intenzívne školenia. Jednak, aby sa mohli profesionálne rozvíjať, jednak, aby mali možnosť interne rásť pri pripravovanej expanzii,“ hovorí konateľ spoločnosti Delia potraviny Jozef Berko. Reťazec chce totiž v tomto roku otvoriť 15 nových predajní.
Predajne budú nové i krajšie
Ak chcú reťazce expandovať, kvalitní pracovníci sú nevyhnutnosťou. A slovenské reťazce chuť rásť rozhodne majú. Sieť maloobchodu sa u nás nestále zhusťuje. Na konci roka 2016 bolo podľa Štatistického úradu SR na Slovensku vyše 14-tisíc maloobchodných jednotiek s viac ako 20 zamestnancami. To je nárast o viac ako tisíc prevádzok oproti záveru roka 2015. Otvárať nové a redizajnovať súčasné predajne majú obchodníci v pláne aj v tomto roku.
Spoločnosť Terno pripravuje dokonca nový koncept s názvom Kraj. Má ísť o spojenie bežných potravín s výrobkami od regionálnych producentov a širokého sortimentu zdravej výživy. „Už koncom prvého štvrťroka sa môžu zákazníci tešiť na prvý supermarket v Devínskej Novej Vsi v Bratislave. O pár týždňov neskôr otvoríme druhú predajňu supermarketového formátu v novej Petržalskej tržnici na Bratskej ulici. Následne sa pustíme do pilotnej prevádzky Kraj v segmente convenience. Popri remodelingu budeme tento rok otvárať aj nové predajne,“ informuje marketingová a PR riaditeľka Anna Buzinkay. Zároveň dopĺňa, že súbežne pracujú aj na vylepšení značkyTerno. Redizajn tak čaká desiatky predajní.
Mohutnú rekonštrukciu obchodov odštartoval vlani aj sieť Kaufland. Pokračovať v nej chce aj ďalej. „Hlavnou myšlienkou inovácií je skvalitnenie nákupu našich zákazníkov, zvýšenie praktickosti pri ich nákupe, väčší nákupný priestor, ale aj lepšia a efektívnejšia orientácia na predajni. Rozšírili sme oddelenie ovocia a zeleniny, odstránili stredovú uličku, pridávame pulty s mäsom a samoobslužné predajne,“ vymenúva novinky na predajnej ploche hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovenská republika Lucia Langová.
Platím, ale nie za hocičo
Vynovené prevádzky sú jedným z nástrojov, ako pod svoju strechu nalákať zákazníkov. Do popredia sa dostáva zážitok z nakupovania a pohodlie spotrebiteľov. Kúpna sila síce rastie, ale ochota zákazníkov míňať ide ruka v ruke aj s vyššími nárokmi. Nakupujúci tak za svoje peniaze požadujú aj vyššiu kvalitu. Ich preferencie sú náročnejšie i v tom, čo si do nákupného košíka položia. Obchodníci v snahe vyhovieť ich požiadavkám revidujú a zlepšujú sortiment. Výrobky od domácich či regionálnych výrobcov zaraďujú do svojej ponuky aj reťazce, pre ktoré to nebolo doposiaľ prioritou. Na najvyššom stupni však stojí požiadavka čerstvosti.
„Zákazník kladie čoraz väčší dôraz na čerstvosť a kvalitu v porovnaní s cenou, pričom uprednostňuje menšie, no častejšie nákupy,“ hovorí Vladimír Jusko, vedúci ekonomického oddelenie spoločnosti GVP, ktorá sa tomuto trendu tiež prispôsobuje. „Teší nás narastajúci záujem o čerstvé mäso a výrobky z našej mäsovýroby Naša domáca chuť, preto ju v tomto roku posilníme. V sídle firmy aktuálne prebieha rozsiahla výstavba – rozšírenie skladových priestorov a výstavba nového expedičného skladu mäsa.“
Vyskladať sortiment podľa očakávaní zákazníkov sa snaží aj reťazec Lidl. „Chceme im ponúknuť všetko, čo potrebujú pre svoj každodenný život. Budeme rozširovať ponuku produktov pre mladé rodiny, pričom rozširujeme a rebrandujeme ponuku potravinových i nepotravinových výrobkov pre najmenších pod našou privátnou značkou Lupilu,“ vysvetľuje hovorca spoločnosti Lidl Slovenská republika Tomáš Bezák.
Digitalizácie budú vládnuť všetkým a všade
Predajne už nie sú iba miestom nákupu, ale aj miestom zážitku. Zákazníci chcú čas, ktorý v nich strávia, využiť efektívne. To stavia obchodníkov pred výzvu, ako správne využiť technológie, ktoré sa v maloobchode núkajú. „Už nejaký ten rok je tu trend digitalizácie, ktorý i u nás preniká do všetkých oblastí a určite bude jedným z hlavných trendov, ktoré nasledujeme i v tomto roku. Či už hovoríme o rozšírenom servise pre zákazníkov vo forme on-line nakupovania a komunikácie alebo vo forme grátis wifi v našich predajniach pre zákazníka, respektíve optimalizácie interných pracovných procesov,“ uvádza rezortná vedúca nákupu a marketingu spoločnosti dm drogerie markt Jana Poláčková. Sieť sa momentálne pripravuje na spustenie e-shopu na Slovensku.
Kamenný a on-line predaj pritom musí byť prepojený, aby zákazníci nemali pocit, že ide o dve rozdielne predajne. Synergie, ktoré sa dajú ich spojením dosiahnuť, sú veľké.„V tomto roku plánujeme pokračovať v doterajšej stratégii pevnejšieho prepojenia internetového a kamenného sveta našej siete. V predajniach budeme ďalej rozširovať a optimalizovať pracoviská pre osobné vyzdvihnutie zásielok a pre vybavovanie rezervácií. Budeme ďalej rozširovať funkcionalitu e-shopu a rozširovať naše služby,“ uzatvára marketingový manažér spoločnosti Nay František Vámošia dodáva, že chcú posunúť komfort, rýchlosť a kvalitu vybavenia zákazníckych objednávok ďalej.
Názor odborníka:
„Snahu o dobrý štandard bude komplikovať nedostatok zamestnancov.“
V tomto roku bude maloobchod na Slovensku stáť pred troma veľkými výzvami. Prvou je súperenie obchodu v poskytovaných predajných službách. Súčasný tlak na zákaz nedeľného predaja, diskusie o povinnosti separácie plastových obalov, zrýchlenie pohybu kupujúcich v pokladničných zónach, vysporiadanie sa klasického obchodu s tlakom e-commerce a ďalšie prinesú výzvy, v ktorých sa nadnárodné obchodné reťazce vďaka aplikácii svojich osvedčených know-how budú razantne posúvať lepšie ako domáci obchodníci.
Druhou výzvou je zabezpečenie kvality ľudských zdrojov, myslím tým zamestnancov, ktoré napriek jemne rastúcim mzdám, blížiacim sa k priemerným hodnotám v hospodárstve, budú angažovane dynamizovať svoju prácu v predajnom priestore. Snahu o dobrý štandard bude sčasti komplikovať nedostatok zamestnancov a nutnosť v blízkej budúcnosti zamestnávať importovaný personál zo zahraničia.Tretia výzva smeruje k domácemu obchodu, aby lepšie znižoval marketingové i technologické rozdiely, ktoré sú v nadnárodnom obchode dominantnejšie. Veľkosť ponúkaného sortimentu, jeho kvalita i čerstvosť bude zárukou, že i väčšie formáty domáceho obchodu budú schopné konfrontácie s konkurenciou.
Ľubomír Drahovský, analytik obchodu, TERNO – agentúra pre prieskum trhu
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2018.