
Privítali by ešte viac technologických noviniek alebo nie? To všetko pomôže odhaliť meranie reakčného času …
Tak ako všetky odvetvia obchodu, aj samotný maloobchod podlieha rôznym zmenám a trendom, ktoré vplývajú nielen na samotných obchodníkov, ale aj na ich zákazníkov. Vďaka moderným technológiám sa mení retail tempom, aké doposiaľ nemá obdoby, čoho sme svedkami pri každodennom nakupovaní. Či sa nám to páči alebo nie, všetky tieto zmeny prebiehajú s ohľadom na rozvoj informačných a komunikačných technológií. Vo všeobecnosti je možné základné maloobchodné trendy rozdeliť do dvoch skupín. V prvej sú trendy inšpirované minulosťou, a preto druhou skupinou sú trendy, ktoré vznikajú a rozvíjajú sa na základe súčasných technologických riešení a predikcie budúceho spotrebiteľského správania. Rýchle, interaktívne a pohodlné nakupovanie so skenerom v ruke, pri ktorom si zákazník ukladá tovar priamo do tašky, všetky podstatné informácie na jednom mieste v prehľadnej mobilnej aplikácii, rýchle samoobslužné pokladne, interaktívne informačné displeje, vždy aktuálne elektronické cenovky, či dokonca monitorovanie a analýza správania sa ľudí počas ich pohybu v kamennom obchode, ako aj detailný rozbor množstva dát z predajne (dolovanie v dátach), od ktorých sa odvíja rozhodovanie obchodníkov.
To je len výber z mnohých momentov, ktoré formujú súčasný moderný maloobchod. Je zrejmé, že v náročnom konkurenčnom prostredí sa maloobchodní predajcovia snažia na jednej strane vnímať a zaujímať sa o zákaznícke potreby a priania a na strane druhej sledovať moderné technologické možnosti a tiež aktivity konkurencie. Okrem samotného poznania potrieb a želaní svojich zákazníkov je pre podnikateľský úspech nevyhnutné zamerať sa aj na to, ako sa títo zákazníci menia v súvislosti so zmenou životného štýlu, ktorý bol okrem iného iniciovaný inteligentnými mobilnými zariadeniami (smartfónmi), prístupom k internetu, prípadne k informáciám a v neposlednom rade fenoménom sociálnych sietí. Nielen mladší, ale aj skôr narodení spotrebitelia chcú všetko rýchlo a ideálne hneď. Keď to nedostanú, strácajú trpezlivosť a odchádzajú ku konkurencii. Zároveň ak nie je technológia jednoduchá na ovládanie, veľmi rýchlo o ňu strácajú záujem. Bez ohľadu na zložitosť a funkčnosť jednotlivých technológii zohrávajú čoraz významnejšiu rolu, no aj napriek tomu nemožno predpokladať, že budú v budúcnosti dôležitejšie ako ľudia a servis, ktorý zákazníkom poskytuje personál. Z prieskumu, ktorý realizovala Katedra marketingu a obchodu FEM SPU v Nitre na vzorke 2 872 respondentov vyplýva, že takmer všetci (97 %) opýtaní majú skúsenosť s novými technológiami. Zaujímavé je sledovanie odpovedí pomocou merania reakčného času. Ide o modernú implicitnú metódu, pomocou ktorej je možné zachytiť podvedomé vnímanie človeka, a teda či to s danou odpoveďou myslí vážne alebo nie. Využitie tejto metódy pri otázke „či celkovo hodnotia nové technológie pozitívne“ naznačuje celkom zaujímavé zistenia. U tých, ktorí odpovedali áno (77,5 %) možno konštatovať na základe merania reakčného času (podvedomého vnímania) vysokú mieru spoľahlivosti, nakoľko 57 % z nich bolo skutočne stotožnených s touto odpoveďou. Opačným príkladom je, že pri odpovediach nie (5,9 %) možno hovoriť o strednej spoľahlivosti, pretože iba 3 % z nich boli skutočne presvedčení svojou odpoveďou. 16,6 % ľudí sa nevedelo vyjadriť vôbec .
Z výsledkov možno konštatovať, že využitím viacerých metód pri pýtaní sa na to isté môžeme dostať viaceré odpovede. Kým na základe klasického prieskumu sa javí, že väčšina ľudí jednoznačne preferuje nové technológie v obchode vysoko pozitívnym hodnotením, pomocou merania rýchlosti ich odpovede špeciálnou aplikáciou zistíme, že len 57 % z nich je s odpoveďou aj reálne stotožnených. Dôvodom je práve fakt, že nie vždy moderná technológia spĺňa očakávania zákazníkov. Príkladom môže byť samoskenovanie nákupov, ktoré je dosť často spojené s negatívnymi reakciami hlavne v počiatočných fázach (najmä pri nebalených tovaroch) a pri náhodných kontrolách, ktoré môžu samotnú dĺžku nákupu ešte predĺžiť.
Za zmienku určite stojí aj otázka, či by ľudia privítali viac obdobných nových technológii, pri ktorej sa väčšina (54,6 %) najmä mladších opýtaných vyjadrila “áno“. Skôr narodení sa v tomto prípade nevedeli vyjadriť alebo označovali odpoveď „nie“ (14,8 %).
Napriek tomu, že technológie majú svoj význam a opodstatnenie priamo na mieste predaja, zlepšujú komfort a rýchlosť nakupovania, musia zároveň slúžiť zákazníkom, čomu by mali byť maximálne prispôsobené z hľadiska jednoduchosti a užívateľskej prispôsobenosti. Rovnako v dobe kedy nakupovanie už nie je len o uskutočňovaní potrieb, ale aj o zážitku, môže byť implementácia nových technológií veľmi nápomocná. Spotrebiteľ však pri tom nesmie cítiť tlak, že mu obchodník chce niečo ihneď predať. Keď sa zákazník bude v obchode cítiť príjemne, rád sa vráti neskôr a kúpi si, čo potrebuje.