logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...
  • Packeta spustila službu, vďaka ktorej budú zákazníci vedieť presný čas doručenia zásielky....

Ako ľudia vnímajú nové technológie?

14. februára 2018
Jakub Berčík 0
2621
Ako ľudia vnímajú nové technológie?

Privítali by ešte viac technologických noviniek alebo nie? To všetko pomôže odhaliť meranie reakčného času …

Tak ako všetky odvetvia obchodu, aj samotný maloobchod podlieha rôznym zmenám a trendom, ktoré vplývajú nielen na samotných obchodníkov, ale aj na ich zákazníkov. Vďaka moderným technológiám sa mení retail tempom, aké doposiaľ nemá obdoby, čoho sme svedkami pri každodennom nakupovaní. Či sa nám to páči alebo nie, všetky tieto zmeny prebiehajú s ohľadom na rozvoj informačných a komunikačných technológií. Vo všeobecnosti je možné základné maloobchodné trendy rozdeliť do dvoch skupín. V prvej sú trendy inšpirované minulosťou, a preto  druhou skupinou sú trendy, ktoré vznikajú a rozvíjajú sa na základe súčasných technologických riešení a  predikcie budúceho spotrebiteľského správania. Rýchle, interaktívne a pohodlné nakupovanie so skenerom v ruke, pri ktorom si zákazník ukladá tovar priamo do tašky, všetky podstatné informácie na jednom mieste v prehľadnej mobilnej aplikácii, rýchle samoobslužné pokladne, interaktívne informačné displeje, vždy aktuálne elektronické cenovky, či dokonca monitorovanie a analýza správania sa ľudí počas ich pohybu v kamennom obchode, ako aj detailný rozbor množstva dát z predajne (dolovanie v dátach), od ktorých sa odvíja rozhodovanie obchodníkov.

To je len výber z  mnohých momentov, ktoré formujú súčasný moderný maloobchod. Je zrejmé, že v náročnom konkurenčnom prostredí sa maloobchodní predajcovia snažia na jednej strane vnímať a zaujímať sa o zákaznícke potreby a priania a na strane druhej sledovať moderné technologické možnosti a tiež aktivity konkurencie. Okrem samotného poznania potrieb a želaní svojich zákazníkov je pre podnikateľský úspech nevyhnutné zamerať sa aj na to, ako sa títo zákazníci menia v súvislosti so zmenou životného štýlu, ktorý bol okrem iného iniciovaný inteligentnými mobilnými zariadeniami (smartfónmi), prístupom k internetu, prípadne k informáciám a v neposlednom rade fenoménom sociálnych sietí. Nielen mladší, ale aj skôr narodení spotrebitelia chcú všetko rýchlo a ideálne hneď. Keď to nedostanú, strácajú trpezlivosť a odchádzajú ku konkurencii. Zároveň ak nie je technológia jednoduchá na ovládanie, veľmi rýchlo o ňu strácajú záujem. Bez ohľadu na zložitosť a funkčnosť jednotlivých technológii zohrávajú čoraz významnejšiu rolu, no aj napriek tomu nemožno predpokladať, že budú v budúcnosti dôležitejšie ako ľudia a servis, ktorý zákazníkom poskytuje personál. Z prieskumu, ktorý realizovala Katedra marketingu a obchodu FEM SPU v Nitre na vzorke 2 872 respondentov vyplýva, že takmer všetci (97 %) opýtaní majú skúsenosť s novými technológiami. Zaujímavé je sledovanie odpovedí pomocou merania reakčného času. Ide o modernú implicitnú metódu, pomocou ktorej je možné zachytiť podvedomé vnímanie človeka, a teda či to s danou odpoveďou myslí vážne alebo nie. Využitie tejto metódy pri otázke „či celkovo hodnotia nové technológie pozitívne“ naznačuje celkom zaujímavé zistenia. U tých, ktorí odpovedali áno (77,5 %) možno konštatovať na základe merania reakčného času (podvedomého vnímania) vysokú mieru spoľahlivosti, nakoľko 57 % z nich bolo skutočne stotožnených s touto odpoveďou. Opačným príkladom je, že pri odpovediach nie (5,9 %) možno hovoriť o strednej spoľahlivosti, pretože iba 3 % z nich boli skutočne presvedčení svojou odpoveďou. 16,6 % ľudí sa nevedelo vyjadriť vôbec .

 

Z výsledkov možno konštatovať, že využitím viacerých metód pri pýtaní sa na to isté môžeme dostať viaceré odpovede. Kým na základe klasického prieskumu sa javí, že väčšina ľudí jednoznačne preferuje nové technológie v obchode vysoko pozitívnym hodnotením, pomocou merania rýchlosti ich odpovede špeciálnou aplikáciou zistíme, že len 57 % z nich je s odpoveďou aj reálne stotožnených. Dôvodom je práve fakt, že nie vždy moderná technológia spĺňa očakávania zákazníkov. Príkladom môže byť samoskenovanie nákupov, ktoré je dosť často spojené s negatívnymi reakciami hlavne v počiatočných fázach (najmä pri nebalených tovaroch) a pri náhodných kontrolách, ktoré môžu samotnú dĺžku nákupu ešte predĺžiť.

Za zmienku určite stojí aj otázka, či by ľudia privítali viac obdobných nových technológii, pri ktorej sa väčšina (54,6 %) najmä mladších opýtaných vyjadrila “áno“. Skôr narodení sa v tomto prípade nevedeli vyjadriť alebo označovali odpoveď „nie“ (14,8 %).

Napriek tomu, že technológie majú svoj význam a opodstatnenie priamo na mieste predaja, zlepšujú komfort a rýchlosť nakupovania, musia zároveň slúžiť zákazníkom, čomu by mali byť maximálne prispôsobené z hľadiska jednoduchosti a užívateľskej prispôsobenosti. Rovnako v dobe kedy nakupovanie už nie je len o uskutočňovaní potrieb, ale aj o zážitku, môže byť implementácia nových technológií veľmi nápomocná. Spotrebiteľ však pri tom nesmie cítiť tlak, že mu obchodník chce niečo ihneď predať. Keď sa zákazník bude v obchode cítiť príjemne, rád sa vráti neskôr a kúpi si, čo potrebuje.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera