
Chýbajúca Popradská káva v Tescu či Horalky v Lidli. Aj takéto prípady sa v minulosti stali. Niekedy sa totiž obchodníkovi s dodávateľom nepodarí dohodnúť a tovar na čas z regálov zmizne. Po novom chcú takýmto situáciám reťazce a výrobcovia potravín predísť. Potravinárska komora Slovenska a Slovenská aliancia moderného obchodu podpísali Iniciatívu pre férový obchod. Pripájajú sa tak k platforme Supply Chain Initiative, ktorá funguje v Európe už niekoľko rokov.
Iniciatíva obsahuje zásady férových obchodných vzťahov, ktoré sa jej členovia zaväzujú dodržiavať. Vylučujú napríklad možnosť jednostranných zmien zmluvných podmienok či použitie vyhrážok. „Základnou zásadnou je dbanie na dodržiavanie právnych predpisov a predovšetkým predpisov na ochranu hospodárskej súťaže,“ uvádza predsedníčka Slovenskej aliancie moderného obchodu Katarína Fašiangová. Signatári si od Iniciatívy sľubujú, že ak náhodou medzi nimi dôjde k nedorozumeniu, dokážu ho vyriešiť rýchlejšie a bez prípadných súdnych sporov. V prvom kroku budú dohodu hľadať manažéri sporov, ktorí zastupujú jednotlivých signatárov. Ak sa im to nepodarí, na rad príde posúdenie problému orgánom Iniciatívy.
K 9. februáru ju podpísali členovia SAMO, a to Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco. Spomedzi členov PKS tak urobili spoločnosti Cloetta, Coca-Cola, Coca-Cola HBC, Ferrero, Mars, Mondelez, Nestlé a Unilever. Podľa slov prezidenta PKS Daniela Poturnaya nemajú stanovený cieľ, aký počet členov Iniciatívy by chceli dosiahnuť . Avšak chcú k nej prizvať aj ďalších slovenských obchodníkov a potravinárov, vrátane malých a stredných podnikov. „Môže to mať pre nich veľký význam. I na európskej úrovni je jej členmi mnoho stredných a malých podnikov, ktorí majú možnosť využívať ponúkané mechanizmy,“ hovorí Martin Mittner, country manažér spoločnosti Nestlé Slovensko.