Opýtali sme sa obchodníkov, akú najväčšiu výzvu očakávajú tento rok.
Vladimír Jusko, vedúci ekonomického oddelenia,GVP
Začiatok predaja v tomto roku skomplikovala prijatá legislatíva súvisiaca s predajom vybraných poľnohospodárskych plodín, taktiež zmena v zákone o obaloch. Výzvou bude aj zvládnutie opatrení súvisiacich s nariadením o ochrane osobných údajov GDPR.
Jana Poláčková, rezortná vedúca nákupu a marketingu, dm drogerie markt
Pre obchodníkov je už dlhodobo veľkou výzvou personálna téma, hlavne dostatok kvalifikovanej pracovnej sily a to v rôznych oblastiach najmä na prevádzke. Napriek sťaženým podmienkam na Slovensku sa nám podarilo zaviesť duálne vzdelávanie v oblasti predavač drogériového tovaru a v súčasnosti máme 45 žiakov odborného výcviku v prevádzkach. Z pripravovaných legislatívnych zmien bude pre obchodníkov určite jednou z výziev GDPR. No vzhľadom ku tomu, že sme koncernová spoločnosť a tento zákon sa týka všetkých členských krajín sme aj na túto tému dobre pripravení.
František Vámoši, marketingový manažér, Nay
Najväčšie výzvy vyplývajú z legislatívnych zmien a dotknú sa nás finančne aj procesne. Na jednej strane nás ovplyvní povinnosť mať zavreté prevádzky počas štátnych sviatkov a na druhej strane pripravovaná legislatíva ohľadom víkendových a nočných príplatkov. Ďalšia legislatívna zmena, ktorej budeme musieť prispôsobiť procesy je GDPR.
Tomáš Bezák, hovorca, Lidl Slovenská republika
Výzvou, no nielen v roku 2018, je legislatívne prostredie na Slovensku, ktoré sa často mení a v porovnaní s inými štátmi Európskej únie je v niektorých oblastiach príliš neflexibilné a reštriktívne. Privítali by sme napríklad sflexibilnenie trhu práce či primeranejšiu reguláciu v dodávateľsko-odberateľských vzťahov. Prostredie maloobchodu je na Slovensku tradične vysoko konkurenčné, čo spolu s pozitívnym makroekonomickým vývojom bude viesť k tomu, že spotrebitelia budú ešte výraznejšie než doteraz požadovať kvalitu za svoje peniaze.
Jozef Berko, konateľ, Delia potraviny
Obchodníci budú zápasiť s nedostatkom personálu. Kľúčovou otázkou pre mnohých v tomto roku bude to, ako sa dokážu s týmto faktom vyrovnať, aké podmienky či školiace procesy zabezpečia svojím zamestnancom, ako ich budú v práci motivovať.
Lucia Langová, hovorkyňa, Kaufland Slovenská republika
Zákazník sa stáva čoraz vnímavejším voči kvalite respektíve prihliada na pomer ceny a výkonu.Naďalej máme ťažkosti pri hľadaní pracovníkov, preto budeme pokračovať v projekte duálneho vzdelávania. Zároveň je vzdelávanie našich zamestnancov na národnej a medzinárodnej úrovni pre nás prioritou č. 1.
O trendoch v retaile v tomto roku čítajte v časopise Tovar&Predaj 1–2/2018.