Ako sme si povedali v minulom článku, povesť firmy, značky či produktu je potrebné budovať od jej vzniku a neustále. S povesťou je spojené povedomie o značke, aj to, či ju spotrebitelia a zákazníci vnímajú pozitívne. Ako však uspieť v tejto dobe pretlaku informácií a konkurencie?
Nebudem zahmlievať – nie je to ľahké, avšak ani neodporúčam hádzať flintu do žita. Stačí len trochu premýšľať a venovať sa aj tejto oblasti. Samozrejme, malí obchodníci a živnostníci nebudú mať rozpočet na marketing a reklamu porovnateľný s medzinárodnými reťazcami. Komunikovať však môžu rovnako, len lokálne a častokrát aj lepšie. Prečo? Pretože poznajú svojho zákazníka osobne. A to je výhoda, ktorú im nikto nezoberie.
Priestor na komunikáciu je všade okolo nás
Nemusíte mať rozpočet na televíznu či rádiovú reklamu, ale kľudne sa môžete popozerať po svojom okolí, či v ňom nevychádzajú nejaké tlačené noviny a časopisy. Skôr, ako platená reklama, je lepšie siahnuť po iných formách spolupráce – organizuje niekto stretnutie pre starších ľudí z domova dôchodcov? Alebo besiedku pre deti zo škôlky? Zapojte sa! Samozrejme, bude to stáť určité vstupné náklady, napríklad na občerstvenie či darčeky, ale nič vám nebráni pozvať tam miestne médiá, aby o tejto udalosti napísali. Ešte vhodnejšie bude, ak sa pritom udeje niečo pekné, niečo, čo sa bežne nedeje. Nebojte sa staviť na niečo lokálne, dobročinné, slovenské, netradičné.
Určite ste si tiež všimli, že v každej obci sú vývesné tabule či miestny rozhlas. Prečo ich nevyužiť? Aj to sú totiž nosiče, cez ktoré sa dá dobre komunikovať. Kľudne na plagáte či letáku povedzte o tom, čo ponúkate, pridajte akciu či zľavu, ktorú viete pripraviť a tiež nejaký zaujímavý tovar, ktorý osloví. Tento komunikačný kanál sa oplatí najmä vtedy, ak máte staršiu cieľovú skupinu.
Sociálne siete a emócia
Ak sú vašimi zákazníkmi mladšie ročníky, vrhnite sa na sociálne siete. Facebook, Instagram, Twitter, no aj online webové portály ponúkajú netušené možnosti, ako komunikovať so svojou cieľovou skupinou priamo. Majú celý rad pozitív: ľahké zacielenie, pomerne nízke náklady, operatívnosť, ľahkú merateľnosť efektivity. Nespornou výhodou je tiež interakcia s vašou cieľovou skupinou – už to totiž nie je monológ, ako v prípade reklamy v televízii či v printe, ale dialóg. No na čo je potrebné myslieť vždy, je autenticita. Tá obsahuje potrebnú emóciu, ktorá v konečnom dôsledku predáva. Ak si nie ste istí, ako začať komunikovať a s čím, obráťte sa na komunikačné agentúry. Nie je dôvod sa obávať, množstvo z nich pracuje nielen pre veľkých klientov, ale tiež pre miestne firmy. Určite vám radi pomôžu a poradia, okrem služieb sa totiž orientujú aj na poradenstvo. A v komunikácii sú ako doma.
Výhody malých obchodníkov
Malí obchodníci majú ešte ďalšie výhody, ktoré pramenia práve z toho, že nie sú neflexibilný kolos. Predovšetkým – poznajú svojho zákazníka. Nadnárodné reťazce totiž musia na to, aby vedeli, kto u nich nakupuje, vynakladať nemalé sumy za prieskumy. A vy ho máte pred sebou každý deň. Navyše – viete od neho získať okamžitú spätnú väzbu, teda informáciu, čo sa mu páči, nepáči, čo mu chýba. Stačí sa len opýtať a potom túto požiadavku pretaviť do realizácie.
Ešte nestačí? Máte predsa hneď vedľa seba svojich zamestnancov. Práve na nich by ste nemali v žiadnom prípade zabúdať. Oni sú totiž tými povestnými želiezkami v ohni, ktoré za vás bojujú, aj keď práve nie ste v predajni. Oni o vás hovoria pred zákazníkmi (ideálne v dobrom) a sú to tiež oni, ktorí šíria vaše dobré meno. Ak sa budú správať milo a dobre k zákazníkom, tí to isto ocenia a budú sa k vám radi vracať. A šíriť o vás dobré zvesti. A to je presne to, čo všetci chceme.
Čo však robiť, keď sa to zvrtne a začnú sa o nás šíriť negatívne správy? O tom si povieme nabudúce.