logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Analýza: Takmer pätinu výdavkov minú Slováci na potraviny, v EÚ je to menej

30. januára 2018
Správy 0
3226
Analýza: Takmer pätinu výdavkov minú Slováci na potraviny, v EÚ je to menej

Zatiaľ čo obyvatelia Európskej únie dajú za potraviny len 12,2 percenta svojich celkových mesačných výdavkov, Slovákom ukroja nákupy jedla a nealkoholických nápojov takmer pätinu. Napäté peňaženky majú hlavne obyvatelia Košického kraja, opačne sú na tom ľudia žijúci v Bratislavskom kraji. Vyplynulo to z analýzy Slovenského farmárskeho, družstva, ktorú vypracovali na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky a Eurostatu.

Celkové mesačné náklady jedného člena slovenskej domácnosti predstavovali podľa najaktuálnejších štatistík Štatistického úradu SR v roku 2016 v priemere 358,4 eur. Peňaženky Slovákov pritom zaťažujú najmä nákupy potravín (19,2 percenta z celkových výdavkov) a výdavky spojené s bývaním, vrátane energií (18,4 percenta z celkových výdavkov). Zároveň až desatinu zo svojich nákladov Slováci precestujú.

Slovensko v posledných mesiacoch zažíva zdražovanie potravín. Po niekoľkých rokoch poklesu alebo iba stagnácie cien potravín bol v decembri 2017 zaznamenaný ich medziročný nárast o 6,4 percenta. Potraviny najviac ukrajujú z mesačných výdavkov obyvateľom Košického kraja (21,9 %) a naopak, obyvatelia Bratislavského kraja pociťujú záťaž potravín na celkových nákladoch v najmenšej miere (16,4 %).

V absolútnom vyjadrení pritom najmenej vynaloží na mesačný nákup potravín a nealkoholických nápojov obyvateľ Prešovského kraja, a to 57,6 eur. Naopak, najviac minie v priemere člen domácnosti Trenčianskeho kraja, a to 76,3 eur. „Bratislavčania sú s výškou mesačného účtu za nákup potravín dokonca až štvrtí. Domnievame sa ale, že v ich prípade za tým môže stáť fakt, že vzhľadom na vyššie príjmy je u nich častejšie stravovanie sa v reštauračných zariadeniach,“ vysvetľuje Eva Sadovská, analytička Slovenského farmárskeho, družstva.

V Európskej únii dajú obyvatelia za potraviny menej ako na Slovensku. Náklady na potraviny a nealkoholické nápoje ukrajujú z celkových nákladov európskych domácností v priemere 12,2 percenta. Najmenej je nákupom potravín zaťažený rodinný rozpočet obyvateľov Veľkej Británie (s podielom 8,1 %). Menej ako desatinu z celkových nákladov predstavuje nákup potravín a nealkoholických nápojov ešte v Luxembursku, Rakúsku a Nemecku.

Naopak, až takmer tretina z celkových výdavkov domácností odchádza každý mesiac na potraviny v Rumunsku, viac ako pätina v Estónsku a Litve. Slovensko sa tak svojim podielom 17,8 % (podľa metodiky Eurostatu) zaraďuje medzi krajiny s vyšším podielom. „V porovnaní s nami nižší podiel nákladov na potraviny a nealkoholické nápoje evidujú aj zvyšné tri krajiny V4. Jedným dychom ale dodávame, že aj v prípade Maďarov, Čechov a Poliakov sa jedná o pomerne vysoký podiel v rozpätí 16 až 17,7 percenta. Pritom platí, že čím viac míňame na nevyhnutné tovary či služby, ako sú napríklad aj potraviny, tým menej nám zostáva na tie takpovediac luxusnejšie,“ uzatvára Eva Sadovská.

Podiel nákladov na potraviny a nealko na celkových nákladoch domácností, v %
2016
Veľká Británia 8,1 %
Írsko 9,1 %
Luxembursko 9,4 %
Rakúsko 9,7 %
Nemecko 10,6 %
Dánsko 11,4 %
Holandsko p 11,7 %
Fínsko 12,0 %
EÚ 12,2 %
Malta 12,3 %
Švédsko 12,3 %
eurozóna 12,7 %
Španielsko 12,8 %
Belgicko 13,4 %
Francúzskop 13,4 %
Taliansko 14,2 %
Cyprusp 14,3 %
Slovinsko 14,8 %
ČR 16,0 %
Portugalskop 16,9 %
Poľsko 17,1 %
Gréckop 17,2 %
Maďarsko 17,7 %
Slovensko 17,8 %
Lotyšsko 18,2 %
Bulharsko 19,5 %
Estónsko 20,3 %
Litva 22,2 %
Rumunsko* 29,4 %
Zdroj: Eurostat, P odhady, pozn.: Metodiky Eurostatu a ŠÚ SR sú odlišné

 

Koľko míňajú Slováci mesačne na potraviny a nealko? Náklady na potraviny a nealko v eurách / 1 člen domácnosti / mesiac Podiel nákladov na potraviny a nealko na celkových nákladoch
Priemer SR 68,7 19,2 %
Bratislavský kraj 71,4 16,4 %
Trnavský kraj 73,6 18,3 %
Trenčiansky kraj 76,3 19,1 %
Nitriansky kraj 69,3 19,8 %
Žilinský kraj 71,8 20,0 %
Banskobystrický kraj 66,0 19,1 %
Prešovský kraj 57,6 18,9 %
Košický kraj 67,7 21,9%
Zdroj: ŠÚ SR, prepočet Slovenské farmárske, družstvo

 

 

 

 

 

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera