logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Novootvorená predajňa Tesco v Levoči sa nachádza blízko historického centra a je súčasťou...
  • Po úspešnom otvorení štyroch nových ambassador obchodov, ktoré spĺňajú najvyšší štandard...
  • Coop Jednota Nové Zámky otvorila moderný zrekonštruovaný supermarket na Mierovej ulici v...
  • Záväzok ukončiť predaj živých kaprov oznámila Coop Jednota. Pripojila sa tak k ďalším šiestim...

Analýza: Takmer pätinu výdavkov minú Slováci na potraviny, v EÚ je to menej

30. januára 2018
Správy 0
3293
Analýza: Takmer pätinu výdavkov minú Slováci na potraviny, v EÚ je to menej

Zatiaľ čo obyvatelia Európskej únie dajú za potraviny len 12,2 percenta svojich celkových mesačných výdavkov, Slovákom ukroja nákupy jedla a nealkoholických nápojov takmer pätinu. Napäté peňaženky majú hlavne obyvatelia Košického kraja, opačne sú na tom ľudia žijúci v Bratislavskom kraji. Vyplynulo to z analýzy Slovenského farmárskeho, družstva, ktorú vypracovali na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky a Eurostatu.

Celkové mesačné náklady jedného člena slovenskej domácnosti predstavovali podľa najaktuálnejších štatistík Štatistického úradu SR v roku 2016 v priemere 358,4 eur. Peňaženky Slovákov pritom zaťažujú najmä nákupy potravín (19,2 percenta z celkových výdavkov) a výdavky spojené s bývaním, vrátane energií (18,4 percenta z celkových výdavkov). Zároveň až desatinu zo svojich nákladov Slováci precestujú.

Slovensko v posledných mesiacoch zažíva zdražovanie potravín. Po niekoľkých rokoch poklesu alebo iba stagnácie cien potravín bol v decembri 2017 zaznamenaný ich medziročný nárast o 6,4 percenta. Potraviny najviac ukrajujú z mesačných výdavkov obyvateľom Košického kraja (21,9 %) a naopak, obyvatelia Bratislavského kraja pociťujú záťaž potravín na celkových nákladoch v najmenšej miere (16,4 %).

V absolútnom vyjadrení pritom najmenej vynaloží na mesačný nákup potravín a nealkoholických nápojov obyvateľ Prešovského kraja, a to 57,6 eur. Naopak, najviac minie v priemere člen domácnosti Trenčianskeho kraja, a to 76,3 eur. „Bratislavčania sú s výškou mesačného účtu za nákup potravín dokonca až štvrtí. Domnievame sa ale, že v ich prípade za tým môže stáť fakt, že vzhľadom na vyššie príjmy je u nich častejšie stravovanie sa v reštauračných zariadeniach,“ vysvetľuje Eva Sadovská, analytička Slovenského farmárskeho, družstva.

V Európskej únii dajú obyvatelia za potraviny menej ako na Slovensku. Náklady na potraviny a nealkoholické nápoje ukrajujú z celkových nákladov európskych domácností v priemere 12,2 percenta. Najmenej je nákupom potravín zaťažený rodinný rozpočet obyvateľov Veľkej Británie (s podielom 8,1 %). Menej ako desatinu z celkových nákladov predstavuje nákup potravín a nealkoholických nápojov ešte v Luxembursku, Rakúsku a Nemecku.

Naopak, až takmer tretina z celkových výdavkov domácností odchádza každý mesiac na potraviny v Rumunsku, viac ako pätina v Estónsku a Litve. Slovensko sa tak svojim podielom 17,8 % (podľa metodiky Eurostatu) zaraďuje medzi krajiny s vyšším podielom. „V porovnaní s nami nižší podiel nákladov na potraviny a nealkoholické nápoje evidujú aj zvyšné tri krajiny V4. Jedným dychom ale dodávame, že aj v prípade Maďarov, Čechov a Poliakov sa jedná o pomerne vysoký podiel v rozpätí 16 až 17,7 percenta. Pritom platí, že čím viac míňame na nevyhnutné tovary či služby, ako sú napríklad aj potraviny, tým menej nám zostáva na tie takpovediac luxusnejšie,“ uzatvára Eva Sadovská.

Podiel nákladov na potraviny a nealko na celkových nákladoch domácností, v %
2016
Veľká Británia 8,1 %
Írsko 9,1 %
Luxembursko 9,4 %
Rakúsko 9,7 %
Nemecko 10,6 %
Dánsko 11,4 %
Holandsko p 11,7 %
Fínsko 12,0 %
EÚ 12,2 %
Malta 12,3 %
Švédsko 12,3 %
eurozóna 12,7 %
Španielsko 12,8 %
Belgicko 13,4 %
Francúzskop 13,4 %
Taliansko 14,2 %
Cyprusp 14,3 %
Slovinsko 14,8 %
ČR 16,0 %
Portugalskop 16,9 %
Poľsko 17,1 %
Gréckop 17,2 %
Maďarsko 17,7 %
Slovensko 17,8 %
Lotyšsko 18,2 %
Bulharsko 19,5 %
Estónsko 20,3 %
Litva 22,2 %
Rumunsko* 29,4 %
Zdroj: Eurostat, P odhady, pozn.: Metodiky Eurostatu a ŠÚ SR sú odlišné

 

Koľko míňajú Slováci mesačne na potraviny a nealko? Náklady na potraviny a nealko v eurách / 1 člen domácnosti / mesiac Podiel nákladov na potraviny a nealko na celkových nákladoch
Priemer SR 68,7 19,2 %
Bratislavský kraj 71,4 16,4 %
Trnavský kraj 73,6 18,3 %
Trenčiansky kraj 76,3 19,1 %
Nitriansky kraj 69,3 19,8 %
Žilinský kraj 71,8 20,0 %
Banskobystrický kraj 66,0 19,1 %
Prešovský kraj 57,6 18,9 %
Košický kraj 67,7 21,9%
Zdroj: ŠÚ SR, prepočet Slovenské farmárske, družstvo

 

 

 

 

 

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7. –⁠ 8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera