Slováci konzumujú viac alkoholických nápojov, najvýznamnejšie pritom rastú hlavne tržby tvrdého alkoholu. Vyplýva to z údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen. Medziročne došlo k nárastu celkovej spotreby o tri percentá a tržieb o viac ako päť percent v predajniach s potravinami a zmiešaným tovarom. Najviac rastie segment tvrdého alkoholu, ktorý z roka na rok navýšil tržby o takmer osem percent a dokázal rásť aj objemovo o viac ako šesť percent.
V období novembra 2016 až októbra 2017 Slováci minuli na tvrdý alkohol v maloobchode 278 miliónov eur a skonzumovali približne 25,4 milióna litrov, čo je o 1,46 milióna litrov viac ako v roku 2016.
Dominantnú pozíciu si pritom dlhodobo a s veľkým odstupov udržiava vodka, ktorá generuje až 29 percent z celkových tržieb tohto segmentu a medziročne jej tržby narástli o šesť percent. O druhú najväčšiu kategóriu, konzumné liehoviny, ako o jedinú spomedzi väčších kategórií poklesol záujem spotrebiteľov, čo sa prejavilo v poklese tržieb o čtyri percentá aj spotreby o päť percent. Konzumné liehoviny patria k tým lacnejším variantom liehovín, z roka na rok pritom rastie podiel drahších, prémiovejších druhov alkoholu, za ktoré sú Slováci ochotní zaplatiť vyššie sumy.
O tretiu najdôležitejšiu kategóriu, horké bylinné likéry, sa výrazne zvýšil záujem, keď za ňu Slováci medziročne minuli o štrnásť percent viac. Išlo o tržby takmer štyridsať miliónov eur od novembra 2016 do októbra 2017.
Dvojciferným medziročným rastom sa môžu okrem horkých bylinných likérov pochváliť aj ďalšie druhy drahších alkoholov – najvýraznejší nárast tržieb zaznamenala objemovo menšia kategória regionálnych destilátov, keď dokázala narásť o 31 percent a zvlášť slivovica o 28 percent, pričom ich priemerná maloobchodná cena za liter sa pohybuje nad dvadsať eur.
Slováci pijú aj viac rumu
Lacnejší a cenovo dostupnejší rum typu „tuzemský“ zaznamenal nárast o desať percent. Trstinový rum, ktorý v priemere stojí raz toľko ako tuzemák, dokonca o 24 percent a brandy o 17 percent. Slovenskí spotrebitelia minuli viac aj na whisky, a to až o 12 percent ako počas predchádzajúcich dvanástich mesiacov.
Pre tvrdý alkohol je najsilnejším mesiacom december, a to vzhľadom na vyššiu spotrebu počas vianočných sviatkov. Tržby v tomto mesiaci sú až o 43 percent vyššie ako počas priemerného mesiaca v roku. December v roku 2016 dokázal prevýšiť tržbami rovnaké obdobie roku 2015 o sedem percent, čo korešponduje s celoročne rastúcim trendom v konzumácii tvrdého alkoholu.