
Vianočné obdobie a vítanie nového roka býva často, a nielen v rodinách, dôvodom na oslavu. Na Slovensku mnohokrát aj s fľašou alkoholu na stole (česť výnimkám). Prieskumy ukazujú, že práve rodičia sú tými, ktorí prvýkrát alkohol ponúknu svojim potomkom. Môžu tieto zvyklosti využiť predajcovia a distribútori vo svoj prospech? A je to vôbec etické?
Pre mladistvých nie sú na Slovensku stanovené žiadne limity bezpečnej konzumácie alkoholu a tak je to aj zakotvené v zákone: konzumácia alkoholu je povolená len osobám starším ako 18 rokov. Navyše ten, kto deťom alebo dospievajúcim alkohol predá alebo poskytne, sa dopúšťa prinajmenšom priestupku, ale aj trestného činu, ak sa tak stane opakovane. Stíhaný môže byť aj človek, ktorý mladistvých v pití alkoholu podporuje, a to vrátane rodičov.
Alkohol a deti
Zákaz konzumácie alkoholu deťom a dospievajúcim nie je len tak pre nič za nič, je pre nich totiž omnoho škodlivejší ako pre dospelých. Mladý organizmus nie je schopný spracovať väčšie množstvo alkoholu naraz – poškodiť mozog môže už do šiestich minút, alkohol však poškodzuje aj iné orgány v tele (tráviace aj nervové ústrojenstvo, pečeň, pamäť a pod.). V prípade ťažkej opitosti môže dôjsť až k strate vedomia s vážnymi zdravotnými následkami. Alkohol môže byť spúšťačom rizikového správania, a deti tak môžu mať väčšiu odvahu riskovať, experimentovať, realizovať nebezpečné adrenalínové aktivity, napríklad vyskúšať jazdu autom a spôsobiť dopravnú nehodu, zranenie či riskovať neplánované tehotenstvo alebo pohlavnú chorobu.
Z dlhodobého hľadiska môže mať konzumácia alkoholu negatívny vplyv na prospech v škole, spoločenský život, vzťahy v rodine či medzi priateľmi. Alkohol sa tiež stáva „štartovačom“ závislosti na iných drogách, stojí tiež za rozvojom depresie a úzkosti a iných zdravotných problémov. Alkohol je síce legálny, ale to nič nemení na tom, že je to droga ako každá iná.
Čo hovoria štatistiky
Analýzy WHO udávajú, že spotreba alkoholu na osobu (ľudia vo veku 15+) na Slovensku od roku 1984 klesla o 26 percent. Podľa údajov Úradu verejného zdravotníctva SR sa pri porovnaní rokov 1990 až 2015 znížila konzumácia alkoholu v kategórii 15+ z 13,9 na 10,2 litra. Avšak problémom aj naďalej zostáva konzumácia alkoholu mladistvými. Podľa údajov Operačného strediska záchrannej služby SR počet ošetrených maloletých intoxikovaných alkoholom vždy stúpne počas letných prázdnin a najmä sviatkov. Európska štúdia o alkohole a iných drogách (ESPAD) udáva, že za uplynulých tridsať dní sa minimálne raz alebo viackrát intoxikovalo alkoholom 26 percent slovenských chlapcov a 20 percent dievčat.
Štúdie tiež dokazujú, že riziko alkoholizmu sa zvyšuje u mladých mužov, ktorých otec bol závislý na alkohole. Samotné genetické vplyvy zvyšujú riziko vzniku závislosti na alkohole asi 4-násobne. Podľa prieskumov zo stovky ľudí, ktorí pijú alkohol, sa päť dostáva do závislosti a končia ako alkoholici, navyše čím skôr mladý človek začne piť častejšie alkohol, tým je vyššia rýchlosť nástupu prípadnej závislosti.
Svoju úlohu však zohrajú aj psychosociálne faktory – ak sa totiž dieťa už od malička v domácnosti stretáva s pitím alkoholu, napríklad na oslavách či pri televíznom prenose, alebo vidí svojich rodičov opitých, považuje to za bežnú normu, rutinu. Jeho prvé názory na alkohol, ktorými sa riadi aj neskôr v puberte, totiž formujú jeho najbližšie vzory – rodičia. S alkoholom sa deti na Slovensku stretávajú už vo veľmi mladom veku, a to okolo desiatich rokov veku. A sú to práve rodičia, ktorí svojim deťom ponúknu naoko nevinné „cucnutie“ piva, vína či sladkého likéru na rodinnej oslave, ako odmenu či vyskúšanie niečoho výnimočného.
„Mnoho rodičov nevníma alkohol ako drogu, prípadne si myslí, že dieťa vo veku 10 až 15 rokov sa do kontaktu s alkoholom nemá ako dostať. Nie sú si plne vedomí nástrah a rizík, ktoré môže deťom konzumácia alkoholu v tomto veku priniesť. Súčasne si ani neuvedomujú, akým výrazným vplyvom na svoje deti pôsobia. Podľa našich zistení ale prevažná väčšina mladých ľudí uvádza, že najväčší vplyv v oblasti konzumácie alkoholu na nich majú rodičia. Na druhom mieste stoja kamaráti, vplyv televíznej reklamy je takmer zanedbateľný,“ hovorí psychológ Josef Šedivý, ktorý sa zaoberá prácou a edukáciou s dospelými aj maloletými s drogovými závislosťami.
Reklama na alkohol a tínedžeri
Dokonalí rodičia, ktorí majú nedostatok voľného času, tak namiesto trávenia času so svojimi deťmi okrem darčekov rôzneho druhu či exkluzívnych dovoleniek doprajú svojim deťom aj prvý pohárik alkoholu. Všetky tieto fakty sa zdajú živnou pôdou pre predajcov a dodávateľov alkoholu, ktorí by mohli nečinnosť rodičov v tomto ohľade využívať vo svojom predaji. Avšak na predaj a propagáciu pamätá Zákon o reklame, ktorý presne vymedzuje jej medze – reklama alkoholických nápojov nesmie byť zacielená na maloleté osoby, ani sa dávať do súvislosti so spotrebou alkoholických nápojov, rovnako takáto reklama nesmie hovoriť o priaznivých účinkoch alkoholu na telesnú či duševnú výkonnosť človeka.
No fakt, že tínedžeri radi skúšajú nové veci a rebelujú, mal snahu v marketingu využiť jeden predajca alkoholu, ktorý počas dvoch rokov prišiel s bilboardovou kampaňou so sloganom „Ži po svojom“. Na jeho aktivitu sa však zniesla vlna kritiky nielen zo strany odborníkov, Arbitrážnej komisie APR SR, ale aj rodičov a verejnosti, ktorí skonštatovali, že takáto priama reklama oslovujúca mladistvých je už za čiarou. Potvrdilo sa tak, že napriek tomu, že Slovensko nepatrí medzi krajiny s najnižšou mierou spotreby alkoholu, hranice, ktoré vyhradzujú, komu je určený, poznáme.
Promptne zareagovali aj samotní predajcovia a distribútori alkoholu, ktorí spolupracujú v Združení Fórum Pi s rozumom, Slovensko a snažia sa hrať fér. Pri propagácii svojich produktov dodržiavajú legislatívne pravidlá, no rozhodli sa ísť nad rámec Kódexu a ukázať, že marketing v oblasti alkoholu môže byť aj zodpovedný. Prijali vlastný Etický kódex, v ktorom sa zameriavajú nielen na reklamu v médiách, ale na obaly alkoholických nápojov, promo aktivity, webové stránky, komunikáciu na sociálnych sieťach a ďalšie. Ako sa vyjadril Erik Čížek, predseda predstavenstva Združenia: „Zaviazali sme sa propagovať rozumné a umiernené pitie aj na svojich reklamných materiáloch a chceme podporovať sociálnu zodpovednosť. Sme totiž presvedčení, že výrobcovia aj dovozcovia alkoholu majú legitímnu a dôležitú úlohu v boji so zneužívaním alkoholu.“
Pozitívny príklad
No nezostávajú len pri „papieroch“, rozhodli sa zapojiť aj aktívne: ich kampaň Hovorme o alkohole sa zameriava práve na aktuálnu situáciu prevencie alkoholizmu mladistvých. Na webovej stránke www.hovormeoalkohole.sk nájdu deti, učitelia aj rodičia všetky potrebné informácie o tom, aký negatívny dopad má konzumácia alkoholu, aké sú právne dôsledky, ale tiež modelové situácie, rady a tipy, ako ich riešiť. Ako dodáva E. Čížek: „Rodičia si myslia, že alkohol nie je droga porovnateľná napríklad s marihuanou či inými tvrdými drogami a tiež to, že edukácia má vychádzať z prostredia školy. Je to však mýtus, prevencia je účinná len vtedy, keď sa do nej zapoja všetci, škola, rodičia aj tí, ktorých sa to týka najviac – deti. No rodičia by mali zvážiť, aké posolstvo dieťaťu odovzdávajú svojim správaním, osobným vzťahom k alkoholu a tiež by s nimi mali hovoriť o alkohole otvorene.“
Hlavný problém tak, zdá sa, nie je na strane distribútorov a predajcov značiek, ale v našej vlastnej zaneprázdnenosti, nedostatku času na blízkych a v návrate k správnym hodnotám v rámci rodín. Je však potešiteľné, že marketing v oblasti alkoholických nápojov nemusí ísť len za čo najväčším predajom a nejaví prvky manipulácie, ale že dokáže byť zameraný aj na prevenciu a edukáciu. A práve edukácia celej spoločnosti od detí až po rodičov sa ukazuje tým najúčinnejším spôsobom.