
Deň veľkých predvianočných zliav Black Friday síce tento rok pripadá na piatok 24. novembra, ale niektorí obchodníci, hlavne tí internetoví, akciu spustili v predstihu a rozšírili ju na viac dní. Internetové obchody ponúkajú zľavy okolo štyridsať percent, vo výnimočných prípadoch až sedemdesiat či osemdesiat percent. Kamenné predejne sú konzervatívnejší, zľavy sa pohybují od desiatich do tridsiatich percent.
V internetovej nákupnej galérii Mall.sk beží kampaň Black Friday už od 19. novembra a potrvá do 26. novembra. Zľavnené sú tisíce produktov, priemerná zľava je 40 percent, u vybraných produktov až 75 procent. Vďaka zľavám ušetria zákazníci vo všetkých krajinách, kde česká spoločnosť Mall Group pôsobí, asi dvadsaťmiliónov eur, pričom predpokladaný odhad predaných položiek je 1,2 milióna kusov.
Ďalší veľký internetový obchod Alza.sk ponúka zľavy do osemdesiatich percent, a to už od 16. novembra. Black Friday u Alzy potrvá tiež do 26. novembra. „Z každého akciového produktu je možné zakúpiť maximálne jeden kus na objednávku,“ stanovil si internetový obchod podmienky. Zato garantuje, že zľavy sú kalkulované z pôvodných cien. Niektorí obdchodníci totiž používajú praktiku, že produkt najprv umelo zdražia a zľavu vypočítajú z novej ceny. Zákazník tak nemusí ušetriť nič.
Do kampane sa zapoja desiatky e-shopov, napríklad predajca parfémov a kozmetiky Notino.sk sľubuje zľavy až 70 percent , internetový obchod Hej.sk predávajúci spotrebiče, počítače či mobily láka dokonca na zľavy 80 percent. Takú výšku zľiav prezentuje aj e-shop s tovarom pre deti Feedo.sk. Internetový obchod s elektronikou a spotrebičmi Okay.sk má zľavy 55 percent.
Black Friday nie je len záležitosť internetových obchodov, zľavy majú aj kamenné predajne. U nich sú nižšie ceny často obmedzené len na samotný 24. november. Tak je tomu napríklad aj v predajniach s oblečením reťazca C&A, kde budú ponúkať zľavy do 20 percent. Calzedonia, ktorá predáva pančucháče či ponožky, bude lacnejšia od desiatich do tridsiatich percent.
Tradícia Black Friday pochádza zo Spojených štátov amerických, kde toto nákupné šialenstvo prebieha vždy deň po americkom dni vďakyvzdania. Štartuje sa ním predvianočná nákupná horúčka. Zvyk prešiel aj do Európy a v posledných rokoch sa udomácnil i na Slovensku.