
Obchodníci, dodávatelia a výrobcovia sa stále snažia udržiavať si prehľad o tom, akým smerom sa uberá trh, čo očakávajú zákazníci a na čo sa treba do budúcnosti pripraviť. Spoločnosť Nielsen zorganizovala workshop, v rámci ktorého predstavila aktuálne nákupné trendy z pohľadu svojich dát a analýz. Predstavujeme vám niektoré poznatky, ktoré na ňom zazneli.
V súvislosti s témou rozlohy predajní sa často skloňuje anglický výraz convenience, ktorý by sme mohli voľne preložiť ako pohodlie. Je ťažké presne zadefinovať, čo convenience v maloobchode predstavuje.
Čerpaciu stanicu s možnosťou nákupu potravín? Večierku s rozlohou do 50 m2? Tento trend je aktuálny, na druhej strane zákazník chce nájsť všetko pod jednou strechou. Podľa názoru Pavla Zajaca, konzultanta z oddelenia Retail Services spoločnosti Nielsen, uprednostňuje menšiu predajňu s rozlohou 800 – 1 000 m2, v ktorej sa nachádza minimálne dvetisíc položiek (ideálne päť až sedemtisíc) a uspokojí väčšinu potrieb zákazníka. Uspeje obchodník, ktorý prináša široký výber ovocia, zeleniny, čerstvého sortimentu, na svojej predajnej ploche zostaví správnu ponuku výrobkov v správnom množstve a toto všetko dokáže vhodne obmieňať.
Emócie stále podporujú predaj
Aktuálne trendy v nakupovaní by sa dali rozdeliť do piatich skupín: zážitok z nakupovania, spájanie konceptov, pohodlie (šetrenie času), moderné technológie a lepší svet (dôraz na ekológiu). „Iste nikoho neprekvapí, že siete remodelujú svoje predajne, ale vidíme aj príklady, kedy sa tomuto trendu prispôsobujú aj diskontné reťazce. Napríklad Lidl v Českej republike a Slovenskej republike či Aldi v USA – obe siete sa snažia priniesť zákazníkom lepší nákupný zážitok,“ hovorí Michal Belica, konzultant z oddelenia Retail Services spoločnosti Nielsen. Ďalším príkladom je česká sieť Penny, ktorá rozbehla vo svojich predajniach vlastné rádio – aj to je spôsob, ako značka môže originálnym spôsobom zaujať a ponúknuť zákazníkom niečo iné, čo spríjemní nákup.
Najdôležitejšie pri predaji je vyvolať emóciu. V nekonečných uličkách supermarketov však neraz ide o poriadnu výzvu. Riešením môže byť pekáreň priamo v obchode alebo ulička s alkoholom, kde správne zvolené POS prostriedky navodzujú atmosféru. Tá by mala zákazníkom pripomínať udalosti, pri ktorých radi konzumujú alkohol. V prípade spomenutého alkoholu sa dá vyvolať atmosféra posedenia s priateľmi pri poháriku, cukrovinky zase podporí myšlienka domáceho pohodlia. Existuje množstvo štandardizovaných pravidiel, ako pristupovať k tvorbe vyvolávania emócií a potrieb priamo v predajni.
Koncept tzv. obchodu v obchode nie je celkom nový. V dnešnej dobe mnoho agentúr premýšľa, čo urobiť s rozľahlými hypermarketmi a ako do nich prilákať zákazníkov. Jedným z pilierov je práve myšlienka menších prevádzok na ich ploche. Anglický Waitrose tak do jednej zo svojich predajní umiestnil suši bar, z ktorého si zákazník môže domov odniesť čerstvo pripravené japonské pochúťky. Táto istá sieť zase do inej prevádzky umiestnila aj vínny bar, ktorý určite privítali najmä manželia, čakajúci na svoje nakupujúce manželky. Odborníci však upozorňujú, že k takémuto konceptu treba pristupovať opatrne, nie každý obchodník si ho totiž môže dovoliť.
Veronika Mišíková, veronika.misikova@atoz.sk
Viac informácií o trendoch v nakupovaní nájdete v časopise Tovar&Predaj 11 – 12/2017.