Od jari je riaditeľom spoločnosti Tesco pre strednú Európu, teda Českú republiku, Slovensko, Poľsko a Maďarsko. Pre britského retailera pracuje viac než dvadsať rokov, je členom jeho úzkeho vedenia. S českým zastúpením má skúsenosť z rokov 2007 až 2010, počas ktorých tam pôsobil ako komerčný riaditeľ. Návrat Matta Simistera po siedmich rokoch v novej úlohe je spojený s veľkými zmenami a plánmi.
Dôkladná inventúra všetkých aktivít britského reťazca, po ktorej nasledovalo uzatvorenie niektorých pobočiek, vyvolala špekulácie o možnom ústupe zo strednej Európy. Vedenie však došlo k záveru, že perspektívny región neopustí. Podľa vzoru ostrovnej „matky“ však pristúpi k viacerým zmenám. Cieľom je stať sa súčasťou skupiny s trvalo udržateľným rozvojom a vo vzťahu k dodávateľom aj zákazníkom byť proste Tesco.
Vo funkcii pôsobíte od apríla tohto roka a pri rozhovore sa stretávame v septembri. Prečo ste sa rozhodli prehovoriť o vašej práci a plánoch až teraz?
V rámci stredoeurópskeho regiónu pôsobím už asi desať rokov. A po príchode v apríli som strávil prvé dva mesiace cestovaním po celej oblasti, opätovne som sa zoznamoval predovšetkým s jednotlivými tímami, našimi obchodmi aj konkurentmi. Strávil som veľa času načúvaním ľudí a ich názorov na biznis v strednej Európe. Stretol som sa so všetkými riaditeľmi pobočiek a vypočul som si, čo by urobili na zlepšenie nášho pôsobenia v regióne. Potom som bol päť týždňov v bostonskom MIT, kde som absolvoval program moderného riadenia, čo bolo pre mňa v dobe, keď som začínal pôsobiť v novej úlohe, veľmi prínosné. Mal som tak príležitosť viac sa zamyslieť nad strategickými otázkami, ktoré stoja najmä pred obchodníkmi. A tiež som sa mohol podeliť o myšlienky s ľuďmi z iných odborov, ktorí sa tam zišli z celého sveta. Po návrate som sa hneď mohol zapojiť do procesu zmien, ktorý naša spoločnosť odštartovala a ktorým prechádza doteraz.
Môžete tie zmeny konkrétne popísať?
Prvou z nich je jasná stratégia, ktorú každý v našej spoločnosti chápe: kam mierime a ako sa tam dostaneme. A druhou je kultúrna zmena, ktorou sme prešli vo Veľkej Británii, kde sme náš biznis z určitých dôvodov transformovali. Obchod Tesco v roku 2017 je úplne iný a funguje odlišne než pred tromi rokmi. A teraz máme skvelú príležitosť urobiť to isté v strednej Európe.
A s akým cieľom?
V roku 2014 Dave Lewis, CEO našej skupiny, podrobil dôkladnému skúmaniu všetky jej súčasti. A od tej doby sa objavilo množstvo špekulácií, k čomu Tesco pristúpi v strednej Európe. V našich tímoch to môže vyvolať isté znepokojenie. Aj preto sme sa teraz rozhodli viacej komunikovať. Realita je taká, že sme preskúmali všetky naše obchodné aktivity a pristúpili ku zmenám. Určite viete, že sme predali pobočky v Južnej Kórei a Turecku, rovnako tak aj niektoré britské firmy, ktoré netvorili základ nášho biznisu. A rozhodli sme sa pokračovať v pôsobení v strednej Európe. Cieľom je dosiahnuť to, aby celý región, ako súčasť našej skupiny, zaisťoval trvalo udržateľný rast pre všetkých 70 tisíc ľudí, ktorí v jeho rámci pracujú.
Posledné tri roky boli naozaj plné rôznych špekulácií. Môžete povedať, že ste lokálny biznis nepredali preto, že sa nenašiel kupec, alebo ste sa jednoducho rozhodli nepredať?
Preskúmali sme všetky aktíva a v Európe máme celý rad firiem, do ktorých sme veľa rokov investovali. Tento kontinent je geograficky veľmi blízko Veľkej Británie a ponúka veľa príležitostí a možností na využitie. A čo je dôležitejšie, Európu tvoria trhy s vysokým rastom a dobrou makroekonomikou. Existuje tu teda veľká príležitosť na ďalší rast, tým pádom aj na rast skupiny Tesco. Stratégiou našej skupiny je urobiť z nej jednotku v rámci celého predaja potravín vo Veľkej Británii, máme pobočky s vysokým rastom v Ázii a otázkou bolo, akú úlohu v tomto bude zohrávať stredná Európa. A na tom v ostatnom čase pracujem.
A k čomu ste dospeli?
Ako som naznačil, je tu veľmi zdravá makroekonomická klíma a povedal by som, že predtým sme neboli v tej správnej forme na dosiahnutie tohto rastu.
Je pravda, že posledných niekoľko rokov Tesco akoby nevedelo, akým smerom sa dať, ako sa profilovať. Súhlasíte?
Áno, dlhé roky sme sa zrejme viacej snažili vyhovieť všetkým, než byť proste Tesco. Uzatvorili sme akýsi pomyselný kruh a dospeli sme k záveru, že sa pokúsime byť Tesco a robiť to, v čom sme dobrí. Keď sa pozriete na podmienky na trhu, sú pozitívne, aby sme mohli byť Tesco. Nielenže rastie ekonomika, ale menia sa aj zákazníci. Stále viac vyhľadávajú väčšiu kvalitu, pestrosť a možnosti výberu zdraviu prospešných produktov. A to skvelo zapadá do pozície Tesca. Samozrejme, máme sa v čom zlepšovať a pokiaľ sa pretvoríme fyzicky aj kultúrne, mali by sme sa dostať do pozície, v ktorej dosiahneme na príležitosť, akú ponúka daný trh.
To znamená, byť viac Tesco, ktoré poznajú ľudia z ostrovov.
Bolo by skvelé, keby českí aj slovenskí zákazníci poznali lepšie Tesco a keby sme to my zažívali každý deň. Tým nechcem povedať, že sme predtým neboli dobrí. Mali sme dobré obdobia aj dobré obchody, ale musíme byť konzistentní.
Keď hovoríme o obchodoch, aké máte plány s jednotlivými formátmi?
Budeme prevádzkovať veľké hypermarkety, kompaktné hypermarkety, supermarkety, convenience obchody a on-line. To je vzorec, ktorý v Tescu funguje dobre. Pri detailnom pohľade je zrejmé, že najväčší boj zvádzajú väčšie hypermarkety, pretože zákazníci už nechcú toľko nakupovať vo veľkých obchodoch. Pre nás je teraz veľkou výzvou zaistiť takú veľkosť našich veľkých obchodov, aby zákazníkov nakupovanie v nich bavilo. Aj preto, že veľká väčšina nášho obchodu prebieha vo veľkých formátoch. Ale keď sa pozriete na celé naše portfólio, rastieme v každom formáte, pričom viac v tých malých.
Bude zmenšovanie veľkosti obchodov sprevádzať zníženie počtu ponúkaných položiek?
Myslím, že to prinesie viac optimalizované rady produktov, najmä v základných potravinách. Všeobecne s úpravou plochy prichádza aj úprava množstva ponúkaných výrobkov, dokonalejšia práca so skladovými zásobami a lepšie využitie zdrojov daného obchodu. Lepšie prostredie a zážitok z nakupovania pre zákazníka znamená aj lepší tok financií a zásob. Správna veľkosť obchodov nám zároveň umožní lepšie začlenenie do nákupných centier.
So špeciálnou ponukou súvisí promočná špirála, v ktorej sa trh nachádza. Obchodníci aj dodávatelia tvrdia, že by sa to malo zmeniť. Čo vy na to?
Myslím si, že to nie je dobrá vec pre celý odbor. Nestálosť a neistota vytvárajú náklady, ktoré vedú k plytvaniu. Zákazníci chcú hodnotu a my musíme nájsť správnu rovnováhu v tom, ako im každý deň poskytovať hodnotu a krátkodobý zážitok. Ľudia stále pri nákupe používajú letáky. A aj keď existuje určité vyhľadávanie kvality, cena je stále bytostne dôležitá. Musíte mať správnu cenu, najmä pri základných, komoditných položkách. Je pravda, že ak si nedáte pozor, dostanete sa do situácie, kedy jedna akcia stíha druhú. A v istom bode musíme robiť to, čo je správne. Teda skúsiť nájsť rovnováhu v tom, čo je dobré pre zákazníka, obchod a udržateľnosť.
Takže sa Tesco bude snažiť obmedzovať akciové ponuky?
Podľa mňa to dáva zmysel. Ale moje skúsenosti z obchodu potvrdzujú, že sa nesmie zabúdať na zákazníka a ponúknuť mu ekvivalentnú hodnotu, a to stabilnejším spôsobom.
Je všeobecne známe, že vašou veľmi dôležitou témou je plytvanie potravín. Spolupracujete napríklad s Potravinovou bankou Slovenska. Čo plánujete v tejto oblasti?
Je to jeden z obrovských problémov pre ľudstvo a celú planétu. Sme v tomto smere naozaj veľmi aktívni a ujímame sa vedenia iniciatív spojených so znížením plytvania potravín celosvetovo. Ja osobne sa v tejto problematike angažujem od roku 2012. V Británii máme v tomto smere veľmi dobrú povesť. Aj v Európe máme ambíciu byť na čele aktivít vedúcich ku zmene v rámci plytvania potravín. Aj preto sme zverejnili presné informácie a čísla spojené s touto problematikou v našich stredoeurópskych pobočkách. V žiadnom prípade však nechceme konať sami, pretože je to problém celého odboru. Takisto očakávam určitú odozvu firiem, inštitúcií aj zákazníkov, podobne ako to bolo v Británii, keď sme naše údaje zverejnili. Pretože len tak môžeme začať podnikať kroky vedúce ku zmene. Mimochodom, pre nás je to obrovské množstvo ton, ale stále veľmi malé percento pri porovnaní s tretinou všetkých vyrobených potravín, ktoré skončia v odpade. Našou stratégiou je byť otvorení a transparentní pokiaľ ide o plytvanie potravinami u nás, aby sme spoločne so zákazníkmi mohli začať pracovať na jeho znižovaní, prípadne ho využiť na výrobu energie.
Aké konkrétne kroky pripravujete?
V Británii sme zistili, že na našu prevádzku pripadajú len tri percentá celkového objemu plytvania potravín. Viac než 48 percent generoval dodávateľský reťazec a rovnaké množstvo bolo na účet domácností. Samozrejme, nemáme vplyv na všetky časti celého procesu. Keď sa napríklad pozriete na to, ako objednávame výrobky, ako plánujeme a ako pracujeme s dodávateľmi, všade je potenciál na zníženie odpadu. Na plytvanie potravín našimi zákazníkmi má vplyv aj naša reklama, obaly a spôsob, ako tovar ponúkame. Naše partnerstvo s dodávateľmi pomáha zákazníkom viacej ušetriť a menej plytvať potravinami, vedie k ich väčšej vernosti. To je teória. A konkrétny príklad? Naša iniciatíva Rýchlejšie čerstvejšie, kedy ovocie zo Španielska, z nášho najväčšieho importného trhu, objednávame priamo, namiesto pôvodného využívania dodávateľa služieb a čakania na objednávku. Všetko je zabalené a označené už tam, dodané do nášho distribučného centra a potom k zákazníkovi o dva dni rýchlejšie a desať percent lacnejšie. To sú zmeny, ktoré hľadáme.
Ale z pohľadu obchodníka, ktorý chce predať čo najviac tovaru a zároveň nechce predávať niečo, čo spotrebitelia nepotrebujú a vyhodia, sa to zdá byť kontraproduktívne.
Z krátkodobého transakčného pohľadu je to pravda. Ale vieme, že keď zákazníci kúpia a utratia príliš veľa za to, čo potom doma vyhodia, nemajú z toho dobrý pocit. Rovnako tak aj z nakupovania u nás. A keď zákazníkom pomôžete, chcú sa k vám znovu vracať a získate ich vernosť s dlhodobým udržateľným dopadom. Napríklad pri ovocí a zelenine už nerobíme akcie typu Kúp jedno, druhé dostaneš zadarmo.
Myslíte, že vás ostatní retaileri budú nasledovať? Plánujete v tomto smere nejakú koordináciu? Budete to nejako komunikovať? Možno ide o jednu z možností, ako sa od ostatných odlíšiť.
Podľa mňa je to dobrá téma na diskusiu, pretože by tento typ úspor mal byť prijatý celým odborom a môže tak dôjsť k zmene. Zverejnili sme naše dáta týkajúce sa plytvania a dúfame, že tak urobia aj ostatní. Nechceme byť jediní a očakávame, že vyvoláme diskusiu. Chceme zákazníkom ponúknuť radu, ako dosiahnuť lepšiu kvalitu života. Je to úplne prirodzené, nič výnimočné. Ale niekto musí byť prvý a očakávame, že zo strany zákazníkov aj konkurentov zaznie celý rad otázok. Jednou z nich bude: prečo to Tesco robí? Chceli by sme v tejto oblasti byť priekopníkmi.
Trh určite potrebuje lídra. Niekoho, kto chce ísť za kvalitou a proti cenovým promóciám.
Lenže túto stratégiu musíte vysvetliť aj zákazníkom. Vždy budeme mať na pamäti, aké dôležité je ponúknuť im skvelú hodnotu. Myslím, že keď na to zabudnete, ohrozujete vlastnú existenciu maloobchodníka.
Na Slovensku sa hovorí o tom, že vymeníte tamojšie nákupné oddelenie a presťahujete ho do Prahy.
Niektoré mediálne výstupy, ktoré tam prebehli, neboli presné.
Takže žiadne zmeny nebudú?
Súčasťou našej stratégie je pretvorenie súčasného biznisu. Ako som uviedol, jedna časť je fyzická, cez naše obchody. K tomu patrí aj zmena v rámci našich kancelárskych tímov. Sme zhruba v polovici týchto zmien.
Je všeobecne stále ťažšie nájsť vhodných zamestnancov. Vy sa zameriavate na samoobslužné pokladnice. Najskôr to bola príjemná inovácia, ale dnes je to reakcia na skutočnosť, že je nedostatok ľudí vhodných na prácu pri pokladni.
Myslím, že stredoeurópske krajiny sú vysoko inovatívne. Miestni ľudia majú inovácie radi a technické novinky sú všeobecne pre ekonomiku dobré. A podľa môjho názoru sme schopní sa ujať tých, ktoré vedú k dokonalým službám. Je to mimochodom veľká vec v celej Európe.
Ako sa darí vašej službe Scan&Shop?
Veľmi dobre. Je zatiaľ len vo vybraných predajniach, ale má úspech. Niektorí zákazníci ju vyhľadávajú, iní nie. Ale tí, ktorým vyhovuje, ju používajú stále a je to pre nich veľmi pohodlné. Niektorí zase preferujú osobný kontakt.
Plánujete väčšiu podporu tejto inovácie, aby ju ľudia prijali za svoju?
Určite ju chceme viacej sprístupniť tým, ktorí ju chcú využívať. Na základe našich skúseností z Británie, kde ju ľudia používajú oveľa viac, si myslím, že v strednej Európe sa budeme uberať rovnakou cestou. Budeme ju preto presadzovať a komunikovať.
Kde vidíte Tesco o ďalších sedem rokov?
Vo svetle prebiehajúcich zmien sa sedem rokov zdá byť ako nekonečno. Podstata maloobchodu sa mení naozaj rýchlo. Myslím si, že najväčší otáznik sa bude vznášať nad ďalším rozvojom a využitím digitálnych platforiem. A Tesco, či už fyzicky alebo digitálne, bude sa skutočne držať toho, čo si predsavzalo. Konkrétne povedané slúžiť zákazníkom každý deň o čosi lepšie, kedykoľvek, akokoľvek a kdekoľvek chcú nakupovať, v ľubovoľnom formáte. Tento vzťah s nimi budeme budovať a zakaždým ponúkať istú hodnotu. Myslím, že budeme mať dobrú pozíciu. Trh sa bude vyvíjať veľmi rýchlo, zákazníci budú chcieť väčšiu kvalitu. Myslím si tiež, že počas tých siedmich rokov budú žiadať väčší servis. Ale zákazníci ho budú vyžadovať oveľa viac, pretože jeho úroveň na tomto trhu nie je taká dobrá ako na susedných trhoch. Preto sa postupom času požiadavky, týkajúce sa servisu, tiež zvýšia. Dramaticky sa zmení technológiaa rovnako aj spôsob, ako ľudia nakupujú. A myslím si, že ľudia si viac zvyknú na to, že dostanú kvalitné potraviny, ale zároveň budú požadovať lepšie služby. Dáva to zmysel?
Dáva to skvelý zmysel.
A čo šikovný telefón?
Aké prístroje používam?
Používam iPhone 6. Asi šesť mesiacov som mal dva mobily zároveň, iPhone 6 v Británii a iPhone 7 v Českej republike, keďže veľa cestujem. Ale uvedomil som si, že to nie je praktické ani cenovo výhodné. Používam aj iPad a MacBook Air.
Frekvencia používania?
Všetky prístroje používam pravidelne, iPad a iPhone každý deň. iPad je užitočný hlavne v lietadlách, keďže veľa cestujem.
Závislosť od mobilu?
Bez mobilu som nerád a preferujem telefonáty pred e-mailami. Všimol som si však, že počet prijatých hovorov nebýva priamo úmerný kvalite tímu, ktorý vediete. Povedal by som, že krátke reporty tvárou v tvár sú efektívnejšie, pravidelne využívam aj videokonferenčné hovory.
Sociálne siete?
Používam What´s App, LinkedIn, Twitter a Instagram, aby som mal prehľad o svojich násťročných dcérach.
Používané aplikácie?
Odkedy sme sa v britskej kancelárii rozhodli prestať používať papier, moja najobľúbenejšia aplikácia je iBooks.
Playlist?
Cez víkendy rád počúvam Spotify playlisty na domácom zvukovom systéme Sonos.
Obľúbený citát:
„Nepochybujte o tom, že pár premýšľajúcich, zapálených ľudí môže zmeniť svet. Vlastne je to vždy práve tak.“ Margaret Mead, americká kultúrna antropologička
Petr Hříbal, petr.hribal@atoz.cz
Jeffrey Osterroth, jeffrey.osterroth@atoz.cz
Rozhovor nájdete aj v časopise Tovar&Predaj 11 – 12/2017.