logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Dôvera spotrebiteľov v EÚ je najvyššia za posledných deväť rokov

25. októbra 2017
Moderný trh 0
1310
Dôvera spotrebiteľov v EÚ je najvyššia za posledných deväť rokov

 Spotrebiteľská nálada v rámci EÚ sa počas tretieho štvrťroku naďalej zlepšovala a skončila na úrovni 20,9 bodu. To je viac než 19,1 bodu zaznamenaných na konci druhého štvrťroka a teraz dosahuje hodnoty, ktoré boli naposledy dosiahnuté na konci roka 2007.

Rolf Bürkl, expert spoločnosti GfK zaoberajúci sa spotrebiteľmi hovorí: „Ukázalo sa, že v poslednom štvrťroku bola hlavným pilierom hospodárstva EÚ súkromná spotreba, pretože v niekoľkých krajinách sa ukazovateľ „ochoty nakupovať “ buď zlepšil, alebo zostal stabilný. To je však v rozpore s výsledkami jednotlivých krajín, keď v porovnaní s druhým kvartálom 2017 vo Francúzsku, Nemecku a Portugalsku klesli ekonomické očakávania a vo Francúzsku, Rakúsku a Nemecku sa znížili príjmové očakávania.“

Slovensko: ochota nakupovať v treťom štvrťroku výrazne stúpla

Nehľadiac na určité turbulencie vo vývoji ekonomických očakávaní slovenských spotrebiteľov, zaznamenali všetky tri ukazovatele na konci kvartálu nárast vďaka stabilnému rastu ekonomiky a znižujúcej sa miere nezamestnanosti.

Potom, keď počas prvých mesiacov roka ekonomické očakávania postupne klesali, začalo Slovensko od mája zažívať ‚jo-jo‘ efekt, keď došlo k ich skokovému zvýšeniu a ďalší mesiac opäť k poklesu. To pokračovalo aj počas tretieho kvartálu s tým, že v septembri ukazovateľ skončil na úrovni 22,8 bodu. To je o 5,5 bodu viac ako koncom Q2, ale o 5,8 bodu menej ako koncom tretieho štvrťroka predchádzajúceho roka.

Príjmové očakávania, ktoré koncom Q2 skončili v danom roku na najnižšej úrovni, v septembri vystúpili na 28,2 bodu. To predstavuje od konca druhého kvartálu nárast o 2,8 bodu a v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka len malý pokles o 1,8 bodu.

Tiež ochota nakupovať so počas mesiaca september významne zlepšila. Potom, keď na konci Q2 skončila na najnižšej úrovni od začiatku roka 2016,  jej ukazovateľ v septembri podstatne vzrástol a na konci tretieho kvartálu predstavoval 15,9 bodu. To je o 11,3 bodu viac než na konci Q2 a o 2,3 bodu viac ako vlani v rovnakom čase vlani.

Česko: ekonomické očakávania sa v treťom štvrťroku spamätávajú

S najnižšou mierou nezamestnanosti v EÚ si spotrebitelia v Českej republike uchovávajú pozitívny pohľad na ekonomiku, aj na ochotu nakupovať. Príjmové očakávania sa však nezvýšili, možno kvôli prebiehajúcim rokovaniam o brexite, ktorého dopady na českú ekonomiku zatiaľ nie sú známe (Veľká Británia je pre Česko štvrtým najväčším exportným trhom a mnohí občania ČR žijú v Británii).

Vysoké ekonomické očakávania zaznamenané v prvom štvrťroku trochu poklesli počas Q2, ale v treťom kvartáli sa čiastočne zlepšili. Koncom septembra bol ukazovateľ na úrovni 27,6 bodu, a to je oproti Q2 o 9,5 bodu viac. V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka je to však stále o 8,8 bodu menej.

Príjmové očakávania, ktoré vykazovali počas prvých dvoch štvrťrokov klesajúci trend, sa začali ku koncu tretieho štvrťroka zvyšovať. Skončili na úrovni 39,9 bodu, čo je len o 0,9 bodu menej ako koncom druhého štvrťroka, ale o 12,2 bodu menej ako v rovnakom čase predošlého roka.

Ochota nakupovať sa tiež trochu zvýšila oproti celkovému negatívnemu vývoju v predchádzajúcom štvrťroku a na konci Q3 dosiahla 20,4 bodu. To je o 5,7 bodu viac ako koncom druhého kvartálu, ale o 6,8 bodu menej ako v rovnakom období vlani.

Nemecko: ekonomické a príjmové očakávania vykazujú istú turbulenciu

Bez ohľadu na vynikajúce domáce podmienky prispievajúce k veľmi pozitívnej spotrebiteľskej nálade, ktorá vychádza z nízkej miery nezamestnanosti a rastu príjmov, nálada spotrebiteľov zaznamenala v treťom štvrťroku trochu turbulentný vývoj.

Od februára ekonomické očakávania v Nemecku vytrvalo stúpali, ale v polovici tretieho kvartálu sa zrazu prepadli a potom sa opäť začali šplhať hore, až na konci septembra skončili na úrovni 33,4 bodu. V porovnaní s Q2 je to pokles o 7,9 bodu, ale pritom je to stále o 26,6 bodu viac než v rovnakom čase minulého roka.

Príjmové očakávania v Nemecku začali tretí kvartál miernym nárastom, ale v septembri prudko poklesli na 52,7 bodu. V porovnaní s Q2 je to zníženie o 7,5 bodu, ale pritom ide zhruba o rovnakú hodnotu ako v Q3 minulého roka (+0,1 bodu).

Ochota nakupovať sa v treťom štvrťroku držala na rekordne vysokej úrovni a uzavrela kvartál na hodnote 57,0 bodu. To je len o niečo málo menej než na konci druhého štvrťroka (-0,9 bodu) a o 3,7 bodu viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka.

Francúzsko: prudký pokles ekonomických a príjmových očakávaní

Po pozitívnom „Macronovom efekte“, ktorý sme pozorovali v prvom a druhom štvrťroku, zaznamenalo Francúzsko počas tretieho kvartálu pokles všetkých troch ukazovateľov. Dochádza k tomu na pozadí trvajúcej vysokej nezamestnanosti, ktorá je dvojnásobne vyššia ako v ostatných veľkých európskych ekonomikách, ako je napr. Nemecko a za obrovskej pozornosti, ktorú venujú médiá reformám, ktoré Macron plánuje v oblasti trhu práce.

Ekonomické očakávania sa počas tretieho štvrťroku znižovali a na konci septembra boli na úrovni 30,2 bodu. V porovnaní s koncom druhého štvrťroka je to významný pokles o 18,9 bodu, ale stále je to o 23,4 bodu viac než v rovnakom čase roku 2016.

Príjmové očakávania sa prudko znížili hneď na začiatku tretieho kvartálu, potom mierne stúpli a počas septembra znovu spadli na -18,9 bodu, čo je najnižšia hodnota od apríla 2016. V porovnaní s koncom Q2 je to pokles o 21,6 bodu, keď sa príjmové očakávania vo Francúzsku nakoniec po takmer desiatich rokoch znovu dostali do kladných čísel. Je to tiež o 5 bodov nižšie než v rovnakom čase minulého roka.

Po vyrovnanom začiatku ochota nakupovať ku koncu štvrťroka mierne poklesla a dostala sa na 22,7 bodu. To je o 2,8 bodu menej ako na konci Q2, ale pritom stále o 14 bodov viac ako v rovnakom čase predchádzajúceho roka.

Veľká Británia: stabilný vývoj s miernym nárastom príjmových očakávaní

Nehľadiac na pretrvávajúcu neistotu spojenú s vyjednávaním podmienok brexitu, bola situácia vo Veľkej Británii v treťom kvartáli pomerne stabilná a dokonca došlo k miernemu zvýšeniu príjmových očakávaní.

Ekonomické očakávania vo Veľkej Británii v polovici tretieho kvartálu klesli, ale potom opäť mierne stúpli na -23,5 bodu. To je od konca druhého štvrťroku o 2,8 bodu menej a o významných 21,7 bodu menej ako v rovnakom čase vlani.

Príjmové očakávania sa počas prvých dvoch mesiacov tretieho kvartálu zvyšovali, ale v septembri sa tento trend obrátil a ukazovateľ začal klesať. Dosiahol 4,3 bodu, čo je od konca Q2 nárast o 6,3 bodu. Táto hodnota je však stále o 9,4 nižšia ako v rovnakom čase predchádzajúceho roku.

Ochota nakupovať stúpala na začiatku a na konci štvrťroka, v polovici kvartálu trochu klesla a skončila na úrovni -3,5 bodu. To je úplne rovnaká hodnota ako na konci Q2, ale v porovnaní s rovnakým obdobím vlani je to o 10,2 bodu menej.

Taliansko: v treťom štvrťroku zlepšenie, ale ekonomické a príjmové očakávania stále v zápornej oblasti

Počas tretieho štvrťroka sa v Taliansku objavili známky zvyšovania dôvery spotrebiteľov, hoci Taliansko aj naďalej bojuje s vysokou nezamestnanosťou mladých ľudí a s finančnou záťažou, ktorú so sebou nesie obrovský príliv utečencov zo severnej Afriky.

Ekonomické očakávania sa počas Q3 priebežne zvyšovali s tým, že v septembri bol tento nárast výrazný. Na konci štvrťroka bola hodnota ich ukazovateľa -27,6 bodu, čo je najviac od mája 2016. To je o výrazných 27,9 bodu viac ako koncom druhého štvrťroka a o 13,0 bodu viac ako pred rokom.

Príjmové očakávania v júli aj v auguste vytrvalo stúpali, ale počas septembra začali mierne klesať až na -8,2 bodu. To znamená oproti koncu druhého kvartálu zlepšenie o 9,7 bodu a oproti rovnakému obdobiu minulého roka zlepšenie o 1,8 bodu.

U ochoty nakupovať pokračoval v treťom štvrťroku vzostupný trend a ukazovateľ dosiahol na konci septembra 16,1 bodu. To je o 12,4 bodu viac než na konci Q2 a o výrazných 9,3 bodu viac ako v rovnakom čase vlani.

Španielsko: Ochota nakupovať vykazuje prvýkrát po piatich rokoch pozitívne hodnoty

Nehľadiac na pretrvávajúcu vysokú nezamestnanosť je spotrebiteľská nálada v Španielsku stabilná a v oblasti ochoty nakupovať sa dokonca zlepšila. Je to zrejme dôsledkom zlepšujúcej sa situácie v cestovnom ruchu. Avšak nedávne politické násilie v súvislosti s katalánskym referendom môže mať vo štvrtom kvartáli negatívne dopady.

Ekonomické očakávania v Španielsku dosiahli na konci tretieho štvrťroka 24,9 bodu, čo je úplne rovnaká hodnota ako na konci druhého kvartálu s tým, že koncom septembra ukazovateľ mierne poklesol. Táto hodnota je o 12,4 bodu vyššia ako koncom tretieho kvartálu minulého roka.

Príjmové očakávania boli po miernom náraste začiatkom júla relatívne stabilné a skončili na hodnote 16,0 bodu. V porovnaní s koncom Q2 je to o 1,9 bodu viac a oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka ide o nárast o 7,3 bodu.

Ochota nakupovať sa v júli prudko zvýšila, ale potom začala opäť klesať a koncom štvrťroku dosiahla 1,5 bodu. Hoci v poslednej chvíli došlo k poklesu, je to prvýkrát po viac ako piatich rokoch, keď je ukazovateľ ochoty nakupovať v Španielsku pozitívny. Celkovo skončil tretí štvrťrok so zlepšením o 3,2 bodu oproti Q2 a o 6,4 bodu vyššie ako v rovnakom období minulého roku.

Holandsko: ekonomická očakávania vykazujú známky zlepšenia

S klesajúcou nezamestnanosťou a zvyšujúcimi sa príjmami možno pozorovať známky zvyšujúcej sa spotrebiteľskej dôvery.

Ekonomické očakávania v júli stúpli a po zvyšok kvartálu boli relatívne stabilné, takže koncom septembra ukazovateľ predstavoval 39,0 bodu. To je oproti koncu druhého štvrťroku o 5,8 bodu viac a v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2016 je to viac o 21,1 bodu.

Príjmové očakávania v júli takisto vzrástli a ich ukazovateľ dosiahol 13,4 bodu; potom však koncom septembra klesol na 10,5 bodu. Je to len o 0,2 bodu viac ako na konci Q2, ale o významných 17,0 bodu viac ako v rovnakom čase minulého roka.

Ochota nakupovať po miernom zvýšení v júli opäť poklesla a jej ukazovateľ skončil na úrovni 18,2 bodu. To je len o 0,4 bodu menej ako koncom Q2 a o 0,8 bodu menej ako v rovnakom čase vlani.

Rakúsko: ekonomické očakávania sú najvyššie od Q1 2011

Vzhľadom na to, že Rakúsko zažíva rast ťahaný spotrebou a investíciami, spotrebitelia majú aj naďalej dôveru v pozitívny ekonomický vývoj svojej krajiny.

Počas tretieho štvrťroka pokračoval vytrvalý rast ekonomických očakávaní a koncom septembra dosiahol ukazovateľ hodnotu 32,9 bodu, čo je najviac od začiatku roka 2011. V porovnaní s koncom Q2 je to o 14,2 bodu viac a o významných 40,2 bodu viac oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka.

Príjmové očakávania po veľkom celkovom zvýšení v druhom kvartáli zaznamenali v júli aj v auguste pokles, ale počas septembra sa ich rast obnovil a dosiahol 22,4 bodu. To je v porovnaní s Q2 zníženie o 8,2 bodu a oproti rovnakému obdobiu vlani zníženie o 2,0 bodu.

V júli pokračoval plynulý rast ochoty nakupovať, ale v auguste jej ukazovateľ zaznamenal prudký pokles a koncom tretieho kvartálu skončil na hodnote 19,8 bodu. Od konca Q2 ide o zníženie o 3,0 bodu a v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je hodnota ukazovateľa len o 1,9 bodu vyššia.

Portugalsko: ukazovateľ ochoty nakupovať na pätnásťročnom maxime

Hoci prognóza pre Portugalsko bola upravená smerom nahor, dôvera tamojších spotrebiteľov v ekonomiku počas posledného kvartálu trochu poklesla. Napriek tomu si však zachovali značnú ochotu nakupovať, a to sa odráža aj na vysokom domácom dopyte.

Portugalskí spotrebitelia nedokázali udržať aj naďalej vzostupný trend ekonomických očakávaní zaznamenaný v Q2 a ukazovateľ sa postupne znižoval do konca septembra až na 34,7. To je o 4,7 bodu menej ako na konci druhého kvartálu, ale oproti rovnakému obdobiu minulého roka je to stále o 19,9 bodu viac.

U príjmových očakávaní došlo v polovici kvartála k miernemu poklesu, ale do konca Q3 sa ukazovateľ vyšplhal späť na 28,5 bodu. To je len o jeden bod menej ako koncom druhého štvrťroka a o 8,4 bodu viac ako koncom Q3 predošlého roka.

Ochota nakupovať vykazovala pokračujúci vzostupný trend zaznamenaný v Q2 a do konca septembra tento ukazovateľ dosiahol 13,0 bodu. To je najvyššia hodnota zaznamenaná od konca roku 2001 a v porovnaní s koncom Q2 je o 8,9 bodu vyššia; oproti rovnakému obdobiu minulého roka je to viac o významných 29,6 bodu.

Belgicko: ekonomické očakávania na najvyššej úrovni od prvého kvartálu 2014

Vďaka silnému exportu zažíva Belgicko u svojich spotrebiteľov rastúce ekonomické očakávania, pričom známky zlepšenia možno pozorovať aj u príjmových očakávaní.

Počas tretieho štvrťroka ekonomické očakávania vytrvalo stúpali a na konci obdobia dosiahli úroveň 24,3 bodu. To je najvyššia hodnota od Q1 2014. Je to o 10,1 bodu viac ako na konci Q2 tohto roka a o významných 21,8 bodu viac ako v Q3 minulého roka.

Potom, keď v druhom štvrťroku príjmové očakávania klesali, počas tretieho kvartálu sa trend obrátil, hoci s drobným zastavením v auguste. Na konci obdobia bola ich hodnota na -2,8 bodu, a to predstavuje zlepšenie o 5,3 bodu od konca Q2 a o 12,5 bodu od konca minulého tretieho štvrťroka.

Po postupnom znižovaní ochoty nakupovať, keď v apríli boli dosiahnuté najvyššie hodnoty, tento ukazovateľ sa v auguste zvyšoval, aby v septembri opäť poklesol a skončil koncom štvrťroku na úrovni 14,8 bodu. V porovnaní s Q2 je to zvýšenie o 1,3 bodu a oproti rovnakému obdobiu predošlého roka o 0,6 bodu viac.

Grécko: pokračuje zlepšovanie všetkých ukazovateľov

Grécko vykazuje výrazné zlepšovanie všetkých ukazovateľov a tamojší spotrebitelia sa teda posúvajú do pozitívnejších oblastí.

V tomto štvrťroku pokračoval v Grécku rýchlejší rast ekonomických očakávaní, ktorých ukazovateľ skončil na hodnote -18,1 bodu. To je najlepšia hodnota zaznamenaná od polovice roka 2015 a je o 25,1 bodu viac než na konci Q2 a o 19 bodov viac ako na konci minulého tretieho kvartálu.

Príjmové očakávania sa počas Q3 tiež zlepšovali a na konci septembra dosiahli hodnotu -21,1 bodu. To predstavuje nárast od konca Q2 o 2,8 bodu a od konca minulého roka o 16,4 bodu.

Rovnaký pozitívny vývoj bolo možné pozorovať aj u ochoty nakupovať, pričom stabilný rast ukazovateľa bol zaznamenaný počas všetkých troch mesiacov kvartálu a skončil na hodnote -26,2 bodu. Oproti Q2 je to nárast o 18,7 bodu a v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka  nárast o 16,6 bodu.

Poľsko: v treťom štvrťroku solídne zlepšenie všetkých ukazovateľov

Po nepokojnom druhom štvrťroku zaznamenalo Poľsko v treťom kvartáli plynulý pozitívny vývoj ekonomických očakávaní, ktorý bol zrejme ťahaný súčasným vysokým rastom HDP. V septembri skončil ich ukazovateľ na hodnote 34,3 bodu, čo je najviac od roku 2008. V porovnaní s Q2 je to zvýšenie o 15,4 bodu a oproti minulému roku o 10,6 bodu.

Tiež príjmové očakávania počas predchádzajúceho štvrťroka vytrvalo stúpali a na konci obdobia dosiahli 36,7 bodu. To je o 11,7 bodu viac než na konci Q2, ale oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka ide o mierny pokles o 6,0 bodov.

Po prudkom poklese ochoty nakupovať, ku ktorému došlo počas Q2, sa tento ukazovateľ v auguste výrazne zvýšil a potom v septembri opäť mierne zoslabol. Na konci štvrťroku dosiahol 19,3 bodu, a to predstavuje v porovnaní s Q2 zvýšenie o 12,7 bodu a s Q3 minulého roka zvýšenie o 7,8 bodu.

Slovinsko: príjmové očakávania a ochota nakupovať v treťom štvrťroku mierne poklesli

Po vytrvalom raste ekonomických očakávaní počas Q2, bol v prvých mesiacoch Q3 zaznamenaný ich pokles, ale v septembri tento ukazovateľ znova stúpol a skončil na hodnote 28,3 bodu. V porovnaní s koncom druhého štvrťroka je to zvýšenie o 4,3 bodu a oproti rovnakému obdobiu minulého roka podstatne výraznejší zýšenie o 22,2 bodu.

Príjmové očakávania, ktoré boli počas prvého polroka vcelku stabilné, v treťom štvrťroku mierne poklesli a koncom septembra sa dostali na 20,0 bodu. V porovnaní s Q2 je to zníženie o 4,8 bodu, ale oproti rovnakému obdobiu predošlého roka je to o 2,1 bodu viac.

Po stabilnom raste v priebehu prvého polroka nasledoval v júli náhly pokles ochoty nakupovať. Hoci počas augusta došlo k miernemu zlepšeniu tohto ukazovateľa, ktoré pretrvávalo aj v septembri, jeho hodnota na konci štvrťroku predstavovala 18,9 bodu. Oproti koncu Q2 je to pokles o 5,9 bodu, ale v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je ukazovateľ o 10,1 bodu vyšší.

Bulharsko: ekonomické očakávania sa opäť dostávajú do kladných čísel a všetky tri ukazovatele sa zlepšujú

Turbulencie, ktoré nasledovali v Bulharsku hned po voľbách, sa z väčšej časti ukludnili a všetky tri ukazovatele zaznamenali celkové zlepšenie v porovnaní s koncom Q2.

Ekonomické očakávania vyplynuli z negatívnych čísel, ktoré sa dostali počas Q2 a v auguste dosiahli hodnotu 4,1 bodu; po uplynutí trojmesačnej koncoročnej úrovne 1,4 bodu. Znamená to zlepšenie o 9,2 bodu oproti koncu Q2 a je ton tiež viac o 2,2 bodu ako v rovnakom období minulého roka.

Príjmové očakávania, ktoré v druhom polroku druhého kvartálu prudko klesli, sa čiastočne zvýšili v júni a ich pozitívny vývoj pokračoval aj v júli. V auguste sa ukazovateľ opäť výrazne znížil, ale v septembri takmer získal stratenú pozíciu a na konci Q3 dosiahol hodnotu 15,3 bodu. Od konca Q2 došlo k nárastu o 3,8 bodu, rovnako ako k nárastu o 2,8 bodu oproti rovnakému obdobiu minulého roka.

Ochota nakupovať sa počas tretieho štvrťroka stabilne zlepšila a dosiahla 23,6 bodu, teda najvyššiu hodnotu od januára tohto roku. Je to o 7,2 bodu viac ako na konci Q2 a o 2,5 bodu viac ako v rovnakom čase minulého roku.

Rumunsko: ekonomické a príjmové očakávania sa príliš nemenia, ale ochota nakupovať stúpla

Napriek tomu, že v Rumunsku rastú príjmy, panuje nízka inflácia a znížila sa DPH, rumunskí spotrebitelia svoj názor na ekonomický vývoj príliš nemenia.

Po relatívne stabilnom druhom štvrťroku sa ekonomické očakávania počas Q3 zmenili a vrátili sa zhruba na rovnakú úroveň ako na konci minulého kvartálu. Koncom septembra ukazovateľ skončil na úrovni 6,3 bodu, čo je o 0,9 bodu menej ako na konci Q2, ale súčasne o 5,1 bodu viac ako v rovnakej dobe vlani.

Príjmové očakávania takisto zaznamenali na začiatku tretieho štvrťroka malý pokles, ale potom zostali stabilné až do konca kvartálu a boli na úrovni 24,2 bodu. Od konca Q2 je to pokles o 2,1 bodu, ale v porovnaní s minulým rokom ide o zlepšenie o 3,4 bodu.

K najväčšiemu pohybu došlo u ochoty nakupovať. Na začiatku štvrťroka sa držali na úrovni Q2 a potom počas septembra vyšplhali na hodnotu 12,0 bodu. To predstavuje zvýšenie o 6,4 bodu od konca druhého kvartálu a zvýšenie o 9,7 bodu od konca Q3 predošlého roka.

O prieskume

Zistenia GfK Consumer Climate Europe sú vybraté z prieskumu uskutočneného vo všetkých krajinách Európskej únie v mene Európskej komisie. Tohto prieskumu sa zúčastňuje každý mesiac asi 40 000 osôb z 28 krajín, ktoré predstavujú dospelú populáciu EÚ.

Ukazovatele GfK Consumer Climate Europe vychádzajú z prieskumov uskutočňovaných raz mesačne a zameraných na spotrebiteľskú náladu. Odrážajú celkovú ekonomickú situáciu v jednotlivých krajinách a takisto situáciu konkrétnych domácností.

Otázky sú predkladané raz mesačne, predovšetkým metódou omnibus. Je to prieskum zisťujúci odpovede na niekoľko otázok, ktorý sa robí buď telefonicky, alebo v priamom rozhovore.

Vypočítajú sa tri vybrané ukazovatele: ekonomické, cenové a príjmové očakávania, ochota nakupovať a tendencia sporiť

Na výpočet ukazovateľov sa používajú takzvané konečné hodnoty (bottom lines). Podiel spotrebiteľov, ktorí odpovedia záporne (napr. Finančná situácia rodiny sa / významne / zhorší) sa odpočíta od podielu tých, ktorí odpovedia kladne (napr. Finančná situácia rodiny sa / významne / zlepší).

V ďalšom kroku je táto hodnota „bottom line“ štandardizovaná s použitím zavedených štatistických metód a je konvertovaná tak, aby dlhodobý priemerný ukazovateľ  bol nula bodov a aby sa dosiahol rozsah teoretických hodnôt od +100 do -100 bodov. Empirické skúsenosti získavané od roku 1986 ukazujú, že reálne hodnoty sa pohybujú v rozsahu od +60 do -60 bodov.

Ak je ukazovateľ kladný, znamená to, že hodnotenie spotrebiteľov je u tejto premennej v dlhodobom porovnaní nadpriemerné a naopak, ak je ukazovateľ záporný, je hodnotenie podpriemerné. Vďaka štandardizácii je možné porovnávať ukazovatele rôznych krajín, pretože rozdiely v odpovediach vychádzajúcich z rozdielov v mentalite sa vykompenzujú a zásadný trend vývoja ukazovateľa zostáva nezmenený.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera