
Ako sa podarilo fínskym družstvám podarilo dosiahnuť 47 % podiel na trhu? Znížením cien, obmedzením prostriedkov na marketing, orientáciou na ziskovosť i dôrazom na využívanie mobilných technológií. Anne Santamäki, riaditeľka pre medzinárodné vzťahy spoločnosti SOK Corporation, ktorá prevádzkuje fínske družstvo S Group, uviedla na kongrese Samoška, ktorý sa koná dnes v Trnave, že úspech prišiel aj vďaka rozšíreniu podnikania o obchodné domy, čerpacie stanice, hotely, reštaurácie, hobby markety či obchody s poľnohospodárskymi produktami. Fínske družstvo vlastní dokonca aj banku.
Členmi družstva je až 80 percent fínskych domácností, v súčasnosti je vydaných 3,7 milióna vernostných kariet. S Group má viac ako 1 600 obchodov, a to nielen vo Fínsku, ale aj v Estónsku a Rusku. V minulom roku spoločnosť dosiahla obrat 11,3 miliardy eur a zisk 290 miliónov eur. Investovali 511 miliónov eur.
Pre S Group je veľmi doležité využitie moderných technológií. Jej mobilná aplikácia S mobile je najsťahovanejšou v celom Fínsku. Obsahuje napríklad informácie o adresách a otváracích dobách pobočiek či čerpacích staníc. Aplikácia je spojená aj s bankovými službami, zákazníka informuje napríklad o možnostiach investovania do fondov. Umožňuje tiež platby či prevody peňazí. „Do roku 2020 bude maloobchod čeliť takej digitalizácii ako nikdy predtým. S Group musí na zrýchľujúce sa tempo zmien odpovedať,“ uviedla Anne Santamäki na kongrese Samoška. Spoločnosť má dokonca vlastné vývojové stredisko, ktoré vymýšľa, ako čo najlepšie obstáť v digitálnej dobe.
„Naša úspešná stratégia je postavená na trvalých hodnotách. Prvou hodnotou je, že sme tu pre svojich zákazníkov. Ďalej preberáme za ľudí aj životné prostredie zodpovednosť. A fungujeme tak, aby sme vytvárali zisk, na čo sme v minulosti zabúdali. Treba mať zisky, aby ste sa mohli posúvať dopredu. Naši členovia musia dostávať benefity. Neustále tiež inovujeme, na to treba myslieť každý deň,“ uviedla hlavné príčiny prosperity Anne Santamäki.
Znižovanie cien, ktorým je spoločnosť známa, sa netýka len ohraničeného obdobia, ale je trvalé. S Group sa k nemu dokonca zaviazala. Na fínskom trhu funguje i nemecký maloobchodný reťazec Lidl, ktorý je postavený na lacných výrobkoch. Družstvo ho vnímalo ako konkurenciu, ako však povedala fínska odborníčka, v krajine je dnes S Group najlacnejším obchodníkom. Lidl má mimochodom na tamojšom trhu podiel 9 percent.