logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Geis otestovala v bežnej prevádzke na rozvozových trasách v oblasti moravského...
  • Jan Semotán preberá vedenie celej retailovej siete Sportisimo, ktorá zahŕňa takmer 240 predajní...
  • Portál miestopredaja.sk v spolupráci so spoločnosťou ppm factum vyhlásil víťaza súťaže P.O.P....
  • Program Slovensko platí kartou od spoločnosti Visa je zameraný na podporu malých a stredných...

Slováci jedia potraviny horšej kvality ako Rakúšania. Potvrdilo to aj druhé testovanie

3. októbra 2017
Správy 0
3993
Slováci jedia potraviny horšej kvality ako Rakúšania. Potvrdilo to aj druhé testovanie

Aj druhá fáza porovnávacích testov potravín na Slovensku a v Rakúsku potvrdila rozdielnu kvalitu produktov predávaných pod rovnakým názvom a rovnakou značkou. Približne u polovice z 33 testovaných potravín boli zistené väčšie rozdiely, ktoré podľa vyjadrenia slovenských úradov výrazne ovplyvňujú kvalitu.

Napríklad u rybích prstov Iglo mali jednotlivé rybie prsty v Rakúsku 31 gramov, na Slovensku len 28 gramov. Výrobok bol po príprave menej súdržný narozdiel od toho rakúskeho. Skutočný obsah mäsa bol 53,3 percenta v porovnaní s 59,6 percentami v prospech výrobku predávaného v Rakúsku.

Mletú sladkú papriku značky Mikado kúpenú v Rakúsku hodnotili lepšie všetci jedenásti posudzovatelia. Slovenská mala hnedočervenú farbu, chuť síce paprikovú, ale horkastú. V Rakúsku bola farba červená, chuť čistá a sladkastá.

Ďalším posudzovaným produktom boli sušené paradajky privátnej značky Billa. U výrobku kúpeného na Slovensku bola textúra mäkká, menej súdržná, chuť slaná. Rakúske paradajky mali polotuhú, súdržnú textúru, chuť bola slaná primerane. Konzerva v oboch prípadoch obsahovala olivový i slnečnicový olej, na základe rozdielnych farieb produktu sa však slovenskí hodnotitelia domnievajú, že v rakúskom výrobku sa použilo viac drahšieho extra panenského olivového a v slovenskom viac lacnejšieho slnečnicového oleja.

U Berger wellness šunky bravčovej testovanie zase odhalilo rozdiely v obsahu bravčového mäsa. Výrobok predávaný v tuzemsku obsahoval 85,4 percenta bravčového mäsa, v Rakúsku mal 91,9 percenta mäsa, čo je o 6,5 percenta viac.

Z celkového počtu 33 skúmaných výrobkov bolo len šesť rovnakej kvality (18,2 %), malé rozdiely, ktoré kvalitu ovplyvňujú len trochu, sa zistili u jedenástich produktov (33,3 %). Až u šestnástich potravín (48,5 %) boli rozdiely väčšie a veľmi ovplyvňujúcu kvalitu.

Ministerka Gabriela Matečná: „Dvojaká kvalita sa potvrdila.“

„Aké sú celkové výsledky testu? U  šunky je to napríklad nižší podiel mäsa a naopak vyšší obsah soli, viac dusitanov a menej bielkovín. U pizze dostanú spotrebitelia chudobnejšiu oblohu, v sladených nápojoch sa zase používa glukózo-fruktózový sirup namiesto cukru. V rybích prstoch sme zistili menší podiel rybieho mäsa, v kakaovom prášku menej kakaa. V sušených paradajkách bolo zase viac soli. V syre ementál bol na Slovensku pridaný zemiakový škrob, kým v Rakúsku sa vôbec zemiakový škrob nenachádza. Znova sa tak potvrdilo, že nadnárodní výrobcovia delia zákazníkov v EÚ na dve triedy,“ ozrejmila výsledky testov Gabriela Matečná, ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.

„Koncom minulého roku sme historicky po prvýkrát vykonali oficiálne porovnanie potravín predávaných pod rovnakým názvom a rovnakou značkou doma a v zahraničí. Vďaka našej iniciatíve sa táto téma stala celoeurópskou a veľmi vážne sa ňou už zaoberá aj Európska komisia. Začiatkom tohto roku som sľúbila, že v testoch budeme pokračovať. V letných mesiacoch sme preto vykonali druhú fázu testovania na 33 výrobkoch. A musím skonštatovať, že aj tieto výsledky testov potvrdili dvojakú kvalitu potravín, a to až u polovice testovaných produktov,“ uviedla Gabriela Matečná.

Agrorezort vykonával senzorické a analytické posudzovanie výrobkov prostredníctvom Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS). Odber vzoriek prebehol v maloobchodných prevádzkach a skladoch v Bratislave a v Senci. ŠVPS vykonala nákup rovnakých výrobkov v Rakúsku vo Viedni. „Výber potravinárskych výrobkov bol zameraný na pokrytie rôznych druhov potravín v čo najširšom sortimente. Komodity sme vyberali s ohľadom na výsledky predchádzajúcich kontrol.  Niektoré druhy potravín boli analyzované opakovane, ďalším výberom sme pokryli aj iný sortiment ako v predchádzajúcom teste,“ vysvetlil Jozef Bíreš, ústredný riaditeľ ŠVPS.

Z porovnávaných potravinárskych výrobkov bolo sedem mliečnych produktov, tri mäsové výrobky, tri rybacie výrobky, jeden výrobok zo skupiny pekárenských výrobkov, tri nápoje, dvoje koreniny, jeden snack, jedna zmrzlina, jeden škrobový výrobok, jeden mrazený polotovar, dvoje cukrovinky, jeden cereálny výrobok, dva druhy orechov, jedno sušené ovocie a štyri zeleninové výrobky.

U všetkých hodnotených výrobkov boli vykonané senzorické skúšky, pri ktorých sa hodnotila farba, konzistencia, vôňa, chuť a celkový vzhľad. V rámci tohto boli posudzované aj etikety výrobkov (uvedenie zložiek, výživových ukazovateľov, alergénov a podobne). U jednotlivých skupín sa urobili laboratórne analýzy niektorých kvalitatívnych ukazovateľov, charakteristických pre konkrétne skupiny výrobkov, ako sú napríklad obsah mäsa u mäsových výrobkov, obsah tuku a bielkovín u mliečnych výrobkov,  pevný podiel (hmotnosť konkrétneho výrobku z celkovej hmotnosti, napríklad syry v náleve) či prítomnosť aditívnych látok (konzervačných, sladidiel a farbív). Všetky skúšky boli vykonané v certifikovaných laboratóriách ŠVPS.

Skúšky pozostávali zo štyroch častí: porovnávanie označenia, senzorické analýzy, hodnotenie zloženia výrobkov a fyzikálno-chemické ukazovatele. U hodnotených výrobkov boli zistené rozdiely v označení 18krát, v senzorických vlastnostiach 22krát, v porovnaní zloženia výrobkov 5krát a vo fyzikálno-chemických ukazovateľoch 17krát.

Dvojakou kvalitou sa znovu zaoberá V4 v spolupráci s ďalšími novými krajinami EÚ

Aj o výsledkoch najnovších testov a ďalšom postupe sa dnes na stretnutí v Bratislave bavia zástupcovia ministerstiev V4 a Chorvátska, Slovinska, Bulharska, Rumunska a Litvy. Rokovať budú aj o ďalšom spoločnom postupe na úrovni Európskej únie. Témou dvojakej kvality sa bude následne zaoberať aj európsky spotrebiteľský samit, ktorý organizuje Slovenská republika a uskutoční sa 13. októbra v Bratislave.

„Slovenskí spotrebitelia, rovnako ako spotrebitelia v ďalších krajinách Európskej únie, majú právo na rovnakú kvalitu potravín predávaných pod rovnakou značkou. Je nevyhnutné, aby v rámci jednotného trhu Európskej únie nadnárodné firmy dodržiavali deklarovanú kvalitu a nedodávali na trhy niektorých členských výrobky nižšej kvality,“ dodala ministerka Gabriela Matečná.


Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Nepremeškajte októbrové VEEVobranie. Máte možnosť vyhrať víkend vo vinici

Potulky po vinohradoch už neodmysliteľne patria k jeseni. Október v znamení skvelých výhier, ale taktiež ako príležitosť zamyslieť sa, kde končí elektroodpad. Zapojte sa aj vy a užite si bezdymové VEEVobranie. Tentoraz nebudeme zbierať hrozno, aj keď vinice neminieme. V rámci októbra sa dospelí užívatelia bezdymových zariadení VEEV môžu zapojiť do zaujímavej aktivity s názvom […]

ZYN ponúka slobodu v užívaní, komfort a alternatívu

Pohodlný zážitok bez dymu? Nikotínové vrecúška ZYN s novou príchuťou Spearmint a novými variantami Black Cherry a Cool Mint ponúkajú diskrétnosť, viac slobody užívania a sú bez zápachu. Nechýba ani rozšírené portfólio rady Mini Dry. Vrecúška ZYN si postupne nachádzajú cestu u dospelých užívateľov menej rizikových bezdymových alternatív už aj na Slovensku. Nezanechávajú cigaretový zápach, […]

Personalizácia v logistike e-commerce – prípadová štúdia FM Logistic a Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Tri novinky VEEV ONE: od sviežich tónov až po klasiku

Za sviežou chuťou leta s podtónom ovocia vám nemusí byť smutno! Dospelí užívatelia sa potešia novinkám, ktoré prináša bezdymové zariadenie VEEV ONE. A sú rovno tri! Zmestí sa vám do vrecka, upúta dizajnom, cena je nízka a navyše oproti jednorazovým e-cigaretám sa dá opakovane používať. Hovoríme o bezdymovom zariadení v elegantnom prevedení VEEV ONE. Toto […]

Kapsuly sú späť: Novinky v rade Levia Pearl prinášajú zážitok z prekvapenia

Koniec leta nemusí byť vôbec nuda, naopak! Prebúdza zvedavosť, ale taktiež predstavuje zážitok z nových chutí! A tie sú tentoraz v znamení lesných plodov, exotického ovocia a mentolu. Stačí si vybrať podľa seba. IQOS prichádza s ďalšou novinkou – nikotínové náplne bez obsahu tabaku LEVIA sa rozšírili o ďalšie dve príchute Forest Pearl a Summer Pearl. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

27. – 28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16. – 25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

Profily

Obchod očami Ľubice Gubovej, country manažérky Visa: Podnikatelia, ktorí neberú karty, prichádzajú až o tretinu zákazníkov

6. novembra 2025

Sean Culey: Nový maloobchodný svet bude vítať ľudí aj ich AI agenty

22. októbra 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera a majte každý týždeň vo svojej e-mailovej schránke prehľad o aktuálnom dianí v retaile.



© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok