
Maloobchodný reťazec Tesco zverejnil, že v období od februára minulého roku do tohtoročného februára sa v jeho slovenských obchodoch predalo celkom 573,4 tisíca ton potravín, desaťtisíc ton boli prebytky, ktoré sa nepredali. Necelých tritisíc ton ešte bolo vhodných na ľudskú spotrebu. Z toho 173 ton z nich bolo darovaných alebo prerozdelených na krmivo pre zvierata, 2,8 tisíca ton jedla vhodného na ľudskú spotrebu sa zlikvidovalo. Tesco chce i zverejnením týchto informácií bojovať proti plytvaniu potravinami.
V susednej Českej republike Tesco zlikvidovalo 6,5 tisíca ton potravín. V celej strednej Európe (Slovensko, Česká republika, Maďarsko a Poľsko) sa v sledovanom období predalo celkom 3,35 milióna ton potravín, 61 tisíc ton tvorili potravinové ptebytky, z ktorých sa 19 tisíc ton vyhodilo.
Spoločnosť Tesco tiež oznámila spoločný záväzok so svojimi 24-mi najväčšími dodávateľmi potravín, ktorí predstavujú viac ako 20,4 miliárd eur predaja, že do roku 2030 znížia svoj potravinový odpad o polovicu. Dodávatelia zahrnutí do dohody sú: Yeo Valley, Gomez, Branston, Greencore, Islandský Seachill, AMT, DPS, Kepak Meat Division, G´s, AlliedBakeries, Moy Park, Richard Hochfeld, Ornua, Cranswick, Samworths, 2SFG, Hilton, Espersen, Greenyard Frozen, Müller Milk & Ingredients, Kerry Foods, Bakkavor Froneri a Noble.
„Dosiahol sa veľký pokrok, ale skutočnosť je taká, že potrebujeme oveľa viac spoločností, krajín alebo miest, ktoré sa zaviažu do roku 2030 znížiť potravinový odpad na polovicu, budú merať a zverejňovať svoje dáta a konať proti plytvaniu potravinami,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Tesco Dave Lewis v New Yorku na stretnutí skupiny Champions 12.3, ktorej predsedá. Cieľom organizácie je splniť cieľ trvalo udržateľného rozvoja OSN a znížiť do roku 2030 potravinový odpad na polovicu.
„Oceňujeme, že Tesco zverejnilo vlastné dáta o množstve potravinového odpadu. Poukazuje to nielen na transparentnosť, ale hlavne na úsilie znižovať plytvanie potravinami. Lepšie sa tak dá celý proces monitorovať a prijímať konkrétne opatrenia, ktoré efektívne znižujú plytvanie potravinami. Tesco je významným darcom potravín pre ľudí v núdzi, ktorým denne pomáhame a ako jediný reťazec je schopný darovať potraviny do každého regiónu Slovenska,“ uviedol Marko Urdzík, riaditeľ Potravinovej banky Slovenska.
Více informácií k téme nájdete v rozhovore s riaditeľom Tesca pre strednú Európu Mattom Simisterom v časopise Tovar&Predaj 11 – 12/2017.
Končí Tesco s POS Media?
Podľa expertov, ktorí sa zaoberajú in-store marketingom, je možné v posledných mesiacoch pozorovať zmeny obchodnej stratégie reťazca Tesco v predaji jeho reklamných plôch. Dostupné informácie z trhu potvrdzujú, že retailer vypovedal ku koncu júna zmluvu o prenájme reklamných plôch v mieste predaja takzvaných POS nosičov agentúre POS Media. Tá pre Tesco pracuje niekoľko posledných rokov, a to v celom regióne strednej Európy. Novým správcom in-store plôch Tesco siete sa stane spoločnosť Dunnhumby. Ani jedna zo spoločností tieto informácie nechcela komentovať. Reklamné investície do in-store komunikácie v posledných rokoch rastú a stávajú sa významným marketingovým nástrojom.