
Takmer šesťdesiat percent spotrebiteľov si myslí, že slovenské potraviny sú kvalitnejšie ako zahraničné, a to hlavne kvôli čerstvosti a prísnejším kontrolám. Napriek tomu podiel slovenských výrobkov v obchodoch dosahuje podľa prieskumu spoločnost GfK len tridsaťsedem percent.
Podľa reprezentatívneho prieskumu verejnej mienky, ktorý pre Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka spracovala agentúra A.K.O., považuje 59 percent opýtaných slovenské potraviny za kvalitnejšie ako zahraničné a 25 percent za rovnako kvalitné. Najčastejším dôvodom uvádzajú čerstvosť (48 %) a prísnejšiu kontrolu (41 %). „Slovenské potraviny máme plne pod kontrolou doslova od farmy až po regály v obchodoch. Vďaka tomu, že potraviny nemusia cestovať stovky kilometrov, sú aj čerstvejšie,“ vyhlásila Gabriela Matečná, ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.
Spotrebitelia vnímajú pôvod slovenských potravín najcitlivejšie pri mäse (59 % opýtaných) a pri mliečnych výrobkoch (50 %). „Potravinové škandály ako napríklad prípad s pokazeným brazílskym mäsom, nútia spotrebiteľov, aby boli opatrní. U slovenských výrobkov je garancia bezpečnosti vysoká,“ uviedla ministerka Gabriela Matečná. „Firmy z potravinárskeho sektora sa neraz sťažujú, že máme veľmi prísne hygienické normy na potraviny, ale vďaka dobrým kontrolám vieme z predaja veľmi rýchlo stiahnuť nebezpečné výrobky. Bolo to práve Slovensko, ktoré ako prvé upozornilo na problém brazílskeho mäsa,“ vyhlásila ministerka.
Slovenský pôvod za dôležitý považuje u mlieka štvrtina (34 %) opýtaných, avšak u mliečnych výrobkov až polovica (50 %). Slovenské vajcia chce tridsať percent respondentov, hydinu 22 percent. Tretina ľudí uviedla uviedla, že slovenský pôvod je pre nich dôležitý pri nákupe zeleniny, kým slovenské ovocie označilo len 19 % opýtaných. Pri trvanlivých druhoch potravín je miera dôležitosti slovenského pôvodu v rozmedzí 8 – 14 %. Najmenej je slovenský pôvod dôležitý pri pochutinách a nápojoch (alkoholických aj nealkoholických). Len 6 % opýtaných uviedlo, že slovenský pôvod ich nezaujíma a nie je dôležitý pri žiadnom druhu potravín.
Rezort pôdohospodárstva sa snaží zvýšiť podiel slovenských potravín na pultoch reťazcov. Tohtoročnou novinkou budú regionálne pulty, vďaka ktorým môžu lokálni producenti potravín dodávať svoje potraviny do obchodov vo vzdialenosti 50 kilometrov.
Hoci Slováci majú záujem o domáce potraviny, len 37 percent tovaru, vystaveného v regáloch maloobchodných sietí s potravinami, má slovenský pôvod. Je to pokles o dve percentá oproti minulému roku. Najvyšší percentuálny podiel domácich výrobkov má Coop Jednota (57 %) a CBA (49 %), najmenej naopak Lidl (13 %). Ako sa ďalej zistilo v tohtoročnom prieskume spoločnosti GfK, ktorá v dňoch 31. mája až 28. júna skúmala 360 obchodov siedmich maloobchodných reťazcov, absolútny počet vystavení v sledovaných 32 kategóriách (vrátane 92 podkategórií) klesol z 2 363 na 2 191, čo znamená pokles až o 7,2 percenta.